Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Overgang van ijzers naar blootsvoets

  1. #16

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Inderdaad als je paard met een noodgang ongevoelig over een pad met scherpe stenen zou denderen is er iets mis... dan heeft ie dooie poten.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  2. #17
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Ik heb al enkele paarden hier meegemaakt die na langere periode zonder ijzers gezet werden. Vier gingen echt probleemloos, met Dixie zijn we erg aan het sukkelen met bevangenheid, maar of dit nu echt daar door komt ben ik nog altijd niet zeker.
    Met Piek, Conquistador, en Sira kunnen we overal komen, alleen kleine gravel-achtige keizels zijn ze direct na het bekappen wat voorzichtiger. Met Trojan indertijd moesten we meer uitkijken waar we gingen en kiezels vermijden.
    Piablo heeft nooit ijzers gehad en keiharde, supergoede hoeven.
    Mistral had maar een paar jaar ijzers onder, ging ook probleemloos.
    Tot voor Dixie zou ik dus zeggen: geen probleem, maar nu ben ik voorzichtiger ook al blijf ik geloven dat het echt goed komt, ook zonder ijzers, en dat zijn hoeven stilaan harder zullen beginnen groeien en sterker worden.

  3. #18
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    Ik heb al enkele paarden hier meegemaakt die na langere periode zonder ijzers gezet werden. Vier gingen echt probleemloos, met Dixie zijn we erg aan het sukkelen met bevangenheid, maar of dit nu echt daar door komt ben ik nog altijd niet zeker.
    Met Piek, Conquistador, en Sira kunnen we overal komen, alleen kleine gravel-achtige keizels zijn ze direct na het bekappen wat voorzichtiger. Met Trojan indertijd moesten we meer uitkijken waar we gingen en kiezels vermijden.
    Piablo heeft nooit ijzers gehad en keiharde, supergoede hoeven.
    Mistral had maar een paar jaar ijzers onder, ging ook probleemloos.
    Tot voor Dixie zou ik dus zeggen: geen probleem, maar nu ben ik voorzichtiger ook al blijf ik geloven dat het echt goed komt, ook zonder ijzers, en dat zijn hoeven stilaan harder zullen beginnen groeien en sterker worden.
    Gudrun, zou je me uit willen leggen waarom je denkt dat de bevangenheid eventueel ontstaan kan zijn door het verwijderen van de ijzers? Daar ben ik erg benieuwd naar.

  4. #19

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Zijn er trouwens ook dingen die jullie niet meer doen omdat je paard geen ijzers meer heeft?
    Niet echt. Ik hou wel rekening met de hoeven als ze aangeven ergens wat moeite mee te hebben (bijv een asfaltweg waar van die kleine steentjes op de kruispunten liggen dát vinden ze niet leuk.. dan knarst het ook enorm onder die hoeven)

    Maar ook andersom!
    Eerst kon ik op droge, warme dagen bijna niet over het asfalt met ze. Dan gelden die hoeven toch uit! Dan liepen ze heel kort en voorzichtig en nóg was het uitglijden geblazen. Nu draven we over asfalt

    zo ook met rijden in de sneeuw. LEUK!

  5. #20
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Margot, dat weet ik niet zeker, dat is een theorie van de dierenarts.
    Dixie is dus een dag na de verhuis van zijn oude eigenaar naar hier bekapt. Niet echt rigoreus omdat Raf de ervaring heeft dat quarters nogal geveolig zijn voor standveranderingen. Maar de hielen zijn wel een stukje lager gegaan natuurlijk.
    Volgens de dierenarts en volgens Raf is hierdoor de hoefwerking enorm toegenomen, volgens de dierenarts kon hij dat niet hebben en is daardoor bevangenheid ontstaan.
    Raf denkt ook wel dat door de toegenomen hoefwerking er afvalstoffen vrijkomen )dat zie je nu ook aan al de hoefzweren die er een na een uitkomen) maar dat hij daardoor hoefbevangen werd vindt hij dan weer raar.
    De voeding is niet veranderd, ook hier 12 uur grazen op een onbemeste weide en enkel ´s avonds een handje van het zelfde voer bij, alleen geef ik ´s nachts nog oud hooi bij wat de vorige eigenaar niet deed. Beweging is wel toegenomen want hiervoor stond hij alleen.
    ´t Blijft dus een beetje onduidelijk, hangt er maar vanaf wie je meer gelooft

  6. #21

    Re: Overgang van ijzers naar blootsvoets

    Mijn vorige paard liep regelmatig met en zonder ijzers.
    Wanneer ze er net af waren was alles een beetje gevoelig wat normaal is denk ik.
    Na een dag of 2 had ze er geen last meer van.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •