Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: lesgeven NH met je eigen paard?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

lesgeven NH met je eigen paard?

Al een tijdje wordt mijn shetlander op de dinsdagavond wat extra verzorgd en vertroeteld door een meisje van 7, samen met haar moeder. Dit meisje krijgt ponyrijles op sunny, om de andere week op de zaterdagmorgen, en dat gaat erg goed.
    Nu echter een tijdje terug had sunny zn buiën, en dan is het gewoon geen leuk paard als je dat niet gewend bent. Hij wordt opstandig en gaat het leiderschap overnemen omdat hij denkt (en bij deze moeder en dochter ook weet) dat het beter is als hij verteld wat er moet gebeuren. Op zich allemaal niet zo'n heel groot probleem, zolang mens en paard ongeveer hetzelfde willen...

Sunny wilde echter niet hetzelfde, en heeft moeder en kind dat ook goed laten weten. Toen het kind afstapte van de pony omdat ze er niet meer op wilde rijden, is sunny zn vervelende gedrag een trapje hoger door gaan zetten, tot zo ver dat ook de moeder er geen heil meer in zag, en bang is geworden voor de pony.
    Niet echt iets om trots op te zijn als eigenaar van een shetlander, wel?

Maar goed, het meisje is nog altijd dol op sunny (alstie tenminste normaal doet ) en ook de moeder wil graag verder. Ze wil ook graag van mij leren hoe ik precies met sunny omga, en wat ze kan doen in dit soort lastige situaties, en hoe ze dit in de toekomst kan voorkomen.
    Vandaar dat ik erover denk om met haar wat NH-lessen te doen, zodat ze leert hoe ze het paardengedrag kan lezen, en kan ombuigen naar een voor haar veilig gedrag.

Nu zit ik echter met de volgende twijfel. Sunny is een paardje wat niet gemakkelijk leiding accepteert. Hij moet er voor de volle 100% van overtuigd zijn dat jij hem meer kunt bieden dan hijzelf. Hij is ook een redelijk dominant paardje, hij staat vrij hoog in de rangorde van de kudde. (geen leider, daarvoor is hij te onstuimig in de kop, maar wel een 2e plaats bijvoorbeeld)
    Nu vraag ik me dus af of het wel verstandig is om ook deze moeder boven Sunny te plaatsen in de rangorde. Krijg ik daar niet veel meer verzet op? Nu gaat het 99 van de 100 keer gewoon goed. Als ik haar nou alleen leer om te gaan met die laatste ene keer, dan is ze wel geen leider, maar kan ze wel met sunny omgaan. Is voor zowel de moeder als de pony een heel stuk gemakkelijker en duidelijker.
    Tenslotte weet de moeder wel een hoop van paarden (normal way) maar bewtijfel ik ten zeerste of ze voldoende consequent is om dat leiderschap op zich te nemen. En als sunny dat merkt, dan gaat hij alleen maar harder in verzet, en krijgen we straks echt ongelukken...

wat denken jullie?
    Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: lesgeven NH met je eigen paard?

Als jij voldoende ervaring hebt om iemand te begeleiden kan het wel.
    Ik heb zelf een stikeigenwijze slimme merrie, de alfa-merrie van haar kudde. En heel soms zet ik haar in om mensen te laten zien hoe hun gedrag dat van paarden beinvloedt en v.v.

Lan heeft onmiddellijk door dat mensen niet consequent zijn en ze gaat daar gebruik van maken. Ze wordt nooit gemeen gelukkig, maar ze maakt het ze wel moeilijk. Zolang er iemand bij staat om te helpen, gaat het echter wel goed. Ik kan vrij snel zien wat ze gaat doen, vertel dat, leg uit wat die persoon anders zou moeten doen.. Daar leren mensen wel van. En heel soms klikt het niet. Dan gaan ze niet verder met mijn paard i.i.g. Of ik laat ze met Wiz oefenen, die is vier en een grote vriendelijke reus. Die vindt iedereen vooral lief, leuk en spannend.

Succes!
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Sunny wilde echter niet hetzelfde, en heeft moeder en kind dat ook goed laten weten. Toen het kind afstapte van de pony omdat ze er niet meer op wilde rijden, is sunny zn vervelende gedrag een trapje hoger door gaan zetten, tot zo ver dat ook de moeder er geen heil meer in zag, en bang is geworden voor de pony. Niet echt iets om trots op te zijn als eigenaar van een shetlander, wel?
    *Wát* is er precies gebeurd Lacuna? Welk gedrag liet hij zien?
    Wat je hier beschrijft is voor mij een vaag verhaal en geeft geen enkel beeld (behalve dat mams bang geworden is) <snap>
    Ze wil ook graag van mij leren hoe ik precies met sunny omga, en wat ze kan doen in dit soort lastige situaties, en hoe ze dit in de toekomst kan voorkomen.
    Was het dan gedrag dat door hen was uitgelokt?
    Vandaar dat ik erover denk om met haar wat NH-lessen te doen, zodat ze leert hoe ze het paardengedrag kan lezen, en kan ombuigen naar een voor haar veilig gedrag.
    Ombuigen naar veilig gedrag ??? . Zou je de pony éérst niet eens een goede opvoeding geven, alvorens er anderen mee aan de gang te laten gaan? Een goed opgevoede pony is gewoon "compatible" en hanteerbaar en anders moet je hem niet uitlenen. Op het moment dat jij mensen "paardengedrag" moet leren lezen en "ombuigen naar veilig gedrag", lijkt me een stuk basis en respect ontbreken...

"Niet uitlenen" is dus mijn advies. Eerst het paard een dusdanig *basis*-opvoeding geven, zodat hij zónder "gebruiksaanwijzing" voor anderen hanteerbaar wordt. Succes! Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Nu vraag ik me dus af of het wel verstandig is om ook deze moeder boven Sunny te plaatsen in de rangorde.
    Hoi,

Dit klinkt niet goed. Zou kunnen leiden tot gevaarlijke situatie. Nope, ik zou het niet doen dus.

Succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Nu zit ik echter met de volgende twijfel. Sunny is een paardje wat niet gemakkelijk leiding accepteert. Hij moet er voor de volle 100% van overtuigd zijn dat jij hem meer kunt bieden dan hijzelf. Hij is ook een redelijk dominant paardje, hij staat vrij hoog in de rangorde van de kudde. (geen leider, daarvoor is hij te onstuimig in de kop, maar wel een 2e plaats bijvoorbeeld
    Even een vraagje tussendoor: Sunny staat toch al jaren in zijn uppie bij je ouders achter huis? Of staat hij inmiddels in een kudde met ander paarden? ( heb ik namelijk niet meegekregen). Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

hij heeft tijden in groepen gestaan, ook in een gemengde kudde. Vandaar dat ik zijn kudde-gedrag en zn rang die hij gemiddeld inneemt in een kudde wel ken.

Wat sunny op dat moment doet, is zeer duidelijk laten merken dat hij de leider is. door de "games" tegen de mens te gaan gebruiken. Porcupinen doormiddelvan dreigen, en vervolgens happen met de lippen, en dit steeds intensiveren tot hij dus gewoon met de tanden in je mouw hapt.
    Driven wanneer de mens voor hem loopt, en doormiddelvan driven zelf de richting en het tempo bepalen.
    constant inhalen, trekken, hangen, en daarbij dreigen.

Of het gedrag is wat door hen is uitgelokt, durf ik niet te zeggen. Ook bij mij heeft sunny zn buiën, en ik weet dat er momenten zijn dat hij gewoon zn knop omzet, en niet meer "bereikbaar" is zegmaar. feit blijft dat een leider ongewenst gedrag moet kunnen ombuigen en/of corrigeren voordat dit gedrag gevaarlijke situaties gaat opleveren.

Naar mijn mening is de pony correct opgevoed, en kan iemand die een beetje kennis van zaken heeft prima met dit dier overweg. Echter, zodra de pony vind dat het gegeven leiderschap niet voldoende is, dan gaat hij etteren. En volgens mij heeft hij daar recht op ook, hij hoeft niet iemand te volgen in wie hij geen vertrouwen heeft.
    Echter, met een correct gegeven leiderschap, doet de pony volledig wat je van hem vraagt. Dus opvoedingsproblemen zijn het volgens mij niet.

Maar ik heb al besloten, thnx voor het meedenken, sunny wordt niet meer uitgeleend. Het verzorgen was leuk, maar blijkbaar denkt hij er anders over. Denk dat ik hier de mening van de pony gewoon moet respecteren

Groetjes, Lacuna

Hey,

Het lijkt mij ook goed om de pony niet meer uit te lenen. Het dier heeft een verleden en daarmee een gebruiksaanwijzing. Het was leuk voor zolang als het goed ging, maar als er gevaarlijke situaties gaan ontstaan als gevolg van zijn gedrag dan kan je hem inderdaad beter niet meer uitlenen.

Jammer dat het zo moet, maar veiligheid boven alles.

Hoe gaat het met het lesgeven?

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Bladwijzers

Forum Rechten