Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

  1. #1
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Gisteren was ik op de site van de paardendrogist naar hoefzalf aan het zoeken.
    Bij ons is het namelijk nogal droog, zelfs nu met de aanhoudende regen en het bijna constant natte weer is het bij ons relatief droog. Als het 2 dagen niet regent is de grond kurkdroog en veranderd in 1 grote stofboel.

    Niet zo bevorderlijk voor paardenvoeten dus.
    Ik wilde dus graag hoefzalf bestellen om de voeten een beetje vochtig te kunnen houden.

    Alleen heb ik hier nog een bijna onbegonnen pot hoefzalf staan. Ooit gekocht in mijn pennyjaren en nooit gebruikt.

    Maar nu vraag ik me af of dit echt bevochtigend werkt en niet uitdrogend zoals gewoon hoefvet net wel doet.
    Veel info staat er jammer genoeg niet op de pot en op internet kan ik ook al geen info vinden.
    IK heb hoefzalf van het merk "velvet". Iemand die dit kent?
    Op de achterkant staat dat het dient om uitdrogen van de hoef te voorkomen.
    En de weinige info die het verschaft over de ingrediënten is dit: "Bevat enkel natuurlijke producten
    Laurierolie, levertraan, manenvet"

  2. #2

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Ik ken niet echt het verschil maar vroeger heeft mijn hoefsmid eens een tip gegeven tegen droge hoeven: eerst nat maken met water en daarna hoefvet erop. Ik heb het vroeger altijd gedaan. Maar bij ons is het nu wel altijd nat op de wei dus doe ik NIX, NUL KOMMA NUL aan de hoeven (toch nog 1 voordeel van een natte wei !! )
    Don't dream your life, live your dream!

  3. #3
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Ik weet ook niet of er echt verschil is tussen zalf en vet.

    maar... als er iets zoals manenvet inzit is het volgens mij wel waterafstotend.
    en dus droogt het idd de hoeven nog meer uit, tenzij je het trukje van Parel toepast.

    dus zolang je een zalf hebt waar iets van vet of olie inzit (en er niet 'hydraterend' ofzo opstaat) gaat het volgens mij hetzelfde effect hebben

  4. #4
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Oké, dus die zalf niet gebruiken om vocht in te brengen dan.
    Die truck van de hoefsmid kende ik ook al. Alleen gebruik ik toch echt liever geen hoefvet.

    Wat denken jullie van dit? (bij het knopje "inggrediënten kan je zien wat er inzit)
    http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25399

    Of is dit beter geschikt?
    http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25408

  5. #5
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Dam , de linkjes werken niet meer.
    Bij "gezondheid" en dan "hoeven" staan 2 producten om hoeven vochtig te houden. De eerste is hoefvocht en de 2de hoefbalsem.

  6. #6
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Hey,

    Dat hoefvocht ziet er wel goed uit. Het is op waterbasis en niet op oliebasis. En in de omschrijving staat zelfs het probleem ivm gewoon hoefvet.

    Die Hoefbalsem ben ik niet zo zeker van, aangezien er glycerine (=vet) inzit en de omschrijving meer gaat over een glanzende hoef dan een vochtige hoef...

  7. #7
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Hoefzalf inderdaad niet doen zoals je al hoorde. Het best is toch weken in water. Of zorgen dat het voor de waterbak nat is bijvoorbeeld. Mocht je dat niet zien zitten en er iets op willen doen, heb ik hele goede verhalen gehoord over evermoist. Het is niet in nederland verkrijgbaar. Wel bij een strasserbekapster in Frankrijk en het werkt erg goed.

  8. #8

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Eeen beetje een late reactie, maar ik heb zelf iets gevonden wat ik een erg goed product vind. Dat is namelijk "Hoef-Care Balsem" van Sectolin (is ook natuurlijk). Dat hebben ze ook bij de paardendrogist voor tien a elf euro, maar bij de meeste paardensportwinkels kun je het ook kopen. Ik en een vriendin van mij hebben er beide erg goede ervaringen mee, beide paarden hadden last van droge hoeven. En beide pony's hebben nou hoefjes die in top conditie zijn sinds we het gebruiken.
    "Vrouw zoelt prins. Paard geen bewaar."

  9. #9
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Kan je de samenstelling ergens terug vinden Noortje?
    Momenteel gaat het goed, het regent vaak en dat scheelt toch wel voor de voeten. Ik week ze ook regelmatig in water en dat helpt ook voor een groot deel.

  10. #10
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Hoefvocht van Naf gebruik ik al jaren in bar droge periodes, geweldig spul en zuinig. Het is meer een soort creme, smeert makkelijk uit en trekt snel in. Het voordeel ervan vind ik dat het wel vocht van buiten de hoef naar binnen laat gaan, iets wat veel andere producten niet of nauwelijks doen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #11
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Naf, weet je waar je dat kan krijgen Jossie. klinkt wel heel interessant.

  12. #12
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Bij de paardendrogist ! Maar ook bij Jordenshippo en zo zijn er vast meer, maar of die ook in België zitten weet ik niet, helaas.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  13. #13

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Als je wilt, kan ik de pot wel even mee naar huis nemen en je zeggen wat er allemaal in zit? Zelf vind ik het iets weg hebben van vaseline, maar ruikt niet precies hetzelfde.
    "Vrouw zoelt prins. Paard geen bewaar."

  14. #14
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoefzalf is dat hetzelfde als hoefvet?

    Bedankt Noortje maar het hoeft niet hoor. Ik heb daarstraks de NAF besteld die Jossie ook heeft. Ga ik die eens proberen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •