Wij hebben recentelijk een nieuwe lading hooi gekregen -- volgens mij is er iets mee aan de hand maar onze hooileverancier vindt dat maar onzin.
Het is nieuw hooi van de eerste snee en na ongeveer een dag hier opgeslagen geweest te zijn, voelden de pakken warm aan. Een soort van broei dus. Nu is het zo dat als je een plak hooi van een baal af haalt en wat uitelkaar trekt, er enorme stofwolken uitkomen.. héél fijn stof, geen zand dus. Het lijkt wel wat op rook, zo fijn is het. En je handen voelen na het uitschudden wat plakkerig aan. Mijn eerste gedachte was: schimmelvorming. En dat is natuurlijk superslecht voor de paarden want veel schimmel in het hooi is een eerste aanleiding voor dampigheid.
De hooiboer zegt dat dit onzin is en dat hij van niemand nog klachten heeft gehad. Heeft iemand van jullie er verstand van of ervaring mee? Ik zou natuurlijk een testje kunnen laten uitvoeren ( als ik zou weten waar..) maar zag op het internet dat dit voornamelijk voor bedrijven gedaan wordt en nog aardig duur is ook ( € 225,-) ..
Wat te doen??
Bladwijzers