Werkgereedschap;
1 halster met leadrope
1 buideltasje met brokjes
Casus;
Er komt een vliegengordijn voor de inloopstal.
Dag 1.
Troy lijkt er weinig problemen mee te hebben, loopt (eerst) aan het lijntje gemakkelijk mee in en uit. Achterwaards is nog een probleem. Na een half uurtje clickeren loopt hij ook zonder leid-touwtje in en uit (voorwaards). Hij durft het nog niet op enkel "wijzen" van mijn hand en lichaamstaal. Ik moet hem "voorgaan", me omdraaien en hem naar me toe "drawen".
Dag 2.
We beginnen opnieuw aan het touw, nadat het overslaan van deze stap "te snel te veel" bleek. Hij lijkt dus een lichte terugval te hebben, want gisteren ging het wel. Dus even het lijntje eraan, wat na 2 minuten al af kan. Het lampje brandt ineens weer
Een paar keer geoefend met in- en uitlopen waarbij hij halverwege stil moet blijven staan, de slingers al hangend om zijn oren. Dit gaat erg goed, geen teken van stress of angst.
Dan gaat het touwtje er weer aan en gaan we achteruit oefenen. Eerst vanuit de positie waarbij hij halverwege stilstaat in het gordijn, want vanaf een afstand achteruit toelopen op het gordijn is volgens Troy onmogelijk. Hij draait dan weg, ondanks gericht blocken met mijn navel. Ik gebruik GEEN zweep of andere verlenging van mijn arm, omdat ik dit proces met zo min mogelijk druk wil volbrengen.
Later lukt dit door vanaf een flinke afstand achteruit naar het vliegengordijn toe te lopen.
Die dag maak ik een cruciale fout door ineens een reuze-stap te nemen.
Ik moet boodschappen gaan doen, het is bloed-heet en de andere paarden staan allen onder de schuilstal. Ik besluit Troy erbij te zetten, hij komt binnen op een draw en ik ga boodschappen doen.
als ik een uurtje later thuiskom, zijn de andere 3 paarden inmiddels verdwenen en staat troy helemaal bezweet en gestressed in de stal. Het "poep-spoor" laat zien dat hij;
a) heel gestressed is geweest
b) hij heeft lopen ijsberen langs het gordijn, maar niet zelf de stap heeft kunnen zetten/beslissing nemen om erdóór te gaan.
De drinkbak stond buiten het gordijn en zogauw hij buiten kwam (hij durfde nu niet op draw, maar ik moest het gordijn voor hem openhouden, drinkt hij minstens 5 liter water in één keer.)
Dag 3.
We beginnen zeer positief, ondanks wat er gisteren gebeurd is. Troy ziet me met halster en heuptasje en komt na een buiging van mij, meteen naar me toe. We maken er die dag een leuk spelletje van.. "pak-me-dan-als-je-kan". We spelen het in de wei ook. Ik loop, ren, draai alle kanten op en Troy komt achter me aan. Telkens door het vliegengordijn, wat hem nu totaal niet meer lijkt te deren. Achterwaards gaat zonder leadrope (nadat hij eerst twee keer mét heeft gedaan). Zijwaards lukt nog niet.
Die nacht regent het.
Ondanks zijn enorme hekel aan regen, én het feit dat alle paarden onder de schuilstal staan, is zijn angst/sceptisme over het gordijn tóch nog groter dan zijn hekel aan regen. Hij blijft de hele nacht buiten staan.
Dag 4.
Na een 10 minuten werken met het vliegengordijn (waarbij zijwaards erdoorheen nog steeds niet wil lukken) laat Troy me zien dat hij precies weet wat de bedoeling is. Terwijl ik bij Enya sta te tutten, loopt hij zelfstandig de stal in, zonder dat ik hem motiveer daartoe. Dit laat hij 3 keer zien. Zogauw ik uit beeld verdwijn doet hij dit niet meer. Blijkbaar was ik, of liever gezegd; wat ik hem te bieden heb , zijn motivatie.
Wat lijkt hier nu op dit moment te gebeuren?
Troy gaat alleen de stal in, als de motivatie voor hem groot genoeg is.
ik vraag me nu de hele tijd af, wáár in het proces we nu gestaan zouden hebben als ik dit had opgelost door middel van de stick en fases verhogen (let op; ik bedoel NIET harder slaan!)
Is het ontwijken van iets onprettigs een net zo grote/grotere/minder grote motivatie
dan het verkrijgen van iets lekkers?? (Ik zet het maar even heel simplistisch neer, want deze laatste manier van werken houdt natuurlijk veel meer in dan alleen maar het geven van iet lekkers).
En hoe zet ik nu de volgende stap?
hoe zorg ik dat hij meerdere/andere motieven vind om zelfstandig die beslissing te kunnen nemen om in- en uit te lopen?
Simpelweg door vaker, meer te oefenen? Of is er nog een andere manier?
Bladwijzers