Op een van de dvd's van Irwin staat dat het belangrijk is wanneer je je paard vraagt af te wenden, dit ivm de gewichtsverdeling op de hoeven. Of te wel, als ik op Poca rond stap over de hoefslag, dan vraag ik haar af te wenden op het moment dat haar buitenbeen voor is. Dan staat daar nl. haar gewicht op en heeft ze met het binnen been de mogelijkheid om naar binnen te stappen. Ik heb dit zelf ook getest op de grond en het werkt inderdaad zo.
Vanavond was ik met Poca aan het circelen @lib. Begint bij een aantal stappen achteruit - halve yoyo. Vervolgens bepaal ik of ze links of rechts om mag gaan. Ineens moest ik aan Irwin denken en realiseerde ik me dat het belangrijk voor Poca zou kunnen zijn, welk been er voor staat als ze naar links of rechts gestuurd wordt. Ik kon het niet bedenken.
Aangezien ze in theorie naar voren weg stapt, lijkt het mij handig haar die kant op te sturen waar het voorbeen naar achter staat. Er van uit gaande dat de voorbenen niet op 1 lijn staan. En das meestal niet als je yoyo-t. Dus gelijk aan het rijden en afwenden.
Iemand hier al eens over nagedacht? En zo niet, als je er nu over na denkt, wat is je idee?
Bladwijzers