Page 5 of 5 FirstFirst ... 345
Results 61 to 73 of 73

Thread: welk bit?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar

Re: welk bit?

ff een "update": Ik heb gisteren eens gespeeld met Pipa en daarbij heb ik de Savvy string (waar Attica al heef op geknabbeld ) in haar mond 'gebonden'. Dus gewoon de string in haar mond en dan achter de oren dichtbinden.

En dan heb ik gewoon gespeeld alsof er niks aan de hand was..nou, het ging goed!
    Pipa smekte af en toe, en één keer, één keer wanneer ze smekte, heeft ze met haar hoofd geschud zoals ze normaal met het bit doet..maar dat was maar heel eventjes en voor de rest heeft ze 't niet meer gedaan.
    Als ik normaal haar bit in steek begint ze te hoofdschudden tot ik het bit er weer uit doe. Dus wss ligt het toch aan de dikte ofzo..dit touwtje was veel fijner, ik had het redelijk laag gebonden en ze kon er mee spelen (maar dat deed ze niet echt)...

zal het vandaag nog eens doen, zien of ze nu anders reageert..
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Hoi!

Ik ben naar de ruitersportzaak geweest vandaag.

Ze hadden geen enkel bit dat fijn genoeg was dacht ik of dan hadden ze wel een fijn bit, maar hadden ze 'm niet in Pipa's maat.

Ze verkopen ook Mylers in die winkel. Heb overwogen om de comfortsnaffle mee te nemen, maar in plaats daarvan heb ik een foldertje over Mylerbitten meegenomen.

En nu las ik het volgende in dat foldertje:

Een Myler Comfortsnalffle behoort tot de 'Fase 1 bitten'.
    Eigenschappen van de fase 1 bitten zijn o.a.:
    - gebruiken de druk op de tong en op de lagen, maar grotendeels op de tong. Myler bitten verdelen de druk over de tong gelijmatiger dan de traditionele bitten.

Voor welke paarden kun je een fase 1 bit gebruiken:

- Het paard is net zadelmak of is licht afgericht.
    - Het paard leert de basisgangen.
    - Het paard begint "na te geven".

Lijkt me een licht bitje nog, als je het geschikt is voor groene paardjes...

MAAR: even verder las ik dit:

Bij verzet zoek je een zachtere oplossing door je paard een bit te geven met minder gebieden waarop wordt ingewerkt (drukpunten).
    We geven een paar oplossingen voor verzet:

- Voor een overactieve onrustige mond (Pipa dus): zoek een bit uit dat op minder punten druk uitoefent, speciaal wat betreft de tongdruk.

Dusja..dan is een Myler Comfortsnaffle toch niet wat ik zoek?

Maar...hoe vind je in godsnaam dan wel een bit dat op minder punten druk uitoefent??
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Heb je het boekje al gelezen? Daarin staat namelijk een schema van de verschillende bitten en hun drukpunten.
    Een trens geeft altijd érgens druk (tong, mondhoeken, lagen) en altijd minimaal op twee punten. Er zijn ook trenzen die op 3 punten druk geven. Dan is nog verschil in de SOORT druk (drukken, knijpen, prikken, trekken) Als je geen druk wil moet je optomingsloos rijden.
    Verder is de tong minder gevoelig dan de lagen. Zoek dus een bit wat geen druk op de lagen geeft, maar wel op de tong. Dan zijn er nog bitten die op de tong "trekken" en "drukken" en bitten die op de tong inwerken met "drukken" en "knijpen". Aan jou dus de taak om uit te zoeken wat Pipa prettiger vindt.

Pff dit wordt moeilijker dan ik dacht.

Nou...natuurlijk moet ik het uitzoeken, maar daar zit nu net het probleem. Een Myler bit mag je 2 weken testen en dan terugbrengen, maar je krijgt je geld niet terug, nee, de voorwaarde is dat je 'm inruilt voor een ander Myler bit...dus stel dat ik de comfort snaffle koop gewoon zodat ik een idee zou kunnen hebben doe die Pipa bevalt, en als hij haar niet bevalt, dan sta ik daar met m'n Myler. Ik kan hem ook verkopen natuurlijk.

Maar...wat denk je? De Comfortsnaffle toch eens proberen?

En ja...als ik met bit ga rijden ben ik ook van plan om de eerste weken Freestyle te rijden met bit. Maar kan je met een Myler freestyle rijden (dus zonder al te veel teugelcontact)...ja toch?
    Groetjes
    Ariane xxx

Maar...wat denk je? De Comfortsnaffle toch eens proberen?
    Ik dacht dat er meerderen hier in dit topic schreven dat een myler geen goed beginnersbit is (incluis me). Waarom wil je dan gaan voor de myler? Mylers, en zeker de comfortsnaffle is een erg beweeglijk bit. ik snap ut niet hoor..
    Begin dan met een africhtingsbit of zo. Die ziet er zó uit;

Voordelen:
    D-trens (minder beweeglijk aan de ringen, je trekt het niet door de mond)
    stang (geen geprik in de mond)
    beschadigingen aan mondhoeken zijn uitgesloten en het bit ligt heel stil in de mond
    tongvrijheid

Oké dan...geen Myler.

Maar ehh...is dit bit dan weer niet te dik?

Nuja, ik ga op zoek naar zo'n bit en ik zie wel..maar nogmaals...ik wil hier geen honderden euro's aan uitgeven als ik dit bit koop en het blijkt toch niet te passen, wat dan? Ik kan het altijd proberen door te verkopen maar het 'risico' is dat ik het niet verkocht krijg.

En stel dat ik afspreek in de ruitersportzaak om 'm in te ruilen en ze hebben in die winkel geen enkel goed bit die Pipa past?

Ja, ik snap wel dat ik er wat voor over zal moeten hebben maar mijn budget is nogal 'beperkt' als je begrijpt wat ik bedoel. Vandaar dat ik liever even langer ga wikken en wegen ipv meteen een beslissing te nemen en m'n geld verkeerd uit te geven. Ik zal idd wel eens een bit moeten testen om 'een beeld' te hebben van hoe Pipa nu reageert. Bij Anky hebben we ook wel nog een paar bitten liggen maar die zijn volgens mij allemaal te dik. Enkele watertrensjes en een rubberen trens dacht ik, en dan nog 2 pelhambitten en een stang.

Maar..stel dat ze zo'n bit hebben in de winkel, dan moet die ook nog eens dun genoeg zijn én in Pipa maat zijn...toch eens rondkijken in verschillende ruitersportzaken dan...
    Groetjes
    Ariane xxx

Weetje wat ik ga doen

me zo snel mogelijk dat boekje aanschaffen!
    Groetjes
    Ariane xxx

ik wil hier geen honderden euro's aan uitgeven
    Hahahaha ik wilde al typen; "verdiep je dan eens eerst!!!!!!!!!!!!!" en toen zag ik je laatste post. Heel goed!

Quote Originally Posted by trea
    ik wil hier geen honderden euro's aan uitgeven
    Hahahaha ik wilde al typen; "verdiep je dan eens eerst!!!!!!!!!!!!!" en toen zag ik je laatste post. Heel goed!

Hihi, trea toch. twijfelde je even aan m'n hoogbegaafdheid? Nee toch?

ik dacht al dat je zo iets zou zeggen. Maar ik was je te vlug af.
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair
    Blog Entries
    12

sommige paarden worden boos van druk op de tong. Druk op de lagen is voor ándere weer een drama. Een combinatie is dus een middenweg. Dat africhtingsbit (KK?) ziet er ook mooi uit.
    Wat zou idealiter fijn zijn -> Paard als de tandarts komt verdoven (of niet voor de braven onder de paarden). Afdruk maken van de mond. En dan een gipsmodel maken. Gat in de markt .

Reading the Horse, Linda Parelli:

You may say that your horse works perfectly calm with for instance a hackamore ( of in dit geval een bitloos hoofdstel) and is difficult once using a bit. Shaking the head, jibbering with the mouth. You may THINK that this is because of the horse having a problem with the BIT. This is not true. The horse has a problem. Period. (In other words: this could be anything BUT the bit)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair myracara's Avatar

Als ik dit goed begrijp (misschien dus niet) zegt ze dat je paard nooit een probleem kan hebben met het bit? (-> als je paard reageert zoals beschreven kan dat betekenen dat het ieder probleem heeft, afgezien van een probleem met het bit) Bedoelt ze dan; afgezien van paarden die last hebben van pÃ*jn door het bit? Bedoeld ze dan; alleen als je het hebt over een passend bit?

Je zou eruit kunnen opmaken dat, wanneer je paard op een manier reageert zoals beschreven, het geen zin heeft om te gaan zoeken naar een bit of optoming waarop je paard beter reageert. Ik denk inderdaad dat het soms te maken heeft met andere dingen (it`s not about the...), maar vaak genoeg met het gebruikte bit en of de mond van het paard om daar naar te kijken.
    Wat vindt jij zelf Marianne? Dit is natuurlijk iets dat Linda schrijft, dus het hoeft jou mening niet te zijn. Ik vindt het erg bijzonder dat Linda dit schrijft en ik ben ook benieuwd welke redenatie erachter zit.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Hoi, ja had dat al eens ergens gelezen maar het was me even 'ontglipt'. Ja, het zou best kunnen dat Pipa gewoon "een probleem" heeft. Maar eerst wil ik toch eens kijken naar het bit...als ze anders(beter) reageert op een ander bit is het probleem meteen opgelost. Zoniet, kan ik idd eens verder gaan kijken.
    Groetjes
    Ariane xxx

Page 5 of 5 FirstFirst ... 345

Bladwijzers