Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: ideaal onderkomen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

ideaal onderkomen

In november verhuizen we een ook de paarden krijgen een nieuwe stal, paddock, wei, speelplaats,...
    Even overlopen wat ik in gedachten heb, en dan graag jullie opmerkingen of suggesties ivm wat ik over het hoofd zie

1) schuilstal van 4 breed op 6 diep ipv insekten (zou dat groot genoeg zijn???) met opening op het zuid oosten, volledige wand van 4 meter open, aan de tuinkant de wand van 6 meter half in hout (met zinken randbescherming) en half in van dat windschermgaas zodat ze meer zien, toch schaduw hebben en ik ze beter kan zien.
    Daaraan vast hooiopslag met ingang aan de oprit, deur tussen hooiopslag en stal in 2 delen zodat die desnoods nog als noodstal met sociaal kontakt kan dienen als er ooit iemand appart moet van 4 op 2 meter, en dan nog een tuinhuis/voederopslag/zadelkamer ook van 2 op 4, het geheel wordt dan de maximaal toegelaten 4 op 10 meter.

2) in de stal en een eind er voor beton of stabilisee (hoe heten jullie dat in Nederland?, lijkt me een Belgisch woord), de helft als ligdeel met rubber matten, die heb ik nu ook en dat lijken ze fijn te vinden

3) strook met ronde kiezels voor de hoeven

4) van de stal uit (ligt in de bouwzone dus in de tuin) een 3 meter breed zandpad naar achter, eindigend in een zandpaddock van 20 op 20. Via de paddock afsluitbare doorgang naar weide (een heel pak lager gelegen en in de winter dus te nat, ik laat alles al ophogen maar de weide er bij is echt te veel)

5) tussen paddock en tuin een soort "speelplek", ook voor in de winter of om te oefenen met daarin een poel (met grondwater op 30 cm zal dat wel lukken), met het zand van de poel een heuveltje met hopelijk gras, eventueel ook als hooivoederplek in de winter en dan de hindernisjes die ik hier heb.

6) in de tuin maar naast de stal een notenboom

7) ik denk er over om alle doorgangen in U-vorm te maken zodat ze telkens moeten buigen om ergens door te geraken, zou dit zin hebben naar lenigheid toe?

water en hooi??? Ik heb zo'n XXL hooinet van 3 meter, zou ik dat in de stal hangen of dwars in de stal als soort tussenschot of voor de stal? Liefst boven het verharde ivm schoonhouden. Water, in de stal, automaten, bak??? of net verder weg zodat ze helemaal ook in de winter via zandpad naar achter moeten en dan terug via paddock en speelplaats terug naar voor maar met meer risico op bevriezen????

De grondwerken voor tuin en stal ed zijn nu stilaan bezig, dus als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!

Re: ideaal onderkomen

Klinkt leuk zeg! Zo zou ik het ook ongeveer gedaan hebben (met poel en heuvel). Misschien kan je ergens bij een bouwwerf zeggen dat als ze aarde over hebben ofzo, dat ze dat bij u mogen storten, dan word uw bergje wat groter . Misschien kan je daar dan ook nog rotsjes ofzo in verwerken zodat de hoeven goed getraint worden. De heuvel zou ik aan de ene kant licht hellend maken en aan de andere kant tamelijk steil.

Heb je niet nog een studentenkamer vrij ofzo ?
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ja echt een paradijs. Zeker die speelplek

Persoonlijk vind ik de padock klein. Kan je er geen 40 x 20 van maken of 40 x 10? of gewoon het zandpad breder maken zodat je een mooie lange, brede zandstrook heb. Heb ergens gelezen dat paarden liever een lange smallere strook hebben dan onze mooie piste grootte.

Alle doorgangen in U vorm is een schitterend idee. In de winter maak ik zelf doorgangen met springbalken of leg ik oude autobanden zodat ons Rengel echt moet nadenken waar ze haar voeten zet. Ik doe dat op de plek waar ze haar eten/drinken moet gaan halen. Uit zich zelf gaat ze dit nooit doen
    Je kan ook kiezen voor in de doorgang naar achteren balken te leggen die langs een zijde hoger staan dan aan de andere. Ook een prachtige oefening voor de benen.

Het XXXL hooinet zou ik dwars in de stal hangen als extra tussenschot en dan hebben de paarden direct twee kanten waar ze kunnen gaan staan. Handig voor onderlinge ruzies te vermijden.

Automaten zijn zalig maar alleen als je ze binnen vorstvrij kunt zetten. Ik weet van vroeger in de manege dat ze soms binnen ook bevriezde en dat er dan alsnog met emmers moest gewerkt worden. Buiten zou ik zo'n ding nooit in de winter gebruiken. Je kan natuurlijk ook een buiten achteraan zetten en die alleen in de zomer gebruiken. Als je toch graag hebt dat ze veel rondlopen in de winter kan je eventueel hooi achteraan geven.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Als je een schuilstal maakt met de ingang op zuid-oost moet je je realiseren dat daar de hele dag de zon in kan schijnen en dat het er niet donker zal zijn. Dat betekent dus dat dazen en ander ongedierte gewoon ook in de schuilplaats de paarden kunnen lastig vallen.
    De betere optie is dan noord-oost - de zon gaat in 't oosten op, dus die schijnt al snel niet meer naar binnen en het blijft dan ook lekker koel. Wat wind en regen betreft: de meeste regenbuien komen vanuit West of Zuid-west. Storm uit Noord en Oost komt haast niet voor.

Dus mijn advies: schuilstal opening op Noord-Oost.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik zou ook die schuilstal niet naar het zuid oosten zetten. Verder klinkt het wel helemaal super zeg. Doe mij dat ook maar voor de paardjes hier.

Het is inderdaad wel goed om het hooi in de stal te voeren, mits ze niet snel last hebben van het stof. Voordeel is dan dat de voeten een groot deel van de dag op harde ondergrond staan.

De strook met ronde kiezels zou je dan tussen de stal en wei kunnen doen waardoor ze er altijd over moeten lopen op weg naar de stal of weer terug naar de wei.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

De ingang van de stal kan niet Noord-oost. Zuid oost of zuidwest is de enige mogelijkheid. Ik dacht met 6 meter diep toch schaduw te hebben? En dan nog schaduw van de notenboom er voor? (ik probeer ergens een al redelijk groot exemplaar te vinden, en anders wordt het een treurwilg of zo, hebben ze meteen wat extra te knabbelen en die groeien sneller).
    Of misschien grijze linten voor de ingang, tegen zon en insekten (eerst eens zien hoe lang die van Trea mee gaan)

In de echte tuin komt ook nog een vijver, dus die aarde daarvan kan meteen mee op de heuvel. Leuk idee om een steile en zachte helling te maken.

Paddock kan niet groter, of ik moet weide of tuin opofferen, 't is een compromis. De grond is wel diep maar de 1e 100 meter maar 20 breed, daarna is er een sloot en dan de weide.
    Maar ze moeten wel het hele zandpad af om er in te geraken, de ingang ligt achter. En dan heb ik wel geen piste, maar met een 20/20 paddock toch iets om wat te longeren of rijden of... de dagen dat we niet gaan wandelen en toch iets willen doen.

Andere mogelijkheid is dat ik een strook van 3 meter rond de hele weide appart afzet die ze stuk mogen lopen in de winter en dus lekker rond kunnen galoperen, alleen wordt de omheining dan dubbel zo veel en duur. Zouden ze daar gebruik van maken? Piablo rent wel eens graag, en het veulen waarschijnlijk ook als het er is. Dixie en Conny zijn eerder energiespaarders.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klinkt mooi! Als beelddenker heb ik behoefte aan een schets.....dit is teveel geschreven info en ik probeer er in m'n hoofd een tekening van te maken...lukt niet....sorry! Zou graag meedenken hoor daar niet van. Vind altijd dat ik goeie ideetjes heb .
    Lijkt me heerlijk om écht aan een tekening te kunnen werken hoe het moet gaan worden. Maar ook eng, omdat je best fundamentele besluiten moet nemen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Pas op met notenbomen. Walnotenboom is giftig voor paarden. Tamme paardenkastanje is wel ok.

Es, wilg, populier en berk is ok, er zijn nog andere bomen goed, maar die ken ik niet vanbuiten.
    Es en wilg groeien snel, maar de es zou je niet te dicht bij gebouwen mogen zetten ivm de wortelgroei, dacht ik eens gelezen te hebben.

Ik heb een cd-rom met plantenkennis voor paardenliefhebber en dierenarts.
    Als je wil zoek ik nog wel wat op.

Ik denk dat je je vergist.. Notenbomen komen niet op de diverse lijsten van giftige bomen (voor paarden) voor.. de paardekastanje wordt echter wél als giftig aangemerkt!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

gudrun, naar waar verhuis je? Blijf je in limburg? (handig om eens les te nemen... diepenbeek ligt niet ver van bokrijk af )

Vind de ideetjes die hier gegeven worden super! Bij de stal krijg 'k al spontaan beeld!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

@ Mariannne: staat op de cd zo vermeld, welke lijst hanteer jij? De cd-rom is door dierenartsen geschreven. Niet alle planten staan vermeld maar de meest voorkomende staan erop. Ik ben mezelf ook aan het verdiepen, want wil men weide ook aanleggen met bomen en struiken.

Mijn voorkeur staat voorlopig op: plataan, es, meidoorn en wilg en lavendel en een bamboosoort.
    Geschrapt van de lijst zijn walnotenboom (kon ik gratis krijgen), berk (wegens allergie), sering (zeer decoratieve struik, maar trekt te veel wespen aan).

Er is wel altijd een verschil in hoeveelheid dat paarden ervan eten en welke delen van de boom giftig zijn. Niet alle notenbomen zijn giftig he.

en even corrigeren het is dus wel degelijk de tamme kastanje die niet giftig is, ik had even de naam te lang gemaakt.

ik zal de uitleg over de walnotenboom proberen te copiëren en hier bij zetten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

@ Mariannne: staat op de cd zo vermeld, welke lijst hanteer jij? De cd-rom is door dierenartsen geschreven. Niet alle planten staan vermeld maar de meest voorkomende staan erop. Ik ben mezelf ook aan het verdiepen, want wil men weide ook aanleggen met bomen en struiken.

Mijn voorkeur staat voorlopig op: plataan, es, meidoorn en wilg en lavendel en een bamboosoort.
    Geschrapt van de lijst zijn walnotenboom (kon ik gratis krijgen), berk (wegens allergie), sering (zeer decoratieve struik, maar trekt te veel wespen aan).

Er is wel altijd een verschil in hoeveelheid dat paarden ervan eten en welke delen van de boom giftig zijn. Niet alle notenbomen zijn giftig he.

en even corrigeren het is dus wel degelijk de tamme kastanje die niet giftig is, ik had even de naam te lang gemaakt.

ik zal de uitleg over de walnotenboom proberen te copiëren en hier bij zetten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Júglans nÃ*gra (zwarte walnoot); Júglans régia (okkernoot, walnoot, noteboom) (Juglandacaea = okkernootfamilie).
    Verspreiding: zwarte walnoot: vrij zeldzame parkboom; okkernoot/walnoot: veel aangeplant.
    Giftige delen: mogelijk alle; met name de (donker(paars)bruin gekleurde) houtsnippers van de zwarte walnoot hebben problemen veroorzaakt. Het is niet duidelijk of de problemen ontstaan door opeten van de houtsnippers of door inademing van gassen uit de snippers. In de weideperiode lijkt voorzichtigheid met stuifmeel (voorjaar), bast (hele jaar), afgevallen bladeren, bolsters en noten (najaar) geboden. De zwarte walnoot lijkt gevaarlijker dan de okkernoot. De rijpe vruchten van beide bomen zijn eetbaar.

bron: Plantenkennis voor paardenhouder en dierenarts, CD 001;Versie 2.1, oktober 2005,
    dr. A.M. van den Top, dr. R.A. van Nieuwstadt
    dierenartsen

een aan te raden cd, eenvoudig maar wel duidelijk

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

We verhuizen maar 4 km verderop, we blijven in Diepenbeek dus (nog net, overkant van de straat is al Hasselt). Het wordt dus geen walnoot, bedankt voor de info.

Maar nu ben ik terug aan het twijfelen tussen ofwel paddock en speelplaats ofwel een paddock maatje kleine rijbaan, 20 op 40 moet nog net te doen zijn...
    Drainage moet er in elk geval komen, grondwater op 30! cm, veel biezen ed als natuurlijke plantgroei, niet echt ideaal dus.
    Hmmm, speelplek is leuk voor grondwerk en voor de paarden zelf, een rijbaan is wat egoïstischer maar dan kan ik ook beter thuis les geven... dilemma.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik zou een piste aanleggen met drainage,want daar kan je nog altijd een speelplek van maken

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten