Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 73

Topic: welk bit?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: welk bit?

Ik heb onlangs mijn myler verkocht.. vond het toch een te 'gevoelig' bit voor mijn jonge paard... Het is 'wiebelig' en 'los' .. Erg nuttig in een wat later stadium als je toe bent aan verfijning, want de helften kunnen los van elkaar bewegen.. maar om 'gewoon' gebruiken voor op de baan... hmmm.. IK zou het niet doen.. zijn ze wat mij betreft ook een béétje te prijzig voor...
    Bruut loopt nu (als hij loopt èn als hij met Bit loopt) met een ongebroken rubber trensje... voelt een stuk zachter en hij doet het er prima mee!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

waarom heb je gekozen voor een ongebroken bitje, nienke?
    Ik heb onlangs (op advies van wim) een hoofstel en bitje gekocht, een dubbelgebroken, dunne trens (met losse ringen). Dit léék mij zacht. een mylerbit raadde wim af, vanwege de knijpende werking. Aangezien ik shanna niet van plan ben (lang) met bit te rijden, leek me dat dan ook een nutteloze investering. maar was benieuwd wat jou reden was om een rubberen stang te kopen.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    een mylerbit raadde wim af, vanwege de knijpende werking.
    Ik ben benieuwd welk myler bit Wim dan bedoelde?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

San:
    Op aanraden van Bianca, omdat het stabiel in zijn mond ligt, letterlijk zacht is en geen 'schaar'/knijp of andere bijeffecten heeft...
    De myler 'wiebelde' zowiezo te veel voor ons .. Bruut werd er onrustig van... gaf in combi met mijn rijvaardigheden een te 'ruizig' beeld

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    een mylerbit raadde wim af, vanwege de knijpende werking.
    Ik ben benieuwd welk myler bit Wim dan bedoelde?
    In mijn reactie in het topic waar Julie van het paard afdondert, heb ik vanmorgen ook mijn 'commentaartje' over het Myler-bit geschreven. Ik denk dat een Myler eigenlijk alleen maar goed is voor mensen die goed kunnen rijden, met zeer stille handen. Het bit is erg beweeglijk, kan aan beide zijden los van elkaar inwerken en dat is dan eigenlijk ook de bedoeling: het verfijnen van teugelhulpen. Omdat de meeste NH ruiters toch met een loshangend teugeltje proberen te rijden, is zo'n beweeglijk bit helemaal niet aan te bevelen. Zeker niet voor een paard dat nog aan een bit moet wennen, en een ruiter die nog moet leren heel fijn en zacht met een bit hulpen te geven.
    Een voordeel van een Myler is wél dat het bit bij het aantrekken van de teugels wat naar voen kiept en niet zoals veel bitten in het verhemelte van de paardenmond gaat prikken.

Een rubberen bit: ja.. dat lijkt voor ons wel heel wat zachter maar feit is dat een hoop paarden daar niet van houden. De smaak is onprettig en ondanks het speeksel in de mond van het paard wil het door stroefheid ook nog wel eens wondjes geven door het schuren op de lagen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Oké, geen Myler dan...wat blijft er dan nog over?

Ik heb een zacht bit nodig, die niet te veel wiebelt, en het moet genoeg tongvrijheid geven aan Pipa...een fijn dubbelgebroken bitje met losse ringen ofzo??

(het moet ook wel een goed bit zijn om lateral flexion mee te doen..)
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Snel naar een goede ruitersportwinkel gaan ( Equihof bv in België) en je laten adviseren. En een bit gebruik je niet voor lateral flexion.
    Inwerking met je teugel wel.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ja, dat is waar Marianne, het is een zeer subtiel bit. Maar dat is aan de gebruiker om te weten of het kan of niet. Bruut bv liet meteen zien dat hij het nix vond. Aramis liet meteen merken dat hij het een heel fijn bit vind. Compliment voor mij zeker?
    Ik rij ook met contact als ik met bit rij, maar of het echt zo'n kwaad kan om met losse teugels te rijden met de myler...dat denk ik eigenlijk niet.
    Hangt misschien ook weer van het paard af. In Aramis zijn mond bv hangt dat bit niet echt los. Het schud dus als het ware niet van boven naar beneden. Dan zie ik er zo geen probleem in om met een losse teugel te rijden.

Ariane, ORS met bit leer je best zo aan dat je paard zijn hoofd buigt als je bij wijze van spreken met je hak druk geeft op de singelplaats. Hij moet die zelf aanbieden. Het is niet aangenaam om met bit te gaan trekken als het ware...ik spreek nu niet over een noodsituatie hè.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik rijd buiten met een enkelgebroken trensje en dat bevalt ons prima! Ik heb ook nog een Happy Mouth bit liggen wat ik eens wil proberen.
    Ik zou gewoon net zoals Marianne zegt naar een ruitershop gaan en daar om advies vragen. Zij zullen je wel kunnen helpen! Je kan ook Equihof mailen,want ik denk dat de winkel voor jou wat ver is.

Aangemeld
    Apr 2006

Ariane, ORS met bit leer je best zo aan dat je paard zijn hoofd buigt als je bij wijze van spreken met je hak druk geeft op de singelplaats. Hij moet die zelf aanbieden. Het is niet aangenaam om met bit te gaan trekken als het ware...ik spreek nu niet over een noodsituatie hè.
    Ja, Pipa kent dat ook zo hoor. Druk op de singelplaats = inbuigen. Maar..dat is fase 1. Als ze niet reageert dan geven we druk op het touwhalster.

Maar zijn bepaalde bitten niet 'vriendelijk' als je ors moet doen en daarbij druk op de teugels moet geven? Je kunt toch niet mert gelijk welk bit ors doen..?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Aug 2006

Hou het bij simpele niet te dunne bitten Geen pessoa of stangen of snaffles of dergelijke dingen. Die werken zeer scherp in tenzij je er zacht mee werkt,maar bij een ors is dat niet het geval.

Aangemeld
    Apr 2006

oké Nathalie maar...'niet te dunne'....ze moet wel genoeg tongvrijheid hebben hé...maar ik zal vrijdag eens rondkijken in de ruitersport zaak en eventueel foto's nemen van een paar bitten dan moeten jullie maar meehelpen beslissen!
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

ben een interessante site over bitten tegengekomen: link

Dit zijn enkele bitten en wat ze erover zeggen op die site:

dit is het bit dat Pipa nu heeft
    enkelgebroken bustrens

dubbelgebroken bustrens

[size=99px]De bustrens heeft, in tegenstelling tot de gewone watertrens, vaste ringen die voorkomen dat de lippen van het paard door de ringen bekneld raken. Het is een populair bit en voor veel paarden geschikt[/size]

enkelgebroken watertrens

dubbelgebroken watertrens

[size=99px]De gebroken of dubbelgebroken watertrens wordt meestal voor een beginnerspaard gebruikt. Het is gemaakt van roestvrij staal en heeft een in het midden scharnierend mondstuk of een tussenstukje met aan weerszijden losse ringen[/size]

ongebroken, rubberen trens

[size=99px]De ongebroken rubber trens is het mildste trenstype en zeer geschikt voor jonge, zeer gevoelige paarden die nerveus van een bit worden. Het rubberen mondstuk heeft om veiligheidsredenen een metalen kern.[/size]

D-trens

[size=99px]De D-trens is afgeleid van de schaartrens en wordt soms gebruikt voor renpaarden. De rechte kant van de D ligt tegen het hoofd van het paard en helpt als een soort minischaar bij het besturen. Door de rustige ligging van dit bit kan deze goed gebruikt worden bij jonge paarden.[/size]

africhtingsbit

[size=99px]Het africhtingsbit is een trainingsbit voor jonge paarden en voor paarden met een gevoelige mond. Dit bit geeft betere speekselvorming en bereidheid tot kauwen op het bit.[/size]

Bij de watertrens lopen de bitringen door het mondstuk. Hierdoor ligt deze trens relatief los in de mond en kan het paard er gemakkelijk mee spelen. Een nadeel van de watertrens is dat de gaten in het mondstuk waardoor de ringen lopen op den duur uit kunnen slijten, hierdoor kunnen verwondingen aan de mondhoeken van het paard ontstaan als het klem komt te zitten tussen mondstuk en bitring. Rubber bitschijven bieden bescherming hiertegen. De bustrens voorkomt deze beschadigingen doordat het mondstuk vloeiend overloopt in de bitringen.

Nou...wat dacht je van een redelijk fijne dubbelgebroken trens? Maar...een bustrens of een watertrens? een watertrenst lijkt me wel aangenamer, omdat die losser ligt...maar die wondjes, dat lijkt me nu ook weer niet ideaal...

HELP!
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik heb precies zo'n dubbelgebroken watertrens gekocht. nog niet uitgeprobeerd, dus geen ervaring mee, vooralsnog

Aangemeld
    Aug 2006

Ik ben geen liefhebber van de watertrensen,die bewegen nogal los en daar kan de tong van het paard in blijven vasthangen wat erg pijnlijk kan zijn. Ik zou dus voor een bustrens gaan aangezien Pipa geen liefhebber van bitten is.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten