Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Zadelangst

  1. #1

    Zadelangst

    Gisteren heb ik mijn barefoot testzadel ontvangen. Ik heb Abou eraan laten ruiken, het helemaal laten onderzoeken. Totaal zo'n 3 uur. Erna heb ik geprobeerd om het bij haar aan beide zijdes te staan met het zadel, maar nog steeds loopt ze eronder door. Al als ik met het zadel ernaast sta dan loopt ze naar voor of naar achter. Ik snap hier niks meer van hoor ik ben juist voor dit probleem met level 1 begonnen en ik heb er al zoveel aan gedaan. Heb het zadel op de grond gelegd het laten onderzoeken, ik heb geoefend met het dekje dat was helemaal géén enkel probleem. Ik heb de games gespeeld met het zadel in de paddock. Ook heb ik het zadel continu overal als we op stal waren meegenomen zodat ze het als een allerdaags iets ging zien. Nu doet ze weer precies hetzelfde als voordat ik met de games begon. Als ze gras aan het eten is vind ze het geen enkel probleem dat ik met het zadel naast haar sta.

    Heeft iemand nog een idee hoe ik dit op een vriendelijke manier kan oplossen?...

  2. #2

    Re: Zadelangst

    Ik heb hetzelfde probleem. Dit was voor mij ook een van de hoofdredenen om hier mee te beginnen. Ik ben nu ver in level 2 en heb dat probleem nog steeds. Het gaat beter, maar opgelost is het zeker niet.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  3. #3

    Re: Zadelangst

    Oké maar rijd jij wel op jouw paard ? En hoe doe je dat nu met het zadel, leg je het er gewoon vriendelijk op?

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Zadelangst

    Is je paard wel eens nagekeken door een osteopaat?
    Heb je voorheen gereden met een niet goed passend zadel?
    Heeft je paard rugklachten?
    Pijn (of de associatie zadle=pijn in het verleden) zou wel eens de reden kunnen zijn voor dit gedrag. In dat geval moet je wel heel zeker weten dat je paard NU geen pjin meer heeft van welk zadel dan ook, voordat je het probleem op kunt gaan lossen.

  5. #5
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Zadelangst

    Ik heb dat probleem ook... Ik zadel niet meer op zoals parelli het voorschrijft. Als ik dat wel doe heb 'k garanti een boos paard... Oren naar achter... zeker als 'k met het zadel ga zwaaien in zone 3 (in die zone hebben we echt een probleem waar 'k overigens echt aan aant werken ben...). Leg ik het dekje er gewoon op zonder al te veel poespas rond te maken en daarna het zadel blijft mijn paard wel perfect stilstaan... Casandra vind die poespas allemaal maar niets en heeft waarschijnlijk zoiets van: jaaaa ik weet wel dat ik opgezadeld ga worden... doe het gewoon en maak er niet zo'n gedoe rond.

    De parelli methode vind ik héél goed! Maar sommige dingen werken niet voor alle paarden...

    Het eerste wat jij moet doen is jezelf afvragen: is er een oorzaak geweest in het verleden waarom het paard zo op het zadel reageert? Als dat niet is zou'k eens laten kijken of je paard niets mankeert en als dat in orde is kan je eens gaan kijken welke manier wel werkt bij jou paard.

  6. #6
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Zadelangst

    Grappig Willeke, bij mij is het juist omgekeerd. Als ik haar niet uitgebreid de tijd geef om het te bekijken, te besnuffelen en te keuren, dan krijg ik geen toestemming om het zadel erop te leggen, laat staan om zelf op haar te gaan zitten.

    Als ik approach en retreat doe, zadel erop....zadel er weer af langs de andere kant..beetje rondwandelen...dan laten snuffelen en er weer op,... kan ik Pipa zonder problemen @liberty opzadelen.

    Maar als ik gewoon het zadel erop poef kijkt ze héél boos van, zeg, een beetje respect hé, mag ik al niet meer snuffelen en ruiken en bijten aan de dingen die jij op m'n rug smijt?

    Als ik er mijn tijd voor neem dan weet ze dat het goed is, dat ik er wel om geef of ze 't eng vindt of niet...Horses don't care how much you know, until they know how much you care!

    Sorry, dit is mss niet echt bruikbare info voor de TS...maar, aan de TS: Je hebt al je best gedaan, ik had het niet anders gedaan hoor. Met dat zadel, laten snuffelen, het over meesleuren,...
    ik denk dat je paard ook nog een beetje meer jou moet leren vertrouwen. als hij jouw niet vertrouwt, kan hij onmogelijk 'jou met het zadel' vertrouwen. Parelli zegt: "Trust me, trust my toys!"

    Ik heb ook veel problemen gehad met de carrotstick. Maar nu Pipa me al meer vertrouwd weet ze dat ik haar niets zal doen met de CS. Ze vindt 't nog altijd allesbehalve leuk, maar ze accepteert 't.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  7. #7

    Re: Zadelangst

    Dat vorige zadel pastte wel dat heb ik nog na laten kijken, wat ze in het verleden heeft meegemaakt bij haar vorige eigenaresse dat weet ik niet. Maar ik denk niet dat zij iets zo erg heeft gedaan dat Abou er nu nog mee zou moeten zitten. Toen ik haar bekeken heb bij haar vorige eigenaresse konden we volgends mij als ik me goed herinner gewoon het zadel erop leggen.

    Ik heb Abou nu bijna 3 jaar waarvan ik al 1,5 jaar niet meer gereden heb doordat Abou bij haar voige stal iets heeft meegemaakt waardoor ze helemaal geen mensen meer handteerd aan beide zijdes alleen aan haar hoofd. Maar door Parelli level 1 kan ik wel aan beide zijdes komen en meestal als ik bij haar weiland staat dan komt ze direct en kan ik gewoon normaal haar halster omdoen. Heel relaxed! Maar zodra ik met haar zadel aankom draait ze met haar hoofd naar mij toe. Zodat je niet aan beide zijdes kan komen. Ik heb gister gefriendlyed met haar. Ze vind het niet erg als ik met het zadel aan beide zijdes kom als ze aan het grazen is.

  8. #8

    Re: Zadelangst

    Ik laat Poca regelmatig van onder tot boven na kijken. Ik heb het zadel heel precies voor haar uit laten kiezen en honderd keer na laten meten door Herman. Mensen met verstand er van zeggen ook dat het zadel Poca heel erg goed past. De relatie die ik heb met Poca is ook heel erg goed.

    Poca heeft last van een zeer pijnlijk zadel trauma van voor mijn tijd. En daar heb ik het mee te doen. Soms is het gewoon niet anders.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  9. #9

    Re: Zadelangst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Poca heeft last van een zeer pijnlijk zadel trauma van voor mijn tijd. En daar heb ik het mee te doen. Soms is het gewoon niet anders.
    Ja. Trauma's uit het verleden kunnen soms onherstelbaar zijn. Daar kan je voor het paard niets anders aan doen, dan het zo goed mogelijk begrijpen, het paard laten weten dat je het wéét en dat je er alles aan zal doen om het zo zacht en vriendelijk mogelijk te doen en het paard zoveel mogelijk zal helpen.

    En daarmee zit je wel op de goede weg Roos.

  10. #10

    Re: Zadelangst

    Ik heb een nieuwe benadering sinds kort. Als ze met haar hoofd zwiept als ik met dat klote zadel (in haar optiek wellicht ) aan kom. Dan aai ik haar en dan zeg ik: ja lief paard, bedankt dat je het vertelt, ik weet dat je het vervelend vindt, het is zo gebeurd hoor meis. Bijna klaar. Ik verzin iedere keer een ander verhaaltje hoor.

    Maar wat ik bedoel aan te geven is dat ik het niet meer negeer. Eerder dacht ik, hoe meer aandacht ik er aan schenk hoe spannender het ook word. Nu denk ik, het IS al spannend dus dan er maar zo goed mogelijk mee om gaat.

    Het doet me altijd zeer om dat zwaaiende hoofd en die zwiep staart te zien. Maar nog 1000 x meer voor haar zou ik willen dat dit weg was. Nooit meer rijden is voor mij geen optie. Noem me egoistisch, dat kan best, maar ik vind het ook leuk om te rijden en zodra het zadel en ik er op zitten/liggen, is Poca er oke mee.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  11. #11

    Re: Zadelangst

    Dank jullie voor de reacties!
    Ik denk dat ik Abou nog maar een keer goed na laat checken voordat ik echt ga rijden. Ik neem een boomloos zadel dus verder maak ik me geen zorgen.

  12. #12

    Re: Zadelangst

    Ik neem een boomloos zadel dus verder maak ik me geen zorgen.
    Dat snap ik niet. Wat bedoel je hiermee? Dat een boomloos dus altijd past?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  13. #13
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Zadelangst

    wat ook vaak gebeurt is dat je te voorzichtig bent. Het is eigenlijk een extreme friendlygame, dus doorgaan tot zij rustig wordt en dan gelijk stoppen. Wat ik ook doe is belonen met voer, opzadelen is leuk!

    Nog even voor de mensen die hier maar mee blijven zitten, ik wilde er eerst niet aan, maar belonen voor attitude werkt echt!
    Zoals bijv met de singel, als je paard chagarijnig is, niet loslaten, maar juist druk geven, tot ze normaal gedrag vertoont en dan loslaten. Als je alles al hebt gedaan (rug en zadel checken, eten geven, zadelen is niet meer eng etc.) werkt dat echt verbazend goed. Op een gegeven moment is het ook gewoon ingesleten gedrag..
    Kwam er gister en vandaag weer even achter. Als ik zonder zadel op wil stappen, geeft (nog steeds) problemen. Gister dacht ik opeens hieraan en ben ik dus gewoon druk blijven geven, toen tas chagarijnig werd. Normaal gedrag: los en brokje. één keer gedaan, ze blijf keurig (en vrolijk!) staan en vandaag weer.. soms zijn dingen veel simpeler dan ze lijken
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #14

    Re: Zadelangst

    Ja zoiets had Eddy ook bedacht, longer - stronger maar daar werd het erger van.

    Misschien toch nog maar eens proberen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #15
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Zadelangst

    Misschien met brokje erbij Ik geef zowieso voor opzadelen en opstijgen altijd een brokje.
    Had ook niet verwacht dat het zou werken, maar ik stond vandaag wel even versteld
    Ik ben dan ook weer zo'n type die het alleen doet met de singel als linda het voordoet met de singel . Niet zo goed in concepten ofzo
    Moeilijk he, je houdt toch altijd nog in je achterhoofd dat ze echt ergens last van hebben..
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •