Ik ben nu nog helemaal niet lang bezig met grondwerk, maar ik merk heel veel verschil. Myra is rustiger en stoerder en aanhankelijker geworden. Ik wandel veel met haar in het bos en dat gaat nu ook heel goed. Ik kan alleen die rust niet vinden in het buitenrijden. Is ook logisch; als ik haar leid loop ik voor haar, maar ik ben (na een keer er goed vandoor gaan) ook nogal bang buiten.
Ik denk dat het sowieso niet handig is om gespannen op mijn paard te gaan zitten, als ik wil dat ze vertrouwen in me heeft. Maar ze moet wel leren dat ik haar niet alleen leid terwijl ik voor haar loop, maar dus ook vanaf een positie waarin ze me niet ziet. Ik vraag me af of er een oplossing is, waarbij ik haar kan leiden vanuit een positie waarin ze me niet ziet, zodat we eerst dat kunnen oefenen. Het liefste in het bos. Anders heb ik het idee dat ik een stap oversla. Ik heb nu de video`s van Emiel Voest in huis en hij werkt met dubbele lange lijnen. Dat lijkt me een goede manier, maar niet voor in het bos denk ik. Heeft iemand ervaring met het werken met lange lijnen of een ander idee?
Het is overigens niet zo dat ik dat nu al wil gaan doen, maar ik zou er graag meer over weten voor als het moment aanbreekt.
Bladwijzers