Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Overgangen sideways towards-away

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Overgangen sideways towards-away

    Als je paard eenmaal het sideways of het schouderbinnenwaarts en ook het sideways towards of travers beheerst, dan is het heel leuk om directe overgangen tussen beide zijgangen te maken: eerst nog met een stappauze of halthouden ertussen, maar als het in sideways/travers gaan erg goed gaat vanuit stap, kun je deze zijgangen ook direct afwisselen. Het leuke ervan is dat je paard heel erg snel in gaat zien dat jouw houding en de manier waarop je loopt (vooruit of achteruit) en de zwaai tussen vooruit en achteruit lopen de belangrijkste hulp voor de twee zijgangen is. Mocht je het eerst met zweep of stick aangeleerd hebben, dan heb je die al snel niet meer nodig omdat je paard echt op je houding gaat reageren. En die zwaai door het paardenlichaam is erg mooi om te zien!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  2. #2

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Klinkt goed! Willik ook doen!
    FILMPJEEEEE! alsjeblieft!

    May the horse be with you!

  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Als je paard eenmaal het sideways of het schouderbinnenwaarts en ook het sideways towards of travers beheerst,
    Je realiseert je, dat je paard in de "sideways" met zijn neus in de tegenovergestelde richting staat ten opzichte van de schouder*binnen*waarts ? Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Nee, met sideways is de richting van de neus exact hetzelfde als bij schouderbinnenwaarts (en het schouderbuitenwaarts); namelijk van de zijwaartse bewegingsrichting af. Het sideways away wordt inderdaad vaak schouderbuitenwaarts aangeleerd bij PNH omdat je je paard dan met zijn neus tegen het hek kunt zetten zodat je voorwaarts weglopen uitsluit. Dus misschien bedoel je niet dat de neus in de tegenovergestelde richting staat van de beweging (wat renvers zou zijn), maar dat sideways away altijd schouderbuitenwaarts inhoudt. Maar ik stel me zo voor dat als je paard de zijwaartse beweging eenmaal doorheeft, je de sideways toch door de hele ruimte gaat doen? En ook zonder hek, en met het hek aan de andere kant?

    Dat hek is alleen maar een hulpstukje in het begin maar geen vast onderdeel van de oefening. En schouderbinnenwaarts = schouderbuitenwaarts als er geen hek als referentiepunt is, aangezien de stelling en buiging gelijk is; van de bewegingsrichting af.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  5. #5
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Het sideways away wordt inderdaad vaak schouderbuitenwaarts aangeleerd bij PNH omdat je je paard dan met zijn neus tegen het hek kunt zetten zodat je voorwaarts weglopen uitsluit
    The sideways game ( sideways "away" gebruikt PNH als woord niet)
    wordt per definitie met een hek aangeleerd. Het is een ANDERE oefening dan schouder*buiten*waarts. Net zoals de "travers" een ándere oefening is, dan de "sideways towards"...

    Ik sluit me bij Mafhaf aan: plaats maar wat filmpjes . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  6. #6

    Re: Overgangen sideways towards-away

    very offtopic: ging jij niet slapen?
    en zonee, wat doe je van msn????

    May the horse be with you!

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    The sideways game ( sideways "away" gebruikt PNH als woord niet)
    wordt per definitie met een hek aangeleerd.
    Inderdaad - maar ik zie me dat nergens tegenspreken? Het enige wat ik mezelf afvraag is of je je volgens Parelli door die hek-aanleermethode moet laten beperken door de rest van je leven de sideways-game alleen nog maar aan een hek te doen? Lijkt me vreemd. Ik zie gevorderde PNH trainers hun paarden de sideways away toch ook midden door de bak doen. Dus ik snap eigenlijk niet wat je hiermee bedoelt?

    En vergeef me dat ik het woordje 'away' her en der heb toegevoegd voor de duidelijkheid. Zal het niet meer doen.

    Het is een ANDERE oefening dan schouder*buiten*waarts. Net zoals de "travers" een ándere oefening is, dan de "sideways towards"...
    Interessante discussie. Ik vergelijk het met schouderbuitenwaarts omdat de stelling en lichaamsbuiging van het paard hetzelfde is als in de schouderbuitenwaarts: buik naar de bewegingsrichting toe en hoofd ervanaf. Natuurlijk ligt er bij Parelli minder nadruk op de lichaamsbuiging (niet dat het paard zijn lichaam uberhaupt zoveel kan buigen!) en is het aantal sporen groter (over het algemeen vier, net zoals in de klassieke dressuur gangbaar was), maar de houdingen komen in de meeste gevallen die ik zie behoorlijk overeen. Natuurlijk, als je de sideways doet met je paard haaks op de bakrand, dan is het een ander verhaal (hoewel zijwaartse gangen door de la Gueriniere en Pluvinel ook zo werden gedaan).

    Ik snap inderdaad dat sideways towards een andere oefening is dan travers, aangezien de stelling en buiging bij travers totaal tegengesteld zijn. Maar ik volg je niet in het verschil tussen schouderbuitenwaarts en sideways away. Natuurlijk is sideways (away ) geen perfecte schouderbuitenwaarts, maar als je mij kunt uitleggen waarom deze oefeningen zoveel met elkaar verschillen dat ze niet te vergelijken zijn, dan zou ik dat zeer interessant vinden.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  8. #8
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Even buiten de discussie: Het sideways van Parelli schijnt echt ontzettend slecht te zijn voor paarden. Als ze recht tegenover het hek zijwaarts moeten is dat slecht voor hun heupgewricht. Ik heb van Wim Vonck een veel zachtere zijwaarts geleerd waarbij je paard meer schuin tov het hek loopt.

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Overgangen sideways towards-away

    dat is idd meer schouder buitenwaarts, je duwt je paard hierbij eerder in de sideways, dan dat je hem drijft. Minder "sensationeel" dan de sideways, maar wel beter voor de beentjes. Sideways towards vind ik altijd makkelijker om rechttoe rechtaan te doen, zijwaarts wijken met voorwaartse beweging, hm zal ik toch echt even moeten oefenen. bij de sideways towards gebruik ik vaak de achterwaarts draw om te voorkomen dat ze vooruit wegloopt of naar me toe komt, volgens mij gaat ze gewoon naar me toe lopen als ik haar vraag om voorwaarts EN zijwaarts te lopen naar mij toe.

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Ja, het haaks op het hek staan is niet goed voor de heupen - wat eigenlijk ook wel logisch is, want die heupen zijn gemaakt op het been van voor naar achteren duwen, en nu zeg je dat ze het been maar van rechts naar links moeten duwen... Het paard kan het wel, maar het is zeker niet optimaal en het is een manier van bewegen die erg onnatuurlijk is. Maar volgens mij kun je binnen Parelli ook zelf kiezen hoe schuin je je paard instelt. En hoe minder extreem, hoe beter.

    @ Sandra: ik heb het Blacky op een andere manier geleerd, maar als ze te schuin ingesteld staat bij het naar je toe bewegen, kun je haar leren om minder schuin te gaan staan door het zijwaarts steeds al na twee of drie passen weer over te laten gaan in stap recht vooruit. Als je dat consequent afwisselt ontstaat er op een gegeven moment vanzelf een mengvorm aangezien het voor je paard minder vermoeiend is om maar een beetje schuin te gaan, dan steeds extreem schuin te gaan, dan weer recht, dan weer extreem schuin enz. Later is dat ook heel prettige voor de fine-tuning, want op het moment dat ze dan te schuin gaat vraag je weer om 1 pas stap waarna je direct weer om zijwaarts vraagt voor ze weer helemaal recht staat. Het resultaat is dat ze dan net even iets minder scheef staat.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  11. #11

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Ik vind het ontzettend moeilijk om dit te visualiseren hoor
    ik stem ook voor een filmpje xyzutu2. Is dit mogelijk? Wil hier graag over meedenken, maar snap er geen "hout" van.

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Overgangen sideways towards-away

    En ik snap geen hout van filmen... Misschien kan ik een van de komende weekenden een zusje hiervoor ronselen. het probleem is ook dat op film je vooral een soort zwart wolkje ziet rondlopen dat een shetlander voor moet stellen. Ik zou het al knap vinden als je afzonderlijke benen kon onderscheiden...
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  13. #13
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Kun je geen forum- demo geven op de NH dag? ( vooropgesteld dat jij en je paarden daarnaartoegaan)?

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Ik wel, de pony's niet.

    En dat wij er nu mee bezig zijn, betekent ook niet dat wij het al perfect doen! Ik denk trouwens dat mensen die les hebben bij Wim of Marijke de Jong deze wisseling tussen zijgangen ook al snel leren. Misschien hebben die een filmpje/foto ervan?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  15. #15
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Overgangen sideways towards-away

    Er zijn wellicht al een paar filmpjes over "de zwaai" tussen SBW en travers, maar nog niet over "de zwaai door het paardenlichaam" tussen de sideways game en de sideways towards. Kan je die "zwaai" dan op film zetten, een van de komende weekenden? Grz Els

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Als je paard eenmaal het sideways of het schouderbinnenwaarts en ook het sideways towards of travers beheerst, dan is het heel leuk om directe overgangen tussen beide zijgangen te maken: eerst nog met een stappauze of halthouden ertussen, maar als het in sideways/travers gaan erg goed gaat vanuit stap, kun je deze zijgangen ook direct afwisselen. Het leuke ervan is dat je paard heel erg snel in gaat zien dat jouw houding en de manier waarop je loopt (vooruit of achteruit) en de zwaai tussen vooruit en achteruit lopen de belangrijkste hulp voor de twee zijgangen is. Mocht je het eerst met zweep of stick aangeleerd hebben, dan heb je die al snel niet meer nodig omdat je paard echt op je houding gaat reageren. En die zwaai door het paardenlichaam is erg mooi om te zien!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •