Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: schuren en duwen en krabben

Forumlid gingerke's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007

schuren en duwen en krabben

hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard. Als hij nl ongeduldig wordt of gewoon als het hem niet aanstaat, begint hij met zijn hoofd tegen mij aan te schuren en de duwen. Bv; als hij op stal vast moet staan tijdens het poetsen en ik kom bij zijn hoofd of zelfs als ik zijn halster wil afdoen, eigelijk nooit op een vast moment.
    Ik weet niet goed hoe ik hem daarvoor moet straffen, want dit is toch een dominatieprobleem denk ik. Dat heb ik toch altijd gehoord van mensen. Of kan het zijn dat hij gewoon jeuk heeft, want hij schuurt als ik hem afwijs wel tegen zijn eigen benen. Maar het is echt vervelend, zeker bij aan- en uitdoen van het halster. Hem van mij afduwen gaat niet, want daar gaat hij tegenin en slaan doe ik niet. Onbewust zet ik dus altijd een stap achteruit, waardoor hij als het ware met mij de porcupine game speelt. hij duwt ik wijk, per ongeluk wel. Hij doet het ook bij andere mensen en dat vind ik erg vervelend. als iemand hem gewoon vasthoudt, begint hij dan te schuren.

Een andere tik van hem is, krabben met zijn voorbenen over de grond als hij ongeduldig wordt. Het is dus een arabier, heetheid zit is zijn bloed maar de mijn kan dus echt niet stilstaan. Ik ben nu bezig met parelli, 7 games maar ik verlies direct zijn aandacht en dan wordt hij ongeduldig en begint mijn zijn voorbenen naar voren te slaan en de krabben over de grond.
    Dat doet hij ook als hij moet vaststaan, zo erg dat zijn hoeven helemaal afslijten. Straffen helpt niet, maar negeren lost het probleem ook niet op.

Enige hulp gevraagd met mijn probleempjes, tnx

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: schuren en duwen en krabben

Het goede nieuws is dat het schuren geen dominantieprobleem is. Maar door middel van het schuren probeert je paard te zeggen dat hij de manier waarop jij je beweegt in de buurt van zijn hoofd als onprettig/ruw/onbeleefd ervaart. Het hoofd is een heel kwetsbaar deel van paarden en ze vinden het ronduit vervelend als je aan hun hoofd trekt of ertegen duwt. Maar ook wanneer je te energiek op hun hoofd afkomt of bijvoorbeeld bij het halsteren onbewust je schouder in hun gezicht duwt. De oplossing is dus dat je je bewust wordt van je houding in de buurt van je paard en vermijdt om veel energie of 'life' in de richting van zijn hoofd te sturen. Het is niet zo dat je voortaan uit de buurt van zn hoofd moet blijven, maar zorg ervoor dat je life down is, als je daar bent.
    Als je dit consequent volhoudt, zal het schuren waarschijnlijk ophouden. In ieder geval was het bij mij van de ene op de andere dag helemaal over, toen ik me hier eenmaal van bewust was

Sowieso is het goed om je meer bewust te worden van je houding. Zo schrijf je dat je altijd onbewust een stapje achteruit doet: let daarop en doe dat stapje achteruit niet!!! Je paard probeert regelmatig te testen of jij wel een goede en betrouwbare leider bent. Door dat stapje achteruit geef je aan dat je dat niet bent. Als je paard tegen je duwt, of te veel in jouw eigen ruimte komt, kun je het beste hem vragen een stapje terug te doen. Zie het als de porcupine game in de praktijk Die gaat waarschijnlijk een stuk beter als jij niet meer achteruit gaat.

Succes!
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antiope
    Het goede nieuws is dat het schuren geen dominantieprobleem is. Maar door middel van het schuren probeert je paard te zeggen dat hij de manier waarop jij je beweegt in de buurt van zijn hoofd als onprettig/ruw/onbeleefd ervaart. Het hoofd is een heel kwetsbaar deel van paarden en ze vinden het ronduit vervelend als je aan hun hoofd trekt of ertegen duwt. Maar ook wanneer je te energiek op hun hoofd afkomt of bijvoorbeeld bij het halsteren onbewust je schouder in hun gezicht duwt. De oplossing is dus dat je je bewust wordt van je houding in de buurt van je paard en vermijdt om veel energie of 'life' in de richting van zijn hoofd te sturen. Het is niet zo dat je voortaan uit de buurt van zn hoofd moet blijven, maar zorg ervoor dat je life down is, als je daar bent.
    Hm, gedeeltelijk aha!, waarvoor dank.
    Maar hoe zit het met een nogal zelfbewust paard dat, zodra het een mens spot, kalmpjes en doelgericht aan komt wandelen en eenmaal bij de mens aangekomen eens even uitgebreid gaat staan schuren? Twee bijzonderheden:
    - dit paard lijkt mensen (anderen dus, niet zijn personeel = moi) vooral als objecten te beschouwen, wanneer 't 'm uitkomt stopt hij bij een willekeurig mens en kijkt mij verwachtingsvol aan, of ik wel heb gezien hoe knap hij een object gevonden heeft (terwijl ik helemaal niet naar die mensen toe wou, maar gewoon erlangs). Staan er mensen in zijn weg dan stopt hij helemaal niet bij een 'object', maar duwt ze gewoon opzij.
    - dit paard heeft geen bezwaar tegen aanrakingen aan z'n hoofd. Met poetsen moet ik de borstel op hoofdhoogte houden en dan geeft hij zelf aan welk stukje gepoetst moet worden (of niets) en regelmatig duwt hij z'n hele snoet tussen mijn arm en m'n lichaam, om zo even lekker een minuutje te relaxen.
    In dit geval lijkt dominantie me toch wel een rol te spelen?

Verder over het niet-kunnen-stilstaan: elk paard kan stilstaan, ook een arabier. Ze zijn misschien iets sneller afgeleid (en sneller verveeld) dan andere paarden. Met een beetje creativiteit kun je het probleem wel oplossen denk ik.
    Ik ben geen fan van vastzetten (een los staand paard kan duidelijker aangeven wat 'm wel en niet bevalt). Als je 'm wel vast hebt staan (bijvoorbeeld om te poetsen) en hij gaat schrapen tijdens het poetsen, blijf dan op dezelfde plek poetsen tot hij even stopt met schrapen. Zodra hij stopt, stop jij ook met poetsen. Het gaat er om dat je het gedrag dat jij wilt zien beloont en belonen gaat het beste met iets dat je paard wil. Bij voorkeur maak je 'm dan dus ook meteen los en loop je een rondje. Dan zet je hem terug vast, poets je verder en als hij weer gaat schrapen weer hetzelfde liedje.
    Wat je daarnaast kunt doen is het schrapen omzetten in een oefening, ga aan de gang met de Spaanse pas. Als hij zo goed z'n voorbenen op kan tillen, prima. Maar dan wel op jouw vraag en het been dat jij aanwijst. Als hij dat eenmaal kan kun je, als hij gaat schrapen, het andere been vragen zodat hij het drammende been wel neer moet zetten. Wel altijd opletten dat het trucje niet tegen je gebruikt wordt anders komt je nooit meer aan poetsen toe. Maar uiteindelijk moet je een commando (been omhoog) dat je 'aan' kunt zetten, ook 'uit' kunnen zetten.

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gingerke
    hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard. Als hij nl ongeduldig wordt of gewoon als het hem niet aanstaat, begint hij met zijn hoofd tegen mij aan te schuren en de duwen. Bv; als hij op stal vast moet staan tijdens het poetsen en ik kom bij zijn hoofd of zelfs als ik zijn halster wil afdoen, eigelijk nooit op een vast moment.
    Dit ken ik. Mijn kereltje doet dat ook als ik de fout in ga. Ik heb dit probleem dus ook gehad. Ik zag het ook als dominantieprobleem. Dit was het voor mij niet.

Probeer eens te zien wanneer hij precies gaat schuren? er moet een verband inzitten. Misschien niet in de situatie, maar aan jou houding? aan een geluid? aan een ander paard?

Ik weet niet goed hoe ik hem daarvoor moet straffen, want dit is toch een dominatieprobleem denk ik. Dat heb ik toch altijd gehoord van mensen.
    Waarom straffen? je paard kent geen verschil tussen goed en kwaad. Al zijn gedrag is gebaseerd op 1 ding: overleven. Wij mensen zien wel verschil in gedrag. Ik noem het 'gewenst en ongewenst gedrag', maar ieder gedrag is "goed". Straffen (in de zin van slaan, ik geloof dat je dat hier bedoelt?) is dus nooit nodig, want al het ongewenste gedrag van mijn paard komt bij mij vandaan.

Of kan het zijn dat hij gewoon jeuk heeft, want hij schuurt als ik hem afwijs wel tegen zijn eigen benen. Maar het is echt vervelend, zeker bij aan- en uitdoen van het halster. Hem van mij afduwen gaat niet, want daar gaat hij tegenin en slaan doe ik niet. Onbewust zet ik dus altijd een stap achteruit, waardoor hij als het ware met mij de porcupine game speelt. hij duwt ik wijk, per ongeluk wel. Hij doet het ook bij andere mensen en dat vind ik erg vervelend. als iemand hem gewoon vasthoudt, begint hij dan te schuren.
    Je zegt dat je onbewust een stapje achteruit doet. Als ik met mijn paard bezig ben dan is al mijn gedrag bewust. Dit vergt veel tijd, maar bij mij hielp het enorm toen ik bewust werd van mijn houding en gedrag. Onbewust iets doen helpt nooit, dit begrijpt mijn paard ook niet. Als ik, als leider, al geen idee heb van wat ik precies doe, dan verliest mijn paard zijn vertrouwen in mij en neemt hij zelf de touwtjes in handen.

Goed dat je niet slaat trouwens. Daarmee bereik je niks, behalve een schrikachtig paard.

Een andere tik van hem is, krabben met zijn voorbenen over de grond als hij ongeduldig wordt. Het is dus een arabier, heetheid zit is zijn bloed maar de mijn kan dus echt niet stilstaan. Ik ben nu bezig met parelli, 7 games maar ik verlies direct zijn aandacht en dan wordt hij ongeduldig en begint mijn zijn voorbenen naar voren te slaan en de krabben over de grond.
    Dat doet hij ook als hij moet vaststaan, zo erg dat zijn hoeven helemaal afslijten. Straffen helpt niet, maar negeren lost het probleem ook niet op.

Enige hulp gevraagd met mijn probleempjes, tnx
    Ieder paard kan stilstaan. Misschien doet hij het gewoon niet op de momenten dat jij het wilt. Stilstaan kan "niks doen" beteken, daar heeft mijn paard ook problemen mee. Passief stilstaan is saai, en mijn paard is
    dan snel afgeleid.
    Ik heb hem het stilstaan nu als een kunstje geleerd. Hij staat dus actief stil. Hij is ergens mee bezig, het is dus niet meer saai, het is een soort kunstje.

Negeren lost inderdaad niks op, positief straffen ook niet. Ik gebruik 1 soort straf: weglopen.
    Als mijn paard zich ongewenst gedraagt dan loop ik weg. Het is duidelijk voor hem, hij krijgt mij maar op 1 manier terug: door zich weer zo te gedragen als ik het wil. Klieren mag hij wel weer in de wei, en als hij alleen maar wilt klieren dan moet hij maar de hele dag in de wei blijven staan en ga ik een dagje niet met hem spelen. Ik overdenk het nog eens, mijn paard leert dat ik niks van hem eis en dat ik hem niet nodig heb (hij moet zich aanpassen aan mij, anders mag hij even niet bij me horen. Logisch voor een paard, en het is een duidelijk teken dat ik de leider ben). Als ik dan de volgende dag wat met hem wilt doen heeft hij alleen maar meer zin en doet hij extra zijn best. Ons motto? "graag of niet!"

Misschien heb je hier wat aan?
    Groetjes van Els!

Grappig, ik had ook een echte oefening gemaakt van stilstaan.
    Dan lukt het WEL.

Lodash doet tegenwoordig na het eten deze oefening.
    Hij vindt het best lastig
    Als ie iets langer dan eerder stilstaat,d an gaan we gras eten.

Leuk om te zien dat dit NIET leidt tot meer ongeduld wegens wens tot gras, maar WEL tot beter stilstaan.

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Hier ook een arabiertje en hij kan perfect stilstaan als hij zin heeft. Hij kan soms nogal ongeduldig en "fris" zijn. Dan geef ik hem iets te doen, een borstel vasthouden of gewoon het commando halt, waarbij ik hem dan beloon voor het stilstaan en hij zo uiteindelijk meer en langer gaat stilstaat om die beloning te krijgen.
    Bij willen schuren: halt en dan dan als beloning voro het halt hoduen hem zelf krabben waar hij het wil.
    En tussendoor telkens ene pasje achteruit als hij te veel in mijn ruimte komt (gebeurt steeds midner en minder) en ook daar voor belonen.
    Werkt bij ons prima.

Aangemeld
    Jul 2007

Hey danku voor alle tips al. Vandaag weer wat gespeeld met Sfaizon, en ook wat parelli games geoefend, wat al beter en beter lukt. Vandaag ook al minder geschuurt. ik moet gewoon opletten dat ik het niet uitlok door hem te beginnen krabben op zijn hoofd als beloning want dan wil hij meer en begint hij tegen mij te "krabben" en ook als ik hem bezig houd is het natuurlijk veel minder.

Stilstaan moet ik gewoon stillaan opbouwen, dat merk ik wel aan hem. enkele tellen is al genoeg, dan een andere oefening zodat hij gefocussed blijft.
    Hij plakt altijd wel heel dicht tegen me aan, geeft me weinig persoonlijke ruimte, daar moet ik nog wel aan werken, maar ik voel dat het beter gaat. Gewoon zien waar hij ook wat zin in heeft en daarop inspelen zeker. Ik probeer onze omgang zo leuk mogelijk te maken door ook op het einde lekker met hem te gaan grazen als afsluiter, zodat het allemaal leuk blijft.

Plus het zonnetje dat eindelijk weer doorkomt in belgie doet veel aan het humeur van ons beide

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Joepie, hier ook fijn zon, eindelijk!
    Goed dat het al beter gaat!
    Je kan het krabben wel als beloning gebruiken als je daarna vb telkens "gedaan" of zo zegt, stopt, en als hij dan toch doorgaat gewoon weg gaan. leert hij heel snel hoor!
    En je persoonlijke ruimte is zeker in de beginfase met een paard een aandachtspunt, mag je best strikt in zijn. Het moet leuk zijn voor je paard, maar ook voor je zelf. Pasje achteruit zetten en dan belonen, belonen, belonen.
    Eens jullie elkaar beer kennen en je "afspraken" hebt, kan die persoonlijke ruimte veel soepeler zolang hij er geen misbruik van maakt.
    Zo mocht mijn ouwe arabier praktisch bovenop me hangen, die zou nooit duwen of schuren of op me trappen. met Piablo moest ik in het begin heel strikt zijn, die liep me zo omver. maar na een jaar niet meer, nu hangt hij ook vaak gezellig over mijn schouder. Verschil is dat hij nu eerst gewoon naar me toe komt, stopt, vraagt of hij dichter mag en na een aai op zijn voorhoofd doet hij dat dan ook. Zonder geduw. Maar bij de kinderen wordt hij opdringerig, die moeten er nog strikter mee zijn.
    Probeer een goed evenwicht te vinden tussen van je weg sturen (vb circling game) en naar je toe halen en knuffelen (vb friendly game), zo blijft het voor beiden leuk en veilig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Goed topic, want ik heb ook nog ene vraag betreffende schuren.

Soms komt Great ook schuren of duwen. Dan leg ik mijn hand op haar voorhoofd en gaat ze zelf op en neer met haar hoofd.
    Heeft ze dan gewoon jeuk of is het wat anders?
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Aangemeld
    Jul 2007

FF een updatetje. Vandaag ging het echt super goed. Hij bleef heel de tijd mooi stilstaan bij de friendly game, zelfs wanneer ik het touw over zijn rug zwaaide. En porcupine en driving game gingen ook goed voor een eerste keer toch, ik ben helemaal happy.

Ook schuren heeft hij niet één keer gedaan. Wel proberen maar dan stuurde ik hem terug met de driving game. jep jep we gaan de goede richting uit

Bladwijzers

Forum Rechten