Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Verdacht hooi

Verdacht hooi

Wij hebben recentelijk een nieuwe lading hooi gekregen -- volgens mij is er iets mee aan de hand maar onze hooileverancier vindt dat maar onzin.

Het is nieuw hooi van de eerste snee en na ongeveer een dag hier opgeslagen geweest te zijn, voelden de pakken warm aan. Een soort van broei dus. Nu is het zo dat als je een plak hooi van een baal af haalt en wat uitelkaar trekt, er enorme stofwolken uitkomen.. héél fijn stof, geen zand dus. Het lijkt wel wat op rook, zo fijn is het. En je handen voelen na het uitschudden wat plakkerig aan. Mijn eerste gedachte was: schimmelvorming. En dat is natuurlijk superslecht voor de paarden want veel schimmel in het hooi is een eerste aanleiding voor dampigheid.

De hooiboer zegt dat dit onzin is en dat hij van niemand nog klachten heeft gehad. Heeft iemand van jullie er verstand van of ervaring mee? Ik zou natuurlijk een testje kunnen laten uitvoeren ( als ik zou weten waar..) maar zag op het internet dat dit voornamelijk voor bedrijven gedaan wordt en nog aardig duur is ook ( € 225,-) ..

Wat te doen??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re: Verdacht hooi

Hoe lang geleden is dit hooi geperst? Hooi heeft namelijk minstens 8 weken nodig om te besterven en conserveren. Maak je de balen eerder open dan zijn dit soort verschijnselen ook mogelijk. Broei in hooi is normaal en maakt uit van het conserveringsproces. Door de warmte in de baal (die enorm kan oplopen) lijkt er soms stof uit de baal te komen bij uiteenhalen, maar dit is in werkelijkheid damp. Ik zou even afwachten wat het hooi doet, tenzij het al langer dan 8 weken geleden gebaald is. In dat geval is er iets niet goed gegaan en is natmaken alvorens te voeren wel aan te raden.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Het "plakkerig" aanvoelen doet mijn kuil ook. Hoe natter de kuil hoe plakkeriger mijn handen voelen. Volgens mij heeft dit niets met schimmel te maken maar met het fermentatieproces.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het "plakkerig" aanvoelen doet mijn kuil ook. Hoe natter de kuil hoe plakkeriger mijn handen voelen. Volgens mij heeft dit niets met schimmel te maken maar met het fermentatieproces.
    Ik denk dat dat bij kuil toch anders is aangezien dit ook in plastic verpakt zit en plakkerig hoort te zijn. Hooi hoort niet plakkerig en stoffig te zijn. Maar hooi dat nieuw van dit jaar is zal inderdaad nog geen 8 weken liggen en dan is het nog niet goed.

Margot, dat snap ik wel. Ik bedoelde meer te zeggen dat als het hooi nog niet klaar zou zijn met het conseveringsproces er nog reactie gaande is, waarbij die plakkerigheid kan optreden. Of praat ik nou heel dom?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Is het van dit jaar? Wij hebben dit jaar ook ons hooi laten inkuilen maar dit moet minimaal 3 maanden ingepakt blijven voordat je het kan gebruiken. Misschien is dat het geval? dat het te kort verpakt is geweest?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Margot, dat snap ik wel. Ik bedoelde meer te zeggen dat als het hooi nog niet klaar zou zijn met het conseveringsproces er nog reactie gaande is, waarbij die plakkerigheid kan optreden. Of praat ik nou heel dom?
    Haha, je praat absoluut niet dom hoor! Eigenlijk vind ik het sowieso erg onlogisch dat het hooi niet meteen bruikbaar is. Maar dat is toch ook zo.

Het gaat over hooi - niet over kuil!

Jossie ik vermoed dat jij gelijk hebt en dat er bij het balen iets misgegaan is. Ik ga eerst even uitpluizen of mijn hooi-meneer nog weet wanneer het hooi gebaald is. Er komt geen stoom uit hoor, het is echt fijn stof.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Kan je er eens aan ruiken? Riekt het muf of vers? Ruikt het muf, dan is het volgens mij het hooi dat niet voldoende gedroogd is voor het verpakken. Dan krijg je dus iets tussen voordroog en hooi in. In dit geval is het fijne stof waarschijnlijk schimmel.

Een andere optitie is dat het gehooid langs een weg ofzo dat heb je echt fijn stof.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Dat hele fijne stof heb ik ier ook wel eens in balen gehad en dat bleek toch echt schimmel te zijn. Kan je DA het niet gewoon even onder de miscroscoop leggen?
    Volgens mij is een schimmel wel gemakkelijk te zien toch.

Dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn. Ik heb vanmiddag gesproken met een 'schimmelexpert' van Nutricon ( die voeren tests uit voor o.a. landbouw- en veeteeltbedrijven) en het vaststellen van schimmels gaat niet in eerste instantie via de microscoop. Er wordt een monster in water geweekt, het bezinksel wordt dan op kweek gezet en na een dag of vier kun je dan bepalen óf en welke schimmel er in zit. Er zijn diverse soorten schimmel: bij verhitting ( zoals bv door broei in het hooi) gaan een aantal schimmels wel ter ziele. Maar er zijn ook een aantal toxinen die broei makkelijk overleven en die toxinen ( gif) uitscheiden. En die kunnen de gezondheid van de dieren behoorlijk overstuur helpen.

Ik denk dat ik niet de gok wil nemen om zo'n test af te wachten ( nog afgezien van de kosten!). De boer waar ik normaal gesproken het hooi van krijg kan nog geen hooi leveren - dat duurt nog zeker 2-3 weken. Ik heb hem het verhaal wel even voorgelegd en ook hij zei: méns, daar moet je je paarden niet mee voeren.

Ik denk dus dat ik de hele zooi weer laat ophalen en voorlopig dan maar even op kuil overga hoewel dat voor Jilske eigenlijk niet 100% goed is. Ik kan haar daar niet onbeperkt van laten eten. Maar die schimmeltroep is ook niet best dus wordt het voor haar even kiezen uit de minst kwade van de twee.

Lastig hoor.. met de slechte weersomastandigheden van de laatste tijd ( normaal gesproken zou de 2e snede al van het land af zijn) zou het best eens een mager en duur hooijaar kunnen worden. Voor dit slechte hooi wat ik nu heb betaaldeik al 4,50 euro per baal - da's best duur! En oud hooi ( van vorig jaar kost al 5-6 euro per baal, als het al te krijgen is.. Ik moet sowieso bijvoeren want ik heb niet al te veel grasland nu met twee paarden.

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

nou...dit hele fijne stof heb ik ook in m'n hooi gehad. Fl*kker het alsjeblieft weg; 2 van mijn 3 paarden hebben er weken vreselijk van gehoest.

DA een paar keer geweest, Antibiotica, 2 kuren Ventipulmin.
    Wekenlang heb ik mijn hooi geweekt in water, hielp weinig. Uiteindelijk overgestapt naar kuil en dat werkte.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O ik dacht dat het niet zo moelijk kon zijn om te zien of er schimmel in zou zitten. Bepalen welke is natuurlijk een ander verhaal.

Ik zou het risico ook niet nemen eerlijk gezegd. Beter dan maar heel even wat kuil van goede kwaliteit dan hooi van slechte kwaliteit. Vind het ook best prijsig voor 1 baal hoor 4,50

Groetjes
    Nienke

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Lastig hoor.. met de slechte weersomastandigheden van de laatste tijd ( normaal gesproken zou de 2e snede al van het land af zijn) zou het best eens een mager en duur hooijaar kunnen worden. Voor dit slechte hooi wat ik nu heb betaaldeik al 4,50 euro per baal - da's best duur! En oud hooi ( van vorig jaar kost al 5-6 euro per baal, als het al te krijgen is.. Ik moet sowieso bijvoeren want ik heb niet al te veel grasland nu met twee paarden.
    Ik ben misschien maar dit jaar gaat tot nu toe toch super qua hooi? Bij ons kwam de eerste snee van goed begroeide weilanden af. Mooi gedroogd .. veel balen. Veel meer dan vorig jaar. De tweede snee is bij ons altijd pas in augustus september? Is begin julie niet vroeg voor een tweede snee? Of doen jullie 3 snedes?

volgens mij is er iets mee aan de hand
    Lijkt me duidelijk, weg er mee!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten