Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Pick up your horse's feet from one side

  1. #1
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Pick up your horse's feet from one side

    Daarstraks heb ik bovenstaande geprobeerd. Volgens "het boekje" moet je aan het linkervoorbeen beginnen. Het probleem is dat hoe hard ik ook duw en hoe lang ik vol houd,Aspen heft zijn been niet omhoog. Hij draait zijn hoofd naar me toe en kijkt zo'n beetje van: mens wat wil je nu?! En blijft dan mooi staan waar hij staat.
    Iemand hier enige ervaring mee?

  2. #2

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Kan je normaal wel Aspens hoeven optillen? Hoe vraag je dan voetje?

    Hoe vroeg je nu voetje? Je zegt dat je hard moest duwen. Zou ik niet doen, meestal gaan paarden dan alleen maar harder terug duwen. En je brengt hem ook uit evenwicht, waardoor het moeilijk is om z'n hoef op te tillen.

    Volgens parelli pak je het been ter hoogte van de zwilwrat en knijp je daar in fases steeds iets harder tot hij z'n been wat optilt. Bij de achterbenen hetzelfde maar dan pak je het been bij de hak vast.

    Succes
    Surrender to fun!

  3. #3
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Ahh hihi had dat probleem met Nappe ook...fase 1 gewoon vastnemen, fase 2 iets harder duwen, Fase 3 nog harder, en fase 4 draaien en knijpen. Meneer stond mij daar zo aan te kijken: 'Er kriebelt precies een vliegje aan mijn been' en ik maar knijpen

    Als dat dus echter niks uithaalt moet je gewoon je CS erbij nemen, en begin je ritmisch met je stick op het been van je paard te tappen. Zodra hij die opheft, alle vorm van druk weg.

    Op het begin de kleinste poging belonen, en hoe langer hoe meer vragen, dus wanneer hij zijn been opheft, los, en zodra hij hem weer neerzet, meteen weer beginnen tappen.

    Met Pipa heb ik dit 2 of 3 keer moeten doen en nu heft ze dr benen altijd op bij fase 1. Vooral haar voorbenen waren echt een probleem. Haar achterbenen waren een beetje té gevoelig, die hief ze al op toen ik ze nog maar aanraakte. Is ook weer niet de bedoeling..
    Maar als de hoefsmid komt moet ik wel altijd even gniffelen hoor, die staat daar maar te duwen en te trekken en te vloeken en je ziet Pipa dan echt kijken van: "Man, als je dat nou eens normaal zou vragen! "

    Succes!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  4. #4
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Dank je voor je hulp Ariane! Ik zal dit straks of morgen eens proberen.
    Hästli,vanachteren heft hij zelf zijn hoeven op als ik naast hem sta met de hoevenkrabber, slim paard Vanvoor aai ik altijd eerst het onderbeen en daarna vraag ik het hem. Soms zet hij zijn gewicht erop en dan lukt het niet. Dan verplaats ik hem en probeer het weer.

  5. #5
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Eddy deed het op cursus met de leadrope... bij een paardje wat geen voetjes wilde geven
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  6. #6
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Wat ook goed werkt bij een fase 4 is tegen de voorkant van het onderbeen aantikken met een hard voorwerp. Niet te hard natuurlijk.

  7. #7
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Ja heel herkenbaar! Na een half uur gebukt te hebben staan heb ik dat maar opgegeven.
    Tappen met de CS werkt wel, maar dan sta ik ervoor, zodra ik me weer omdraai, snapt of wilt hij het niet meer snappen.
    Dus ben ik er maar mee gestopt, ook omdat Boris zijn vorige eigenaren hem geleerd hebben voet te geven bij iets "druk" op de sokken. Dat doet hij al super dus hou ik het daar maar bij.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  8. #8
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Als tappen met de carrotstick niet werkt en je kunt het niet op een andere manier doen (druk op de sokken, maar dan moet je paard die wel hebben ), is het handig om het met een korter voorwerp te doen zodat je er wel makkelijk naast kunt gaan staan. Een hoevenkrabber bijvoorbeeld.

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Ook ik vraag me af hoe/waar je kunt 'duwen' om de hoef op te tillen...
    Ik heb nog geen enkel paard meegemaakt wat zelfs niet eventjes zijn gewicht van zijn been haalde wanneer je knijpt (net zoals andere paarden elkaar bijten) in de zwilwrat, of de achterkant van het voorbeen (op dezelfde hoogte als de zwilwrat).

    Probeer niet gelijk een heel voetje omhoog te vragen, maar echt te belonen voor de kleinste poging (gewichtsverplaatsing) en daarna het been lekker aaien/masseren.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Ik heb het casandra geleerd door eerst even te aaien over haar been, eerst mijn hand ter hoogte van de zwilwrat houden, maar héél in het begin gaf ze haar voet natuurlijk ook niet op fase 1 Dus moest ook wel knijpen en draaien. Had zelfs op een gegeven moment die zwilwrat vast... stond daar toen: eeeeeeuuuuhhhhmmmm en nu???!!! maar uiteindelijk leek ze het toch te begrijpen. Nu moet 'k me gewoon maar bukken en ze geeft haar voetje al, wat eigenlijk ook weer niet de bedoeling is. Elke keer ik haar hoeven wil insmeren met hoevenzalf heft ze haar hoevenop terwijl 'k dat helemaal niet vraag

  11. #11
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Pick up your horse's feet from one side

    Ook ik vraag me af hoe/waar je kunt 'duwen' om de hoef op te tillen...
    Ik heb nog geen enkel paard meegemaakt wat zelfs niet eventjes zijn gewicht van zijn been haalde wanneer je knijpt (net zoals andere paarden elkaar bijten) in de zwilwrat, of de achterkant van het voorbeen (op dezelfde hoogte als de zwilwrat).
    Pipa deed het van de eerste keer En zodra ik nu de zwilwrat vastneem heft ze dr hoef (lang genoeg!) op zodat ik 'm kan optillen. Op het begin hief ze 'm ook maar een heel klein beetje op hoor, maar dat is een kwestie van oefenen.

    Ja idd, Eddy doet het met de leadrope, is ook een goeie manier...en de CS kan wel onhandig zijn om te tappen, dan sta je gewoon naast je paard en tap je 'm met de hoevekrabber, maakt niet uit.

    Met Nappe lukt het soms ook nog niet cht handig hoor. Zodra hij zin been een beetje optilt beloon ik hem dan ook, en de volgende til ik meteen zijn been op want zelf zou hij dr niet aan denken om zijn been nog 5 cm hoger op te heffen...veel te vermoeiend!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •