In november verhuizen we een ook de paarden krijgen een nieuwe stal, paddock, wei, speelplaats,...
Even overlopen wat ik in gedachten heb, en dan graag jullie opmerkingen of suggesties ivm wat ik over het hoofd zie
1) schuilstal van 4 breed op 6 diep ipv insekten (zou dat groot genoeg zijn???) met opening op het zuid oosten, volledige wand van 4 meter open, aan de tuinkant de wand van 6 meter half in hout (met zinken randbescherming) en half in van dat windschermgaas zodat ze meer zien, toch schaduw hebben en ik ze beter kan zien.
Daaraan vast hooiopslag met ingang aan de oprit, deur tussen hooiopslag en stal in 2 delen zodat die desnoods nog als noodstal met sociaal kontakt kan dienen als er ooit iemand appart moet van 4 op 2 meter, en dan nog een tuinhuis/voederopslag/zadelkamer ook van 2 op 4, het geheel wordt dan de maximaal toegelaten 4 op 10 meter.
2) in de stal en een eind er voor beton of stabilisee (hoe heten jullie dat in Nederland?, lijkt me een Belgisch woord), de helft als ligdeel met rubber matten, die heb ik nu ook en dat lijken ze fijn te vinden
3) strook met ronde kiezels voor de hoeven
4) van de stal uit (ligt in de bouwzone dus in de tuin) een 3 meter breed zandpad naar achter, eindigend in een zandpaddock van 20 op 20. Via de paddock afsluitbare doorgang naar weide (een heel pak lager gelegen en in de winter dus te nat, ik laat alles al ophogen maar de weide er bij is echt te veel)
5) tussen paddock en tuin een soort "speelplek", ook voor in de winter of om te oefenen met daarin een poel (met grondwater op 30 cm zal dat wel lukken), met het zand van de poel een heuveltje met hopelijk gras, eventueel ook als hooivoederplek in de winter en dan de hindernisjes die ik hier heb.
6) in de tuin maar naast de stal een notenboom
7) ik denk er over om alle doorgangen in U-vorm te maken zodat ze telkens moeten buigen om ergens door te geraken, zou dit zin hebben naar lenigheid toe?
water en hooi??? Ik heb zo'n XXL hooinet van 3 meter, zou ik dat in de stal hangen of dwars in de stal als soort tussenschot of voor de stal? Liefst boven het verharde ivm schoonhouden. Water, in de stal, automaten, bak??? of net verder weg zodat ze helemaal ook in de winter via zandpad naar achter moeten en dan terug via paddock en speelplaats terug naar voor maar met meer risico op bevriezen????
De grondwerken voor tuin en stal ed zijn nu stilaan bezig, dus als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!
Bladwijzers