Hoi,
Sinds wij ons eigen paardje hebben (tinker, 8 jr,ruin) ben ik weer begin level 1 begonnen.
Het blijkt dat hij ontzettend op z`n hoede/sceptisch is. Hij kijkt erg wantrouwend bij elk dingetje bv, zadelpad, zadel, jodiumflesje, als je iets te enthousiast op hem afkomt enz enz. Nu zijn we bezig om hem te laten wennen, lekker appeltjes voeren, borstelen, veel friendly dingen. Ik ben bezig om hem te laten wennen aan de CS, maar hij blijft sceptisch. (dat zal ook nog wel een tijdje duren verwacht ik.)
Z`n vorige baasje zei, je moet niet twijfelen maar gewoon doorgaan met wat je wil doen en dan lukt het wel. Maar volgens mij sluit hij zich heel snel af en lijkt het of hij oke met de situatie is. Maar ik wil het liefst dat hij niet bangig is van elk dingetje, en vol vertrouwen in z`n leventje met ons staat.
Ik doe veel approch en retraet met de CS, ik ben nu zover dat ik de string over z`n rug mag zwiepen, maar dat vind hij nog wel eng, hoofd hoog , ogen wijd open. Maar hij blijft wel staan. Dan stop ik even en geef hem rust tot hij weer relaxt, en dan weer verder.
Wat ik me afvraag hoe lang blijf je nu de string over z`n rug zwiepen, doe je dat een paar keer en dan even rust of ga je door en wacht je op een teken van ontspanning em dan pas rust geven ?
Als je doorgaat ben je dan aan het desensitisen ?? of is dit hetzelfde al A&R ?
Ik hoop dat de vraag een beetje overkomt , ik hoor het graag als er onduidelijkheid is.
Groetjes Diana en Binkie
Bladwijzers