Al een tijdje wordt mijn shetlander op de dinsdagavond wat extra verzorgd en vertroeteld door een meisje van 7, samen met haar moeder. Dit meisje krijgt ponyrijles op sunny, om de andere week op de zaterdagmorgen, en dat gaat erg goed.
Nu echter een tijdje terug had sunny zn buiën, en dan is het gewoon geen leuk paard als je dat niet gewend bent. Hij wordt opstandig en gaat het leiderschap overnemen omdat hij denkt (en bij deze moeder en dochter ook weet) dat het beter is als hij verteld wat er moet gebeuren. Op zich allemaal niet zo'n heel groot probleem, zolang mens en paard ongeveer hetzelfde willen...
Sunny wilde echter niet hetzelfde, en heeft moeder en kind dat ook goed laten weten. Toen het kind afstapte van de pony omdat ze er niet meer op wilde rijden, is sunny zn vervelende gedrag een trapje hoger door gaan zetten, tot zo ver dat ook de moeder er geen heil meer in zag, en bang is geworden voor de pony.
Niet echt iets om trots op te zijn als eigenaar van een shetlander, wel?
Maar goed, het meisje is nog altijd dol op sunny (alstie tenminste normaal doet ) en ook de moeder wil graag verder. Ze wil ook graag van mij leren hoe ik precies met sunny omga, en wat ze kan doen in dit soort lastige situaties, en hoe ze dit in de toekomst kan voorkomen.
Vandaar dat ik erover denk om met haar wat NH-lessen te doen, zodat ze leert hoe ze het paardengedrag kan lezen, en kan ombuigen naar een voor haar veilig gedrag.
Nu zit ik echter met de volgende twijfel. Sunny is een paardje wat niet gemakkelijk leiding accepteert. Hij moet er voor de volle 100% van overtuigd zijn dat jij hem meer kunt bieden dan hijzelf. Hij is ook een redelijk dominant paardje, hij staat vrij hoog in de rangorde van de kudde. (geen leider, daarvoor is hij te onstuimig in de kop, maar wel een 2e plaats bijvoorbeeld)
Nu vraag ik me dus af of het wel verstandig is om ook deze moeder boven Sunny te plaatsen in de rangorde. Krijg ik daar niet veel meer verzet op? Nu gaat het 99 van de 100 keer gewoon goed. Als ik haar nou alleen leer om te gaan met die laatste ene keer, dan is ze wel geen leider, maar kan ze wel met sunny omgaan. Is voor zowel de moeder als de pony een heel stuk gemakkelijker en duidelijker.
Tenslotte weet de moeder wel een hoop van paarden (normal way) maar bewtijfel ik ten zeerste of ze voldoende consequent is om dat leiderschap op zich te nemen. En als sunny dat merkt, dan gaat hij alleen maar harder in verzet, en krijgen we straks echt ongelukken...
wat denken jullie?
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers