Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 68

Topic: Hoe trainen jullie je paarden met rijden?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Hoe trainen jullie je paarden met rijden?

Ik ben het hier niet met je eens hoor... Ik ken genoeg 'goede dressuurstallen' waar de jonge onervaren paarden heel wat te voorduren krijgen voordat ze goedgetrained, licht en verzameld zijn. En dan bedoel ik niet zozeer de zweep erover maar eerder psygisch. Omdat ze jong zijn, laten ze zich overdonderen en na een paar week onder zadel lopen ze in de krul.
    Ik heb genoeg getalenteerde dressuurpaarden geprobeerd maar bij geen van hun heb ik het idee dat ze ook zouden meewerken met wat meer natural tools..... haal om te beginnen die neusriem er maar af en ga zo je proefje rijden
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja ik denk wel dat je met dressuurtraining een soepel en licht paard kunt krijgen hoor. Maar ik vind de volgorde waarin dingen gebeuren in een "normale" dressuurtraining niet logisch, en het belangrijkste: er worden naar mijn idee belangrijke stappen overgeslagen. Er wordt nauwelijks wat aan grondwerk gedaan (alleen longeren), er wordt niet gewerkt aan leiderschap, er wordt niet gewerkt aan het zelfvertrouwen van het paard, hij wordt niet dapperder gemaakt...
    Het is net wat Pais zegt, jonge paarden worden vaak overdonderd; ze worden al vrij snel bereden en moeten dan ook fysiek al direct presteren, terwijl Parelli de paarden eerst emotioneel/mentaal traint, waardoor het paard daarna veel makkelijker kan voldoen aan de fysieke eisen die je aan hem gaat stellen.
    Ik merk dat heel goed aan Atli. Ik reed hem eerst "normaal" en ik probeerde te werken aan nageeflijkheid en verzameling. Nou dat lukte echt helemaal niet, ondanks dat ik begeleid werd door een goede instructrice. Het lukte niet omdat Atli mentaal nog helemaal niet bij me was; hij was niet bereid om te doen wat ik vroeg en dus hadden we voortdurend strijd. Uiteindelijk ben ik dus overgestapt naar Parelli en heb ik grotendeels vanaf de grond ervoor kunnen zorgen dat Atli zich bij me wilde aansluiten en met me wilde meewerken. En nu ik dan opnieuw aan verzameling en nageeflijkheid ben toegekomen, gaat het bijna vanzelf... Nu heb ik een gewillig paard, dat goed is voorbereid op het werk dat ik nu van hem vraag.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik ben het hier niet met je eens hoor... Ik ken genoeg 'goede dressuurstallen' waar de jonge onervaren paarden heel wat te voorduren krijgen voordat ze goedgetrained, licht en verzameld zijn. En dan bedoel ik niet zozeer de zweep erover maar eerder psygisch. Omdat ze jong zijn, laten ze zich overdonderen en na een paar week onder zadel lopen ze in de krul.
    Ik heb genoeg getalenteerde dressuurpaarden geprobeerd maar bij geen van hun heb ik het idee dat ze ook zouden meewerken met wat meer natural tools..... haal om te beginnen die neusriem er maar af en ga zo je proefje rijden
    Ten eerste rij ik alle jonge paarden met een losse hoge neusriem dus daar hebben ze neit onder te lijden en daar gaan we weer, heir wordt weer uitgegaan van slechte dressuurstallen en bla bla bla. Dat is hier altijd meteen zo, zodra het woord dressuur aan bod komt worden die paarden overtraind, in de krul gerukt enz. Daarom heb ik eht hier over een CORRECT gereden paard.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ja, gek he? Misschien omdat er wel VEEL MEER van die 'slechte' dressuurstallen zijn dan werkelijk goede. Zelfs op topnivo worden paarden in de krul getrokken en worden ze enkel lichamelijk getraind en niet geestelijk.
    En hier op het forum zitten allemaal mensen die zich, net als jij, inzetten voor een beter leven voor de paarden. Goede dressuur kan best, dat wordt hier ook niet ontkracht. Dus daar hoef je ook niet zo hard tegenin te gaan
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Nov 2004

Het is niet zozeer dat ze altijd in de krul worden getrokken, maar het paard komt erachter dat hij een hoop minder geklooi in zn mond verdragen moet wanneer hij zn hals kromt.
    Maar fellor, als het zo ligt... zou je ons dan willen uitleggen hoe een paard word geleerd om aan de teugel te lopen op een goede dressuurmatige manier?

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Callippo, dat is ook zo, dat iedereen hier staat voor een beter leven voor paarden. En ik praat absoluut het totaal mechanisren van paarden niet geod en doe niet voor niets zelf ook aan parelli e.d en het is waar dat het idee van dressuur allom eigenlijk ontspoort is. Er zijn meer stallen waar het slecth gedaan wordt dan stallen waar het geod gedaan wordt, helemaal gelijk in en ook dat vind ik erg zonde. Ze zouden ieder paard moeten starten met voldoende grondwerk en afwisseling en vriedelijkheid. Aan dat gebrek aan vaardigheid en goodwill praat ik niks geod, maar ik schiet een beetje in de verdediging omdat ik vind dat eht diee achter dressuur niet slecht is en ik dagelijks ervaar dat het ook anders kan (pas zelf ook wel vaak dingen van parelli toe in de zin van fases, totale ontspanning bij heel klein iets dat geod gaat enz. dus wat dat betreft ookal begin ik wat vroeger en anders met ridjen pas ik zeker wel dingen avn parelli toe en is mijn kijk op sommige dingen ook wel veranderd).

Pais: Ik rij enit met eht directe doel mijn paard aan de teugel te rijden. Ik rij met het doel mijn paard op lichte suggestie de oefingen uit te kunnen laten voeren terwijl hij los door zijn lijf, ontspannen loopt en plezier in eht werk heeft. Aan de teugel lopen is het effect van een paard dat een sterk achterbeen heeft en over de rug loopt, zelf heeft geleerd het contact met de hand te verfijnen. Ik begin met een los teugeltje totdat een paard het basisbegrip van sturen remmen en gaan kent zonder constant contact met het bit (op zit, been en stem dus). Geleidelijk pak je de teugels op contact en werk je je paard ontspannen los en vraag je steeds iets meer inspanning en achterbeen gebruik. Op een gegeven moment als je paard de hand helemaal als een prettige aanleuing (vat dit niet op als zijnde erin hangen of trekken, maar gewoon licht contact) beschouwd laat hij zich vanzelf meer sluiten. Ook dit bouw je op tot meer verzameling en meer oprichting. Dat is iets waar ej paard bij een goeie trainingsopbouw vanzelf vaardiger in wordt.
    Het is wel gewoon zo dat goed dressuurrijden (en heb het hier niet over dat ikzelf geen fouten maak of wat dan ook, natuurlijk wel) moeilijker is dan het parelli programma volgen en er zitten dingen in parelli waar ik in 1 klap erg veel van geleerd heb. Zoals het systematisch en correct toepassen van fases en het systematischer doelgerichter werken over het algemeen. Bovendien geeft parelli je olossing voor probelmen voor je paard vooral op de grond en dat is toch nog altijd het belangrijkste. Dat je paard op de grond respect voor je heeft en met je samen wil werken en je begrijpt.

Ik denk dat ik vooral iets anders ben in het niet zozeer tegen een bit zijn in het begin omdat het denk ik geod gebruikt niet iets onprettigs hoeft te zijn voor een paard.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Pais: Ik rij enit met eht directe doel mijn paard aan de teugel te rijden. Ik rij met het doel mijn paard op lichte suggestie de oefingen uit te kunnen laten voeren terwijl hij los door zijn lijf, ontspannen loopt en plezier in eht werk heeft. Aan de teugel lopen is het effect van een paard dat een sterk achterbeen heeft en over de rug loopt, zelf heeft geleerd het contact met de hand te verfijnen.
    K]Ik begin met een los teugeltje totdat een paard het basisbegrip van sturen remmen en gaan kent zonder constant contact met het bit (op zit, been en stem dus). Geleidelijk pak je de teugels op contact en werk je je paard ontspannen los en vraag je steeds iets meer inspanning en achterbeen gebruik. Op een gegeven moment als je paard de hand helemaal als een prettige aanleuing (vat dit niet op als zijnde erin hangen of trekken, maar gewoon licht contact) beschouwd laat hij zich vanzelf meer sluiten. Ook dit bouw je op tot meer verzameling en meer oprichting. Dat is iets waar ej paard bij een goeie trainingsopbouw vanzelf vaardiger in wordt.[/quote]

Ik lees hierin gewoon htezelfde als PNH L1 to 3. Uitgezonderd het verhaal over de manier van aanleuning verkrijgen (via parelli meer via wijken door druk en per gang beter voorbereid naar mijn mening).
    Er is geen verschil tussen dressuur (western/springen etc etc etc) rijden en het Parelli systeem volgen. Parelli 1-3 is de basis voor al het bovenstaande.
    Je bent met parelli echter op alle vlakken (on line, liberty, freestyle en finesse) bezig met je paard en op alle niveau's (mentaal emotioneel en fysiek).
    Ik had er laatst nog een discussie over op stal, dat alles zo lang duurt als je het via het systeem wil doen. Misschien is dat ook wel zo omdat je dus zo bvreedt bezig bent. Pas als je je paard op alle vlakken en onder elke omstandigheid onder controle hebt waarbij hij licht en leftbrained blijft pas dan richt je je op 1 tak. Dan denk ik dat je heel snel vooruit gaat qua niveau, omdat je zoveel al blijkt te kunnen en omdat nieuwe oefeningen meestal een optelsom zijn van kleine dingen die je paard wel al kan.

Het is wel gewoon zo dat goed dressuurrijden (en heb het hier niet over dat ikzelf geen fouten maak of wat dan ook, natuurlijk wel) moeilijker is dan het parelli programma volgen
    Dit spreek ik ten zeerste tegen...zie bovenstaande
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Nov 2004

Geleidelijk pak je de teugels op contact en werk je je paard ontspannen los en vraag je steeds iets meer inspanning en achterbeen gebruik.
    Hoe vraag je dit dan?? (mijn paard snapt me niet hoor, praat geen nederlands, zelfs geen noors ) Zoals de meesten, dus lichte ophoudingen en spelen met de teugels?
    Mij lijkt dit namelijk heel vervelend. Het word in de dressuur vaak vragen genoemd maar ik zie het als een jerky soort van discomfort. Denk er eens bij na dat je constand gerommel voelt in je mondhoeken.

Het feit dat zelfs Anky dr paard niet kan laten verzamelen zonder optoming, bewijst voor mij eigenlijk wel dat die hand in de dressuur wel errug belangerijk is. Of vind je dat anky ook niet goed rijd?

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Het feit dat zelfs Anky dr paard niet kan laten verzamelen zonder optoming, bewijst voor mij eigenlijk wel dat die hand in de dressuur wel errug belangerijk is. Of vind je dat anky ook niet goed rijd?
    Het feit? Is dat dus bewezen? Ik ben benieuwd

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

In hoeverre je een teugel nodig hebt, tja, ik vidn dat het zeker toch onmisbaar is als een aanwezig stukje begrenzing, of dit nou teugels aan een touwhalster of aan een bit zijn. En er behoort alstijd zonder terugwerkende kracht mee gereden te worden, maar ja. Ik kan die vraag net zo goed aan jou stellen, waarvoor heb jij je teugels aan je paard hangen als je rijdt. Toch ook zker om hulpen mee te geven. Waarom is een hulp die aan de voorkant van je paard wordt eggeven per definitie slecht? Alleen omdat het idee van wat er slecht aan kan zijn je dwars zit? Verder neit persoonlijk bedoeld, maar veel mensen roepen ook maar dat een bit slecht is omdat een ander eht roept en ze er uit principe tegen zijn.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dit spreek ik ten zeerste tegen...zie bovenstaande
    Ben ik blij om, als het hetzelfde is hoeven we ook geen discussies meer te hebben over waarom het slecht zou zijn. Ik ben dus alleen niet tegen het wat eerder beginnen met rijden maar dus blijkbaar wel opd e wijze van parelli. Misschien dat ik daarin normal ben dan als betekent Nh voor mij respect voor ej paard en je bewust zijn van het op een goeie manier omgaan met je paard.
    Over het niet als doel hebben je paard aan de tuegel te rijden? Noem het romantisch neom het wat je wil, maar ik weet dat het mogelijk is uit ervaring en ieder emot dneken wat hij of zijn wil.
    Met dat dressuur moeilijk is bedoelde ik meer het leren zeg maar. Gelukkig is daar bij parelli een mooi stappenplan op bedacht.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Laatste berichtje in deze reeks, haha. Pais, ik vind het af ent oe pakken op algemene termen en kleine woordjes nogal flauw. Jouw paard spreekt ook geen parelli taal hoor zodra je met hem begint. Jij leert je paard net als ik op dat moment een manier om met jou te kunnen communiceren. Het is dan wel gebaseerd op lichaamstaal maar andere paarden lopen nog steeds niet rond met carrotsticks of tappen op de rug van een ander paard om hem aan een lijntje de circling game uit te laten voeren. Het si een duidelijke efffectieve taal dat wel, maar paardrijden is en blijft onnatuurlijk op een bepaalde manier.

Aangemeld
    Apr 2004

Volgens mij snapte je me niet helemaal Fellor. Je zei in dei zin waar ik op reageerde dat dressuur rijden moeilijker is als het Parelli systeem volgen en dat spreek ik idd tegen.

De rest van je antwoord op die zin daar snap ik helemaal niks van... Ik heb ook het doel om een paard zo te trainen dat hij mij makkelijk kan dragen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Volgens mij snapte je me niet helemaal Fellor.
    Je zei in dei zin waar ik op reageerde dat dressuur rijden moeilijker is als het Parelli systeem volgen en dat spreek ik idd tegen.
    Waarop ik zei dat ik meer bedoelde dat daar geen vast stappenplan is om te het geod te leren en dat het dus meer is dat daar de moeilijkheid in zit, niet zozeer het rijden zelf. En dat ik blij ben te jhroen dat ik het op dezelfde manier doe ongeveer als dat je het bij parelli doet.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    De rest van je antwoord op die zin daar snap ik helemaal niks van... Ik heb ook het doel om een paard zo te trainen dat hij mij makkelijk kan dragen.
    Ik zeg ook niet dat jij dat enit hebt. Ik zeg dat jij mag vinden dat eht romantisch overkomt dat ik mijn paard zonder aan zijn mond te zitten voor elkaar probeer te krijgen en dat jij daarvan mag vinden wat je wil.

Aangemeld
    Apr 2004

Die opmerking was niet om af te katten ofzo hoor, maar het valt me gewoon op dat als normaal alleen dressuur rijdende mensen het hebben over nagefelijkheid en verzameling het altijd heel ingewikkeld klinkt met termen waarvan een niet paarden mens geen ruk snapt wat er bedoeld wordt (ik aan de ene kant wel maar aan de andere kant ook weer niet want het wordt nooit duidelijk want 'dressuur' mensen nu werkelijk echt DOEN).

Maar wat ik wilde overbrengen met mijn verhaal is dat dresuur ook een doel is bij het Parelli systeem en het systeem biedt een goede opbouw in kleine stapjes. De vraag blijft of dressuren in een te vroeg stadium (wat betreft het systeem) nu zoveel meer op zal schieten als gewoon het systeem volgen en de logische volgorde aflopen.

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten