Onze paarden zijn gisterochtend gekapt, door een 'gewone' hoefsmid. De hoefsmid was op vakantie geweest ofzo, in ieder geval was de afspraak verlaat en was het eigenlijk te lang geleden. Bij onze 14-jarige Lipizaner LázÃ*r was dat goed te zien, zijn hoeven waren er echt aan toe, ze begonnen al flink te brokkelen. Ik heb niet gemeten, maar volgens mij heeft de hoefsmid er zo'n 2 cm afgeknipt. Ik moet er ook even bijzitten dat hij volgens zichzelf niet aan de straal komt, tenzij het loshangt.
De avond ervoor heb ik sinds tijden weer een buitenrit gemaakt op hem, en voor het eerst met touwhalstertje (gewoon hoofdstel er nog onder, het was de eerste keer) Dat ging super. We hebben heerlijk gegaloppeerd, en hij heeft menig vreugdebok gemaakt. Het is namelijk het paard van mijn moeder en die durft niet meer te galopperen en rijd sowieso niet zo vaak.
Maar... De dag na de hoefsmid brachten we de paarden weer naar de wei en daarbij moeten we over de weg, zoniet over een paar opritjes met steentjes. En LázÃ*r liep héél erg moeilijk! Als hij over steen moet blijft hij staan en moet je hem echt met veel vragen en smeken eroverheen krijgen. Vanavond was het bij het ophalen zelfs zo erg dat ik mijn paardje én hem moest vasthouden, hem smeken, en mijn moeder met de stick aan de zijkant om een beetje druk te geven, anders wilde hij er gewoon niet overheen! Het is echt onwijs zielig om te zien, maarja, we moesten toch naar huis!
Ik heb onder de hoeven gekeken en daar is niets te zien, ik mag er gewoon op kloppen en alles. Hij heeft mok aan zijn achterbenen, maar bij het lopen heeft hij echt last van alle vier de benen. Het kan spierpijn zijn, maar waarom loopt hij dan makkelijker op gras dan op steen of asfalt (op gras loopt hij trouwens ook al moeilijk).
Kan dit komen doordat de hoefsmid zijn hoeven verkeerd heeft bekapt? Of herkend iemand dit en heeft hij ergens anders last van?
En dan ook direct de 2e vraag, we waren al een poosje dat we over wilden stappen naar natuurlijk bekappen. Dus: zou dit beter zijn (ik denk van wel), en is er eentje hier in de buurt? Ik woon boven in drenthe. En voor mijn ouders een belangrijke vraag: is dit veel duurder dan een 'gewone' bekapper, of scheelt dit bijna niets?
Bladwijzers