Eerst even zeggen dat ik zeer weinig ervaring met zadelmak maken en jonge paarden helemaal zelf opleiden heb.
In het begin (en bij enge dingen) heb ik vaak het gevoel dat ze me "kwijt" zijn eens ik op de rug zit ipv er naast/voor/achter loop.
Valt me echt op, dat het voor zo'n paard een gigantisch verschil lijkt te maken.
Vooral met mijn eigen Piablo heb ik heel veel grondwerk gedaan en in zijn revalidatieperiode ook heel erg veel gewandeld en gejogd. Ik heb aan de hand het gevoel bijna alles aan te kunnen met hem. Hij zal wel eens in paniek steigeren of zo (da's zijn manier om te zeggen: neen, ik ben bang en ik kan dit niet), maar zelfs toen ik voor het eerst de spoorweg met hem over wilde en net toen hij besloten had een stap te zetten op de overweg en er toen de bel ging, de slagbomen neergingen en er een trein aandenderde stond hij wel op zijn achterbenen, maar aan een los touwtje en kijkend naar me om meteen mee achteruit te gaan, weg van het spoor en zonder zelf weg te rennen.
En dan de oprit bij ons thuis, is tegenover de weide en heeft hij twee maand lang twee keer per dag aan de hand zonder probleem gedaan om zijn beenwondes te verzorgen. Eerste keer onder het zadel toen ik nietvermoedend op wandeling vertrok zo'n paniek en gespring dat we samen languit op het asfalt lagen.
Ook nu nog na een jaar kan ik er nu en dan af voor iets engs zoals een Liggende Koe, een Houten Spleetbrug met Kabbelwater,... Wat ik dan meestal doe is eerst laten kijken, blijven vragen zonder meer druk (meer druk is steigeren) en veeel geduld. Maar de beste, meest stressvrije en makkelijkste oplossing is er even af, een paar keer aan de hand op en af voorbij het Enge Ding en dan zonder veel gedoe opnieuw vanuit het zadel.
Valt daarbij op dat hij over een bepaald brugje zelfs niet wil achter mijn dochter en haar pony aan, wel achter mij aan.
Het gaat natuurlijk wel steeds beter en beter, al blijft hij nu en dan wat vreemd in zijn reacties en onvoorspelbaar gek doen.
Maar uiteindelijk is hij pas een klein jaar onder het zadel en ik kan vrij probleemloos alleen met hem op stap, dus ik ben wel tevreden over mijn mannetje.
Maar wat ik me dus afvraag, is dit iets wat typisch is voor jonge paarden in de overgang naar het rijden of is dit iets van hem? Of van mij ?
Bladwijzers