Hoi,
ik heb dus op de bbq het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick overgekocht van Lieke, en ben eens beginnen lezen..en nu zit ik toch al even te piekeren over eens stukje tekst maar ik geraak er niet uit..denken jullie even mee?
De nadelen van straf
Het meest gehoorde argument om te verantwoorden dat iemand bijvoorbeeld toch een mep uitdeelt als z'n paard zich niet gedraagt 'zoals het hoort' is "je zou eens moeten zien wat ze onderling met elkaar doen, op de wei". Inderdaad - als een paard wil dat een ander paard iets doet, bijvoorbeeld: van z'n favorietje graasplek weggaan, dan maakt hij een dreigende beweging. De dreiging van iets slechts dat zou kunnen gebeuren, motiveert het andere paard om uit de weg te gaan. Dat is ook een vorm van motivatie: angst voor de gevolgen. Angst voor gevolgen kan een paard tot inschikkelijkheid dwingen, maar je ziet het altijd aan de manier waarop een paard gehoorzaamt. Je kan een paard niet dwingen om beter of mooier te bewegen door hem pijn te doen.
En toen dacht ik eigenlijk aan de "long phase 1, quick 2, 3, 4" van Parelli. Ze zeggen dan dat je paard gevoeliger gaat worden op de fase 1 -bv. tijdens Yo-Yo- omdat hij weet dat er na die fase 1 een fase 2, en een fase 3 en 4 komt. En dat die fases redelijk vlug op elkaar volgen.
Maar als je paard dan reageert op fase 1 bij Yo-Yo game, is dat dan omdat hij bang is voor de gevolgen(voor de 2de, 3de en 4de fase dus)?
Ik wil niet dat Pipa iets doet uit 'angst' voor de mogelijke gevolgen..dat klinkt me niet zo leuk in de oren. Of is dat eigenlijk niet erg?
pff, ik maak het wss weer veel te ingewikkeld. Ja toch?
Bladwijzers