Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Zadelangst

  1. #16

    Re: Zadelangst

    Nee pocalover dat bedoel ik er niet mee, ik bedoel er meer mee dat Abou een nieuw zadel krijgt boomloos en dat het vinden van een passend zadel dus geen probleem gaat worden zeg maar. En dat ik me na het DA bezoek geen zorgen meer hoef te maken over enige pijn die ze misschien heeft. Met borstelen is ze wel mak en met de games kan ik nu ook overal bijkomen.

    Misschien is het inderdaad beter met brokje erbij, ik zal het proberen!

  2. #17

    Re: Zadelangst

    Hoi hoi,

    Nou super dat je je paard zo na laat kijken. Ik wil geen schrik aan jagen of zo, maar een bezoek van de DA staat voor mij niet gelijk aan het weten dat je paard geen pijn heeft. Als je al vast kunt stellen dat je paard pijn vrij is, lijkt me dat eerder iets voor een chiro een osteo of een magnetiseur ( ).

    Succes in ieder geval.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  3. #18

    Re: Zadelangst

    Helemaal mee eens, helaas maar waar.
    Mighty, het paard van mijn vriend, was ook door een DA nagekeken voor zijn rug en die kon niks vinden.
    Nee duh!
    Daar is de opleiding echt niet op gericht.
    Daarvoor moet je toch een chiropractor of osteopaat laten komen.

    (Mighty had ondanks die controle door de DA ±14 probleempunten in zijn rug, to nu toe and counting)

    May the horse be with you!

  4. #19

    Re: Zadelangst

    Nou ff zoeken op internet dus naar een chiropractor of osteopaat.

    Wat is het verschil daarin?

    Trouwens ik vind het zelf ook wel spannend dat ik straks echt weer op Abou ga rijden, ik heb er lang overnagedacht ik denk dat we er wel klaar voor zijn alleen het is zo raar want ik heb ruim 1,5 jaar geen voet op dr gezet omdat ik altijd dacht dat bij haar het vertrouwen weg was en nu we zover zijn zit ik nu weer te twijfelen of ik haar wel genoeg vertrouw.

    De mensen van mijn stal beginnen nu ook steeds te vragen wanneer ik nu eens ga rijden, maar ik merk (als verlegen persoon) dat het echt bij elke stal hier zo is dat je paard alleen waardevol is als je erop rijd. Voor een aantal personen ook niet die snappen het wel, maar ik durf gewoon niet voor mijn standpunt op te komen omdat ik niet weet hoe ik het uit moet leggen dat ik het gewoon op mijn tempo wil doen. Ik ben al geen kei in dingen uit leggen! Ze vinden het al raar dat ik lessen volg via een dvd en ook zitten ze te zeuren dat mijn paard te dik is doordat ik er niet op rijd terwijl ik wel gewoon stukken loop met haar en ze staat nu 24/7 op het weiland. Tja vind je het gek dat ze wat dikker is geworden. Ze gaat nu ook 20 minuutjes in de stapmolen maar niet te vaak ongeveer 3 a 4 keer in de week.

  5. #20

    Re: Zadelangst

    Het kan vast heel moeilijk zijn zo met de druk van anderen, des te knapper dat jij vast houdt aan jouw principe. Je doet het voor jou en Abou!

    Knap hoor!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #21

    Re: Zadelangst

    Inderdaad knap dat je aan je principes vasthoudt en voor je paard gaat!

    [size=99px](mocht je een chiropractor zoeken, dan ben ik er toevallig één )[/size]

    May the horse be with you!

  7. #22

    Re: Zadelangst

    oké dan weet ik dat ook weer Wat doe je dan precies als je een chiropractor bent?

  8. #23

    Re: Zadelangst

    Nou ehm...


    Wat is chiropractie?

    Chiropractie is een aanvullende geneeswijze die zich richt op een optimale bewegelijkheid van de wervelkolom, en DAARDOOR op een optimale gezondheid van het totale zenuwstelsel.

    Het zenuwstelsel stuurt alle organen, spieren en weefsels aan. Je kan het zenuwstelsel zien als een enorme computer, die informatie uit de spieren, organen en omgeving ontvangt en beoordeeld. Vervolgens wordt er een passend antwoord naar de spieren, organen en weefsels gestuurd.

    Deze informatiestromen lopen continu, elke seconde.

    De ingaande en uitgaande lijnen lopen via het ruggenmerg naar en van de hersenen.
    Het ruggenmerg wordt onder andere beschermd door de rugwervels (nekwervels, borstwervels, lendenwervels en heiligbeen). Tussen de wervels tredende zenuwen uit, die de spieren en weefsels aansturen. De plaats waar de zenuwen uittreden, ligt vlak bij de gewrichtjes tussen de wervels (2-3mm bij de mens!!).

    Als er in de ingaande of uitgaande lijnen een storing optreedt, dan komt de informatie niet goed naar binnen, of het uitgaande antwoord past niet goed bij de inkomende vraag. Uiteraard geldt dit ook als de centrale computer, de hersenen, niet goed werkt.

    Zo’n storing zal optreden als de wervels niet soepel en vrij ten opzichte van elkaar bewegen. En hoe langer deze toestand bestaat, hoe meer reaktie er optreedt, bijvoorbeeld ontsteking, littekenweefsel…

    Een chiropractische behandeling gaat uit van het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Paardenlichamen kunnen heel veel zelf. Door een val, struikelen, zadelpijn, hangen aan halster, kan er een verstoring optreden, die het lijf NIET zelf kan oplossen. Als die verstoring, met een zetje in de goede richting, opgelost is, kan het lichaam zelf weer aan de slag om de goede toestand (goede bewegelijkheid) te behouden. Daarom zijn enkele behandelingen meestal genoeg.

    Hoe komt het dan dat er soms onvoldoende bewegelijkheid is?

    Door zoveel oorzaken!
    Bijvoorbeeld

    · alle kleine belastingen die door de dag heen kunnen gebeuren: spelen in de wei, schrikken, ineens hard rennen, noem maar op
    · onvoldoende beweging in het algemeen
    · langdurig stilstaan (stal, trailer)
    · een val, uitglijden, struikelen
    · slecht passend zadel
    · slechte hoefverzorging (zowel qua frequentie als HOE)
    · ruiter… een scheve ruiter zal het paard ook scheef belasten
    · sportprestaties: dressuur, endurance, western, springen: elke speciale discipline belast de ruggengraat op een specifieke manier
    · leeftijd: bij oudere dieren zullen de effecten van de dag-tot-dag belasting meer tot uiting gaan komen
    · algehele anesthesie (verdoving)
    · geboorte van een veulen: is zowel voor merrie als veulen een behoorlijke belasting
    · …

    Al deze zaken kunnen een beginschakel zijn van een hele reeks aan gebeurtenissen in de weefsels, die leiden tot een onvoldoende bewegelijkheid. Die zich dan vaak niet meer zomaar vanzelf oplost.

    Hoe gaat een behandeling in zijn werk?

    Reserveer ruim een uur voor een bezoek. Dit kan altijd iets uitlopen. Als jouw paard bijvoorbeeld een bepaalde klacht alleen onder het zadel of alleen aan de longe laat zien, dan zal ik je indien nodig ook willen zien rijden of longeren.

    Om niet teveel veranderingen ineens te veroorzaken, is het slim om een chiropractische behandeling minstens 4 dagen na de bekapper en een week na de paardentandarts af te spreken.

    1. Eerst bespreken we het verhaal van je paard: leeftijd, werk, wat is er aan de hand, hoe lang is dat al, wat is er al aan gedaan. etc.
    2. Ik wil je paard graag zien lopen (aan de hand). In stap. Zowel rechtuit als op de volte/cirkel. Indien nodig ook in draf of in andere oefeningen/gangen.
    3. Dan volgt het chiropractische onderzoek, waarbij alle gewrichtjes tussen de wervels worden bevoeld op voldoende bewegelijkheid. Ik gebruik hierbij een groot groen blok als opstapje. Maar zelfs heel bange paarden staan dat meestal prima toe, na een kleine kennismaking.
    4. Die gewrichten die dat nodig hebben, maak ik los. Een chiropractische behandeling van een onvoldoende bewegelijk gewricht vindt plaats door een kleine, snelle, gecontroleerde beweging in de richting van het gewrichtsvlak (“adjustment”). Soms zie je amper dat ik iets doe. Maar het paard laat de verandering wel zien.
    5. Daarna nog 5-10 minuten stappen aan de hand om alles te laten inzinken bij je paard en zijn/haar zenuwstelsel.
    6. Na afloop van de behandeling bespreken we wat er gevonden is, en geef ik advies voor de toekomst.

    En daarna?

    De eerste 2 a 3 dagen na een behandeling moet je liever niets speciaals doen met je paard. Liefst wel aan de hand rechte lijnen en flauwe bochten stappen, 10 minuten per keer, liefst meerdere keren per dag.
    Als 2e optie is weidegang in een vertrouwde groep prima.
    Liever niet op stal; bewegen helpt het lichaam de veranderingen te herkennen, te verwerken en te behouden. En zeker voor een paard geldt: bewegen is leven.

    Afhankelijk van wat er gevonden is, zal ik je ook wat trainingstips of specifieke oefeningen voor je paard meegeven. Indien nodig leer ik je een eenvoudige massagetechniek.

    Vaak is er 1 of zijn er enkele vervolgbehandelingen nodig. Je kunt niet altijd alles wat er gevonden wordt in 1 keer behandelen. Dat kan teveel worden voor het lichaam. Het gaat tenslotte om het zenuwstelsel.
    In de regel zijn er 2, maximaal 3 behandelingen nodig.

    Het is een goed idee om je paard na een tijd weer te laten nakijken. Omdat hij in de loop van het jaar weer (bijvoorbeeld) een lange trailerrit, de nodige bosritten, glijpartijen, wedstrijd, struikels en jolige sprongen gemaakt heeft.

    Zoiets doe ik, in het kort

    May the horse be with you!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •