Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Waldjo's kreupelheidsonderzoek..

pasterza
    Guest

Waldjo's kreupelheidsonderzoek..

Vandaag dus met Waldjo bij de veearts geweest. Linksachter is een erg vage kreupelheid, was niet zozeer een belastings- of bewegingskreupelheid maar was gewoon niet rad, liep niet zuiver zoals dat wel vaker is met dat been. Van dat gehele been zijn foto's genomen omdat er niet een gebiedje te localiseren viel van waar de oorzaak zich zou kunnen bevinden. Het hoefbeen was wat gekanteld wat nog een overblijfsel was van de extreme hoefbevangenheid van 3 jaar geleden. Het meest verontrustige is dat de kruisbanden van de knie beschadigt zijn en daardoor botverval is ontstaan. Veearts heeft een zwaar vermoeden dat die kruisbanden ooit gescheurd zijn geweest en het zich wel gedeeltelijk is herstelt. Helaas heeft dit er wel voor gezorgt dat ie blijvend onregelmatig in draf zal blijven...
    Zijn advies is 4 maanden op rust en dan verder kijken maar hij ziet het somber in, vind het een ernstige blessure. Mag wel met hem wandelen rechtuit in stap. Paard hoeft gelukkig geen stalarrest maar hij advieseerde om Waldjo alleen in een klein paddockje te zetten zodat hij niet veel kan bewegen (draven/galopperen). Hier heb ik m'n twijfels over omdat Waldjo niet tegen alleen staan kan, althans niet voor langere tijd want dan gaat ie er geestelijk aan onderdoor en zal ie rondjes gaan rennen wat niet ten goede komt voor het genezingsproces (voor zover het zal kunnen genezen..niet dus). Dus voorlopig blijft ie maar mooi bij de andere paarden in de wei. Dan houdt ie zich tenminste meer koest dan wanneer ie alleen komt te staan.
    Mocht ie terzijnertijd linksachter duidelijk(er) kreupel zijn/worden dan moet ik meteen terug komen voor nader onderzoek omdat er kans is dat er misschien een andere oorzaak ten grondslag ligt die we op dit moment niet kunnen vinden omdat de onregelmatigheid te vaag is.

Wat het linker voorbeen betreft, de zool is daarvan gevoelig en de veearts vond juist dat ie rechtvoor nog veel gevoeliger was. Van beide voorvoeten foto's gemaakt en daaruit blijkt dat beide hoefbenen zijn gekanteld én gezakt. Rechtsvoor nog erger dan linksvoor. Verbaasd me niks, overblijfsel van 3 jaar geleden wat toendertijd veel erger geweest zal zijn, aangezien hij erg misvormde hoeven had. Helaas zijn daar geen foto's van gemaakt, wat erg jammer is want dan had ik vergelijkingsmateriaal gehad. Veearts adviseerde ijzers met zolen maar aangezien ik dat symtoonbestrijding vind en de hoeven na 3 jaar zonder ijzers énorm zijn opgeknapt ga ik gewoon op deze weg verder. Hij loopt overigens in stap rad.

Waarschijnlijk zal ie door de knieblessure niet meer gebruikt kunnen als rijpaard. Als parelli-paard al helemaal niet meer, mag geen onnodige bochten en dergelijke meer maken. Ik hoop echter nog wel dat ie in de toekomst voor wat stap-buitenritjes gebruikt zou kunnen worden maar als het alleen wandelingen zijn ben ik daar al wel tevreden mee. En anders geniet ie maar van z'n pensioen.
    Baal echt enorm! Maar had eigenlijk al wel verwacht dat het iets ernstig zou zijn. Hij sukkelt al jaren met zn gezondheid en het is al mooi dat ie al zover is gekomen voor een voormalig slachtpaard. Ben blij dat ik hem toendertijd die kans heb kunnen geven maar het doet ook enorm veel pijn
    Zolang ie nog redelijk pijnvrij is in stap en vrolijk van zn pensioentje geniet blijft ie natuurlijk. Maar zodra ie enorm veel pijn gaat lijden en wegkwijnt, tja dan weet ik niet hoe of wat te doen... hoop niet dat het zover komt

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Waldjo's kreupelheidsonderzoek..

Hee wat een vervelend nieuws zeg

Wel leuk dat hij gwn op pensioen mag. Hopelijk blijft hij nog lang bespaard van de pijn!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Fijn dat je hem gewoon grasmaaier laat wezen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He wat vervelend nieuws zeg, heb je zelf ok het idee dat hij pijn heeft wanneer je een ritje maakt?.
    Zal wel moeilijk zijn om te accepteren het is toch fijn wanneer je meer kunt doen met je maatje.

Ik hoop dat het wel weer een beetje opknapt zodat jullie nog wat fijne ritjes kunt maken.
    Die stalrust lijkt mij niet logisch, dan verdwijnt er veel spierweefsel waardoor je het gewricht nog meer belast.????

Veel sterkte ermee in ieder geval!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

pasterza
    Guest

Gelukkig is de lichte onregelmatigheid alleen zichtbaar in draf. In stap is ie rad en mag met hem aan de hand wandelen en missschien over een tijdje onder het zadel, mits wel het grootste deel rechtuit is. Bakwerk zowiezo niet meer, dus worden het buitenritjes weliswaar in stap maar dat is ook leuk Misschien dat de fysio er nog iets mee kan.
    Maar nu zit ik dus een beetje met het grondwerk wat we niet meer kunnen doen vanwege de vele bochtjes die hij niet meer mag maken. Heeft iemand ideetjes wat we wel zouden kunnen doen?
    Zit er aan te denken om m'n parelli pakketten (level 1&2) maar te verkopen omdat ik daar met Waldjo geen gebruik van kan maken.

Hoi,
    maar heeft hij echt pijn ?
    Als hij nu een mechanisch probleem heeft, omdat die kniebanden niet goed hersteld zijn dat is het alleen een cosmetisch probleem... Heeft hij het kniegewricht ook verdoofd ?
    Zonder pijn zou ik juist spieropbouwende oefeningen met 'm doen, om de banden te helpen, zoals bijv balkjes lopen (in stap).
    En natuurlijk z'n spieren in een goede conditie houden met bodywork.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Klinkt echt sneu voor jullie. Maar toch weet je nu waar je staat. Hopelijk kan hij van zijn pensioen genieten en als je echt merkt dat hij veel pijn heeft ben ik er zeker van dat je de juiste beslissing zal nemen.

Ik ga met Mary mee ivm balkjes lopen. Ik zou idd de osteo/fysio laten komen en samen een plan uitwerken over zijn verdere training (als ik het zo mag noemen). Ik denk ook dat het belangrijk is om de spieren zo goed mogelijk te onwikkelen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

het is idd wel jammer... maar je kan nog altijd van hem blijven genieten... Dat is toch al 1 troost. Als hij geen pijn lijdt is dat toch al veel hé! Ik zou zeggen kop op! En die parelli pakketten zou'k zo vlug nog niet verkopen. wie weet komt er in de toekomst nog wel een tof paardje voorbij waarmee je verder kan gaan parelliën... zeg nooit nooit...

pasterza
    Guest

De osteo is in het voorjaar 2 keer geweest om wervels goed te zetten en de fysio laat ik binnenkort komen voor de spieren en dergelijke. Hoop dat die er iets mee kan
    Waldjo heeft niet echt pijn, alleen in draf is hij licht onregelmatig wat bijna niet te zien is. Of dat pijn is of een bewegingsbeperking weet ik niet, misschien wel beide. Als het pijn is zal het niet zo heel veel zijn. Balkjes lopen is een goed idee maar aangezien hij alleen rechtuit mag is dat wat lastig, mag dus niet met hem in de bak lopen enzo alleen buiten op/langs de weg en bos. Door het maken van bochten wordt de knie overbelast daar de draaiing die de knie dan moet maken.
    Misschien dat er een voedingsupplement bestaat voor het versterking van die banden en het kniegewricht of liever nog een soort kruid. Ga ik nog even uitzoeken.

Mary, dat gehele linkerachterbeen is niet verdoofd geweest omdat de onregelmatigheid nauwelijks te zien was. Als je dan gaat verdoven zie je het verschil zowat niet dus is dat gehele been op de foto gezet. Mocht Waldjo duidelijker kreupel worden dan moeten we terug komen en wordt het been stapje voor stapje verdoofd.

en was dat botverval op de vlakken van het kniegewricht / knieschijf ?
    dan is ie daar waarschijnlijk gevoelig op.
    Als supplement zou ik dan denken aan glucosamine oid. voor bindweefsel en kraakbeen 'opbouw'.
    Maar of de werking daarvan bewezen is ? en het is errug duur (en vaak afkomstig van haaien )
    het is moeilijk te weten wat je nu moet doen, of rust of activeren. ga je eigen gevoel daarbij maar na.
    Je kunt zelf wel voelen of hij bepaalde spieren te vast houdt en die dan proberen los te maken.
    Sterkte

Bladwijzers

Forum Rechten