Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Carrotstick & communicatie

  1. #1
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Carrotstick & communicatie

    Klinkt meer als een titel voor een discussie, maar ik heb eigenlijk meer een vraag (voel je echter ook vrij om te discussieren hierover)
    Wist niet precies waar ik dit het beste kon plaatsen, dus dan maar hier.

    Ik ben nu al een tijdje met Alejandro aan het Parelli-en en merk dat Dro best subtiel is in zijn communicatie (vooral naar andere paarden toe is het een genot om hem te zien communiceren). In het begin heb ik de CS erbij gepakt, meer voor mijn eigen veiligheid want je weet nu eenmaal nooit hoe een paardje wat je nog niet zo goed kent gaat reageren op al die Games. Nu ben ik zelf met Tamara t/m level 3 grondwerk gekomen, maar heb bij Dro even terug geschakeld naar het wat langzamere level 1, zodat hij een eerlijke kans heeft om mijn manier van communiceren te leren kennen. Echter, nu merk ik dat de CS hem vaak irriteert en ik ging me afvragen wat voor nut de CS dan eigenlijk nog heeft

    Ik wil de communicatie zo subtiel mogelijk houden/maken, en Dro stelt duidelijk geen prijs op die logge CS. Hij vind de communicatie dan té grof. Een soort van 'bully-effect' en dan hoef ik nog niet eens met dat ding te zwaaien. Mijn vraag is dan ook: Is het nu echt nodig om die CS te gebruiken?
    Met Tamara had ik hier en daar de CS nog weleens nodig, dus had ik die CS eigenlijk (bijna) altijd wel bij. Bij Dro merk ik echter dat ik dat ding steeds vaker in de kast laat liggen en áls ik 'm gebruik dan gebruik ik 'm bij de (extreme) friendly game of driving vanuit zone 3. Ik kan me zo voorstellen dat, wanneer de Games eenmaal echt goed gaan, ik de CS wil gebruiken voor communicatie op afstand, maar dit laatste is bij Dro misschien ook niet eens nodig (hij is best gevoelig voor een blik en energie).

    Omdat ik de communicatie zo subtiel mogelijk wil houden, lijkt het me niet logisch om (zoals in level 1 wordt begonnen) met een 'groot' hulpmiddel (zoals een CS) te beginnen en dan af te bouwen. Want stomp ik 'm dan juist niet af op die manier? Alejandro geeft aan dat een CS voor hem al vaak als een fase 5 wordt beschouwd, dus is het dan niet beter om de communicatie, die nu al best subtiel is, gewoon zonder CS uit te voeren?

    Beetje lastig uit te leggen, maar ik hoop dat het nog enigzins begrijpelijk is. Simpel gezegd: Wat vinden jullie van de CS? Draagt het bij aan een subtielere communicatie of juist niet? CS of geen CS, that's the question
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  2. #2
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Carrotstick & communicatie

    Denk dat het antwoord tweeledig is, de CS verlengt je lichaam als het ware en kan daarmee dus een erg nuttige tool zijn vind ik. Ik denk niet dat subtiele lichaamstaal ligt in het wel of niet bijhebben van de CS (of longeerzweep of wat dan ook); dat heb je of heb je niet (zo niet dan best trainbaar tot bepaald niveau) en als je er een beetje bedreven in bent dan kan een verlenging daar heel goed een versterking van zijn. Tegenovergesteld daaraan natuurlijk wel dat als je lichaamstaal nog niet zo zonnig gaat het dan slechte lichaamstaal ook versterkt.

    Aan de andere kant kan de CS ook als compensatie worden gebruikt voor gebrek aan goede lichaamstaal. In plaats te kijken 'wat mis ik nog aan uitleg dmv lichaamstaal' wordt probleem misschien te snel opgelost door even met CS te zwaaien (bij wijze van he ). Door hem niet bij je te hebben wordt je iig veel creatiever in het oplossen van eventuele problemen.

    Als je hem niet nodig hebt zou ik zeggen: 'Laat lekker liggen dat ding!'
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Carrotstick & communicatie

    Ik gebruik de CS meestal niet. Shanna is al gevoelig voor mn vingers, dus die hoef ik echt niet te verlengen met 120cm.
    In het begin heb ik mn best gedaan de stick steeds te gebruiken, zoals ik bij andere paarden ook heb gedaan. maar al gauw reageerde shanna ALTIJD op fase 1 of 2, en tja... dan sleepte die CS achter me aan, zonder doel, zodat ik hem al gauw heb laten vallen.
    Shanna wordt er ook een beetje nijdig van, omdat de stick de hulpen teveel vergroot. Bij haar is dat gewoonweg niet nodig. fase 4 is een beweging met mn hand of zo. Als ik de stick heb wordt die beweging zo groot, dat dat zo'n beetje fase 8 is voor haar, behoorlijk onbeschoft dus in haar ogen.
    Ik gebruik hem nu vooral nog bij het gymnastiseren, omdat ze nogal dramt met haar schouder en dan beter reageert op de stick dan op mne vingers, en als de zijwaarts draw niet lekker gaat.

    Ik denk dat het heel erg per paard is of je de CS gebruikt of niet. persoonlijk is mijn uitgangspunt om het zonder te kunnen, en mag je blij zijn als je paard reageert zonder dat je de CS nodig hebt.
    Ik denk trouwens dat jouw opmerking:
    Omdat ik de communicatie zo subtiel mogelijk wil houden, lijkt het me niet logisch om (zoals in level 1 wordt begonnen) met een 'groot' hulpmiddel (zoals een CS) te beginnen en dan af te bouwen.
    nergens op slaag Jij bent toch geen level 1 meer??!! Je doet misschien wel level 1 taken, maar wel met de savvy van een level 3er. daar zal dan waarschijnlijk ook de reden liggen waarom je paard zo snel leert en reageert. je timing en je houden en alles is gewoon beter dan een level 1er.

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Carrotstick & communicatie

    Dank jullie wel voor jullie reactie!

    @Maaike: Ja precies, mooi verwoord. Dat bedoel ik dus!

    @Sandra: Weet je zeker dat je het niet over Alejandro hebt? Voor Dro zijn mijn handen ook eigenlijk een fase 4 en die stick vind ie, net als Shanna, onbeschoft. Ik ben inderdaad geen level 1 meer...maar ergens in m'n achterhoofd speelde de gedachte dan weer dat Dro nog niet echt level 1 kent en dat ik dus even wat moet terug vallen. Wat achteraf dan eigenlijk ook weer onzin is, want Dro is al level -tig als je het goed beschouwd

    Denk dat ik die stick maar eens lekker laat liggen de komende tijd
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Carrotstick & communicatie

    In het nieuwe level 2 pakket zit toch ook niet voor niets een belletje? Dat is toch ook om het (onnodige ) gebruik te ontmoedigen?

    Dus laten liggen kan zeker geen kwaad, misschien alleen tussendoor friendly, dat je wel zeker weet dat het geen wantrouwen is.
    (ik meen me te herinneren dat je ook niet zeker weet of hij in het verleden veel onterecht geslagen is toch?)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  6. #6

    Re: Carrotstick & communicatie

    Lodash vindt de carrotstick ook stom en beneden zijn waardigheid.
    Als alternatief voor subtieler bijsturen met longeren gebruik ik een gewoon rijzweepje, 1 meter 10 en lekker licht (ook schouderdingetjes soms, soms met longeren handig als aanwijsding, zonder contact met paard)

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Carrotstick & communicatie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    (ik meen me te herinneren dat je ook niet zeker weet of hij in het verleden veel onterecht geslagen is toch?)
    Ik denk niet dat hij geslagen is, want eigenlijk vond hij de carrotstick vanaf begin af aan wel oké. Je hebt inderdaad gelijk, in level 2 zit dat belletje. Moet ook eerlijk zeggen dat die nog steeds in het pakket zit
    Maar is dus ook niet nodig, denk dat Dro helemaal geirriteerd zou zijn als dat belletje er ook nog eens aan zou hangen haha...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  8. #8
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Carrotstick & communicatie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Lodash vindt de carrotstick ook stom en beneden zijn waardigheid.
    Als alternatief voor subtieler bijsturen met longeren gebruik ik een gewoon rijzweepje, 1 meter 10 en lekker licht (ook schouderdingetjes soms, soms met longeren handig als aanwijsding, zonder contact met paard)
    Hahaha, Karianne, beneden zijn waardigheid!
    Ja, daar lijkt het wel heel erg op. Goede tip overigens van het gewone rijzweepje, ik heb nog wel een zweepje staan ergens geloof ik. Dat is misschien wat subtieler dan zo'n feloranje stok
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •