Volgens mij is dit effect maar heel lichtjes hoor, áls het er al is... En je zou het dan dus ook niet hebben als je losse bitringen gebruikt.Oorspronkelijk Geplaatst door lila
Volgens mij geeft een verlenging voornamelijk meer druk in de mond...Oorspronkelijk Geplaatst door lila
Maar goed, ik heb nog nooit met een dergelijke optoming gereden, ik zou het dan eens grondig moeten bestuderen om er zeker van te zijn.
[quote="lila"]
Een lage neusriem (of een gecombineerde neusriem waarbij het onderste riempje onder het bit door gaat) die niet strak zit (2 vingers) zorgt er mede voor dat het bit wat meer steun heeft, stabieler (maar niet klemvast) in de mond ligt en niet van ]
Bij een gecombineerde neusriem hoort het onderste riempje (het sperriempje) *over* het bit te lopen. Het sperriempje zorgt ervoor dat het paard -zoals de naam al aangeeft- zijn mond niet kan opensperren. Het zorgt daarbij ook inderdaad voor stabiliteit, maar als je wilt dat je bit stabiel ligt, kun je ook een slobberriempje onder het bit vastmaken (dat is dus een riempje dat je aan de bitringen vastmaakt en dat onder de kin van het paard loop). Dat heeft niet als nadeel dat het paard niet meer kan protesteren tegen teveel druk in de mond, maar het zorgt er wel voor dat je het bit niet per ongeluk door de mond kunt trekken.
Als de hulpen rustiger door moeten komen, betekent dat dat de ruiterhand niet stabiel/rustig/zacht genoeg is en dat betekent in mijn ogen: niet met bit rijden, maar met halster, totdat je een echt onafhankelijke zit hebt verkregen. Dán pas kun je goed met een bit gaan rijden, zoals het bedoeld is. En dan heb je ook geen hulpmiddelen meer nodig om te zorgen dat het bit stabiel in de mond blijft liggen...
Bladwijzers