Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Bitloos hoofdstel en lange lijnen: paard snapt t niet

Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Bitloos hoofdstel en lange lijnen: paard snapt t niet

Hoi,
    Heb n vraagje. Ik heb sinds 2 maanden een verzorgpaard waar ik en de eigenaresse met NH mee bezig zijn. Nu had ze pas ook een bitloos hoofdstel gekocht (is volgens mij dezelfde als die van de ruitersportshop, met brede neusband en gekruiste teugels onder de neus) en we hebben geprobeerd hiermee aan de lange lijnen te werken (sincero is nog niet onder t zadel), maar hij snapte er echt niets van! Met stalhalster of bit was hij prima te sturen aan lange lijnen, maar met dit hoofdstel staat hij stil als je probeert te sturen of hij gaat de andere kant op dan die je bedoelde...
    Herkent iemand dit? Zou dit alleen met de lange lijnen zo zijn, dat er dan misschien een slechte release is met dit hoofdstel (zal volgende keer even kijken ook), of heeft iemand dit ook met rijden meegemaakt?
    Heeft iemand tips om dit op te lossen?
    Groetjes Renske

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Bitloos hoofdstel en lange lijnen: paard snapt t niet

Zorg dat de teugels *niet* kruisen en paardlief wordt weer stuurbaar. Hij doet nu precies wat je hem vraagt. ( maar niet wat je wilt ) Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Dat is wel vreemd. Ik ben ook begonnen met lange-teugelen (is dat wezenlijk anders dan lange lijnen??) met een cook-hoofdstel die mijn paard nog nooit eerder om had gehad. En dit ging heel goed.
    Met de kaptoom gaat trouwens ook goed (misschien dat eens proberen als je er eentje hebt?)

Actief Forumlid Nappie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007
    Leeftijd
    41

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik zal eens kijken of ik de riempjes eens niet gekruist kan doen, maar vraag me af of het hoofdstel dan blijft zitten, er zit nl geen riempje ofzo onder de neusriem om die op z'n plek te houden.. Maar misschien kan ik iets knutselen

@ trea: Lange lijnen is volgens mij hetzelfde als lange teugelen, of in ieder geval bedoelen we er hetzelfde mee denk ik Misschien heeft jouw cook-hoofdstel een wat betere release dan dit hoofdstel, of is je paard slimmer
    Kaptoom hebben we niet. In principe gaat het goed met stalhalster, maar we wilden dit meer doen als voorbereiding op het rijden (en we willen niet met stalhalster rijden)

Maar ik ga nog wel even puzzelen met hoofdstel en met eigenaresse van sincero overleggen

kan idd aan de release liggen of de signalen zijn toch niet zo heel duidelijk voor het paard. Elk paard is anders daarom zijn er ook zoveel soorten bitloze hoofdstellen op de markt.
    (Even sluik reclame, je zou lid kunnen worden van de NVBP (http://www.bitloos.nl) daar kan je verschillende soorten hoofdstellen uitproberen. Je krijgt er drie per keer zo kan je ze naast elkaar vergelijken en zie je de reactie van je paard. Op die manier kan je op een redelijk goedkope manier een geschikt hoofdstel voor het paard en ruiter vinden. Mocht je er eentje hebben gevonden die je wilt hebben dan kijk je op de site naar een leverancier en kan je er een bestellen. Heel simpel toch??) o ja ze doen meer dan alleen deze service hoor, maar dan wordt het een ander verhaal... dit is al behoorlijke reclame wat eigenlijk niet hoort maar je bent er misschien wel mee geholpen??

Bladwijzers

Forum Rechten