Vandaag dus met Waldjo bij de veearts geweest. Linksachter is een erg vage kreupelheid, was niet zozeer een belastings- of bewegingskreupelheid maar was gewoon niet rad, liep niet zuiver zoals dat wel vaker is met dat been. Van dat gehele been zijn foto's genomen omdat er niet een gebiedje te localiseren viel van waar de oorzaak zich zou kunnen bevinden. Het hoefbeen was wat gekanteld wat nog een overblijfsel was van de extreme hoefbevangenheid van 3 jaar geleden. Het meest verontrustige is dat de kruisbanden van de knie beschadigt zijn en daardoor botverval is ontstaan. Veearts heeft een zwaar vermoeden dat die kruisbanden ooit gescheurd zijn geweest en het zich wel gedeeltelijk is herstelt. Helaas heeft dit er wel voor gezorgt dat ie blijvend onregelmatig in draf zal blijven...
Zijn advies is 4 maanden op rust en dan verder kijken maar hij ziet het somber in, vind het een ernstige blessure. Mag wel met hem wandelen rechtuit in stap. Paard hoeft gelukkig geen stalarrest maar hij advieseerde om Waldjo alleen in een klein paddockje te zetten zodat hij niet veel kan bewegen (draven/galopperen). Hier heb ik m'n twijfels over omdat Waldjo niet tegen alleen staan kan, althans niet voor langere tijd want dan gaat ie er geestelijk aan onderdoor en zal ie rondjes gaan rennen wat niet ten goede komt voor het genezingsproces (voor zover het zal kunnen genezen..niet dus). Dus voorlopig blijft ie maar mooi bij de andere paarden in de wei. Dan houdt ie zich tenminste meer koest dan wanneer ie alleen komt te staan.
Mocht ie terzijnertijd linksachter duidelijk(er) kreupel zijn/worden dan moet ik meteen terug komen voor nader onderzoek omdat er kans is dat er misschien een andere oorzaak ten grondslag ligt die we op dit moment niet kunnen vinden omdat de onregelmatigheid te vaag is.
Wat het linker voorbeen betreft, de zool is daarvan gevoelig en de veearts vond juist dat ie rechtvoor nog veel gevoeliger was. Van beide voorvoeten foto's gemaakt en daaruit blijkt dat beide hoefbenen zijn gekanteld én gezakt. Rechtsvoor nog erger dan linksvoor. Verbaasd me niks, overblijfsel van 3 jaar geleden wat toendertijd veel erger geweest zal zijn, aangezien hij erg misvormde hoeven had. Helaas zijn daar geen foto's van gemaakt, wat erg jammer is want dan had ik vergelijkingsmateriaal gehad. Veearts adviseerde ijzers met zolen maar aangezien ik dat symtoonbestrijding vind en de hoeven na 3 jaar zonder ijzers énorm zijn opgeknapt ga ik gewoon op deze weg verder. Hij loopt overigens in stap rad.
Waarschijnlijk zal ie door de knieblessure niet meer gebruikt kunnen als rijpaard. Als parelli-paard al helemaal niet meer, mag geen onnodige bochten en dergelijke meer maken. Ik hoop echter nog wel dat ie in de toekomst voor wat stap-buitenritjes gebruikt zou kunnen worden maar als het alleen wandelingen zijn ben ik daar al wel tevreden mee. En anders geniet ie maar van z'n pensioen.
Baal echt enorm! Maar had eigenlijk al wel verwacht dat het iets ernstig zou zijn. Hij sukkelt al jaren met zn gezondheid en het is al mooi dat ie al zover is gekomen voor een voormalig slachtpaard. Ben blij dat ik hem toendertijd die kans heb kunnen geven maar het doet ook enorm veel pijn![]()
Zolang ie nog redelijk pijnvrij is in stap en vrolijk van zn pensioentje geniet blijft ie natuurlijk. Maar zodra ie enorm veel pijn gaat lijden en wegkwijnt, tja dan weet ik niet hoe of wat te doen... hoop niet dat het zover komt![]()
Bladwijzers