Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: overgevoelig na maanden NB

  1. #16
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Ik snap wel wat je bedoelt. Jou hoefsmid zegt dat je volgens de methode van bekappen wel juist bekapt... maar je paard loopt héél beroerd, dus moet je achter een andere methode gaan zoeken. Waarom heb je indertijd gekozen om je paard natuurlijk te gaan bekappen als die toen wel goed liep?

    Mijn paard wordt op een traditionele manier bekapt en doet het héél goed zo!!! Ze loopt zowel op zachte als op harde ondergrond goed.
    Dank je Willeke! Dat was inderdaad wat ik bedoelde.
    Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik met spirithorses in aanraking kwam en zij mij vertelde over het NB. Ben me er toen in gaan verdiepen en wilde het beste voor mijn paard...en dacht dat NB dat dus was. Zodoende ben ik ermee begonnen (en voor de critici en minder gelovigen; nee, ik ben niet op eigen houtje iets gaan doen!) en is Miko uiteindelijk slechter gaan lopen, wat dus bij de evaluatie van de hoef zou gaan horen volgens menigeen.
    Ikzelf ben nu dus van mening dat ik deze fase met Miko niet meer wil doorlopen en vandaar eigenlijk ook mijn vraag op dit forum.
    leven is meervoud van lef

  2. #17
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Marjans.. het enige wat ik doe, is reageren op jou..
    Dit zijn jouw eigen woorden:
    Ik vind niet dat Miko er beter op is gaan lopen en ik twijfel of ik goed bezig ben!
    Je vraagt om advies.. dat geef ik je, dat geeft Marja je...(ik geloof zelfs dat wij de door jezelf geuitte twijfel bevestigen.. ) vervolgens komt er een heel (in mijn ogen wazig) verhaal over je NB die het goed vindt wat je doet, maar toch weer niet.. ik zeg nog eerlijk dat ik er geen snars van begrijp... dat de manier die jij nu, met je bekapper samen gebruikt, blijkbaar niet erg best werkt bij jullie... m.a.w. dat volgens mij je twijfel gegrond is...
    Vervolgens komt er weer een ' yeah but..'
    Wat wil je nou eigenlijk? Dat hier geschreven wordt dat het helemaal niet erg is dat je paard zoveel problemen ondervind van het bekappen? Dat het doodnormaal is dat je paard zo achteruit gaat? Dat je twijfel compleet ongegrond is en je vooral zo door moet gaan??
    Sorry.. maar dan ben je bij mij helaas niet aan het goede adres....

    Ik lees in jou post dat Miko iets meer dan een beetje ' gevoelig' loopt... Een beetje gevoelig is een aantal dagen wat lastig over kiezeltjes.. Wat ik lees is een paard wat echt niet goed meer loopt...

    Dus.. nogmaals.. je vraagt om advies.. Mijn advies is.. Een andere bekapper je werk laten controleren.. En ik blijf bij mijn statement... Een paard hoort van NB niet slechter te gaan lopen!!!

    *edit* Binnen NB zijn er zat mogelijkheden om je paard goed te laten bekappen.., door een NB-er die niet uitgaat van een standaard manier, maar kijkt naar wat JOUW paard past...

  3. #18
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Ik snap wel wat je bedoelt, wanneer je op een andere manier gaat bekappen kan het een tijd duren voordat de zool steviger/harder wordt.
    Probleem alleen wat we hebben in nederland is dat de ondergrond meestal te zacht is waardoor we geen ideale omstandigheden kunnen creeren.

    Mijn paard wordt nu ook meer dan eenjaar nb. Als het goed is wordt er idd gekeken naar het individuele paard. Maar ook Whoopie blijft wat gevoelig lopen met name voor op t bv, het is wel iets beter geworden
    de hielen worden ook langer gelaten. Het blijft lastig, Whoopie haar hoeven groeien bv niet zo snel en wanneer ze wat langer blijven dan scheuren ze weer snel in.

    Ik denk dat je zelf kunt gaan proberen wat er werkt voor jouw paard daar moet je achter zien te komen, hoe gaat het met de hielen wat langer etc.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #19
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Marjan, ik begrijp heel goed dat je doet wat jij denkt dat het beste is voor Miko en dat je daar je enorme best voor doet. Het is dan heel rot om te ontdekken dat je het kennelijk toch niet zo goed gedaan hebt.
    Zoals ik al zei, heb ik hetzelfde meegemaakt met Atli. Ik heb een hele tijd zelf zijn hoeven bekapt, en liet dat regelmatig controleren. Telkens kreeg ik te horen dat ik het goed deed, maar Atli bleef beroerd lopen en kreeg alleen maar slehtere hoeven (eendenbek, aan 1 voorhoef).
    Voordat ik natuurlijk ging bekappen, liep hij gewoon goed. Toen ik eens een gewone hoefsmid liet komen voor een second opinion, bleek dat Atli gewoon echt scheef op zijn voeten stond! Na de eerste bekapping door die gewone smid liep hij al beter, na de tweede een héél stuk beter en na 3 keer was alles weer helemaal goed.
    Ja en achteraf kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan natuurlijk, dat ik zo lang met Atli heb aangemodderd en mijn vertrouwen aan de verkeerde heb gegeven! Dus ik denk dat ik heel goed snap op welk punt jij nou staat.

    Je paard wil je wat vertellen!

    Maar hoezo moet je paard door een fase van gevoeligheid heen? Dat is ECHT GROTE ONZIN!!!!! Als je paard van de ijzers afkomt en voor het eerst blootsvoets gaat lopen, dan kan hij idd een tijdje gevoelig zijn. Maar als je paard voorheen blootsvoets goed liep, je gaat anders bekappen en hij gaat dán gevoelig lopen, dan gaat er toch echt iets mis. Waarom zou je in hemelsnaam anders gaan bekappen, als je paard voorheen al goed liep?

    Je vertrouwen in andere mensen, de zogenaamde deskundigen, siert je, maar is in dit geval denk ik niet terecht.
    Iedereen kan zichzelf bekapper noemen, ongeacht opleiding of ervaring. Ik weet niet of je je wel eens wat meer in de mensen achter PN verdiept hebt, maar zij hebben zichzelf alles aangeleerd, niet in het geheel gehinderd door een goede leermeester in de praktijk. Ik zou niet zomaar alles klakkeloos aannemen wat je leest of hoort van zogenaamde 'deskundigen', blijf zelf ook nadenken, vraag elders informatie, en vooral: blijf naar je paard kijken!

  5. #20

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Ik denk dat ik alleen maar kan toevoegen dat je bekappen NOOIT volgens het 'boekje' of de 'methode' kunt doen.
    Bekappen doe je volgens het paard! Oftewel rekening houdend met de beenstand, hoefkwaliteit, gangwerk, bouw enzovoorts, enzovoorts..
    Ooit heb ik hier een NB-bekapper gehad ( niet degene die elders op het forum opeens zo boos tegen mij uitpakte hoor! ) die helemaal volgens de methode met mijn paard aan de slag ging. Na 3 x bekappen liep mijn paard gewoon slecht, korte stapjes en übergevoelig. En dat terwijl ze daarvoor nog nooit en dag gevoelig had gelopen nadat de ijzers er af gehaald waren en ze nog 'traditioneel' bekapt werd ( ze was al 4 jaar zonder ijzers).

    Luister naar je paard!!! Slik je trots in en laat er een professional naar kijken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #21
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: overgevoelig na maanden NB

    En wat betreft vertrouwen uit een boek halen...

    Ik weet zeker dat de gebroeders nassau er zeker van zijn dan hun ondervindingen berusten op niks dan de waarheid en gedegen onderzoek...
    Als je dat boek leest én het voor waarheid zou aannemen omdat iemand die je kent het voorwoord heeft geschreven en jij daar dus vertrouwen in hebt.

    Al met al heeft je paard dan na 1 bekapbeurt waarschijnlijk wel ijzers met een gouden randje en waren rontchenfoto's vast nodig om deze kundig te plaatsen...

    Maar wel goed dat je er nu aan twijfelt en je naar je paard luisterd...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  7. #22
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: overgevoelig na maanden NB

    [quote="anroomy"]En wat betreft vertrouwen uit een boek halen...

    Ik weet zeker dat de gebroeders nassau er zeker van zijn dan hun ondervindingen berusten op niks dan de waarheid en gedegen onderzoek...
    Als je dat boek leest én het voor waarheid zou aannemen omdat iemand die je kent het voorwoord heeft geschreven en jij daar dus vertrouwen in hebt.

    Al met al heeft je paard dan na 1 bekapbeurt waarschijnlijk wel ijzers met een gouden randje en waren rontchenfoto's vast nodig om deze kundig te plaatsen...


    Jawel een prachtig gouden randje en vooral op tijd laten langskomen dat de ijzers mooi blijven. Maar inderdaad Van Nassau heeft ook een boek, een professioneel uitziende website en wordt daarbij ook nog eens van harte aanbevolen door de dierenartsen hier in de buurt. Ik heb het gelukkig nog steeds niet voor waar aangenomen.

  8. #23
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Marjans.. het enige wat ik doe, is reageren op jou..
    Dit zijn jouw eigen woorden:
    Ik vind niet dat Miko er beter op is gaan lopen en ik twijfel of ik goed bezig ben!
    Je vraagt om advies.. dat geef ik je, dat geeft Marja je...(ik geloof zelfs dat wij de door jezelf geuitte twijfel bevestigen.. ) vervolgens komt er een heel (in mijn ogen wazig) verhaal over je NB die het goed vindt wat je doet, maar toch weer niet.. ik zeg nog eerlijk dat ik er geen snars van begrijp... dat de manier die jij nu, met je bekapper samen gebruikt, blijkbaar niet erg best werkt bij jullie... m.a.w. dat volgens mij je twijfel gegrond is...
    Vervolgens komt er weer een ' yeah but..'
    Wat wil je nou eigenlijk? Dat hier geschreven wordt dat het helemaal niet erg is dat je paard zoveel problemen ondervind van het bekappen? Dat het doodnormaal is dat je paard zo achteruit gaat? Dat je twijfel compleet ongegrond is en je vooral zo door moet gaan??
    Sorry.. maar dan ben je bij mij helaas niet aan het goede adres....

    Ik lees in jou post dat Miko iets meer dan een beetje ' gevoelig' loopt... Een beetje gevoelig is een aantal dagen wat lastig over kiezeltjes.. Wat ik lees is een paard wat echt niet goed meer loopt...

    Dus.. nogmaals.. je vraagt om advies.. Mijn advies is.. Een andere bekapper je werk laten controleren.. En ik blijf bij mijn statement... Een paard hoort van NB niet slechter te gaan lopen!!!

    *edit* Binnen NB zijn er zat mogelijkheden om je paard goed te laten bekappen.., door een NB-er die niet uitgaat van een standaard manier, maar kijkt naar wat JOUW paard past...
    Het gaat mij zich niet om dat jij je mening niet mag hebben, en ja ik heb om advies gevraagd maar ik vind de manier waarop je die geeft gewoonweg bot. Nee je hoeft geen strikjes om je mening te doen of ze mooier in te pakken maar je kunt wel een beetje respectvoller reageren. Je trekt conclusies die je zo niet kunt trekken maar waarop je wél je mening baseert.
    Maar goed, ik heb je gehoord en snap wat je zegt.
    leven is meervoud van lef

  9. #24
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Luister naar je paard!!! Slik je trots in en laat er een professional naar kijken.
    Dit heeft niet met trots zijn te maken. Jeetje, waar wordt dát nou weer op gebaseerd??
    leven is meervoud van lef

  10. #25
    Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    limburg
    Berichten
    201

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Marjan, ik begrijp heel goed dat je doet wat jij denkt dat het beste is voor Miko en dat je daar je enorme best voor doet. Het is dan heel rot om te ontdekken dat je het kennelijk toch niet zo goed gedaan hebt.
    Zoals ik al zei, heb ik hetzelfde meegemaakt met Atli. Ik heb een hele tijd zelf zijn hoeven bekapt, en liet dat regelmatig controleren. Telkens kreeg ik te horen dat ik het goed deed, maar Atli bleef beroerd lopen en kreeg alleen maar slehtere hoeven (eendenbek, aan 1 voorhoef).
    Voordat ik natuurlijk ging bekappen, liep hij gewoon goed. Toen ik eens een gewone hoefsmid liet komen voor een second opinion, bleek dat Atli gewoon echt scheef op zijn voeten stond! Na de eerste bekapping door die gewone smid liep hij al beter, na de tweede een héél stuk beter en na 3 keer was alles weer helemaal goed.
    Ja en achteraf kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan natuurlijk, dat ik zo lang met Atli heb aangemodderd en mijn vertrouwen aan de verkeerde heb gegeven! Dus ik denk dat ik heel goed snap op welk punt jij nou staat.

    Dank je voor je begrip Marja, ik had wel even de bevestiging nodig want ik wordt duidelijk niet goed van al die "übermenschen" hier die wél kunnen beoordelen en veroordelen en doen alsof het een wereldzonde is dat ik niet eerder heb ingegrepen. Ik heb gehandeld omdat ik dácht dat ik uiteindelijk goed deed voor Miko, omdat ik inderdaad ook mensen vertrouw in hun kennis en kunde. Dat heeft niets met trots te maken of dat ik vertrouw op een boekje of wat dan ook. Ik neem niets klakkeloos aan, ik verdiep me in zaken en ik kijk naar mijn paard en dan tóch kunnen er verkeerde beslissingen gemaakt worden. En die heb ik dus gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat het me erg tegenvalt hoe mensen hier kunnen reageren.

    Wat mij betreft kan hier een slotje op.
    leven is meervoud van lef

  11. #26
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Waarom ben je van hoge hielen naar lage hielen gegaan als dat niet goed ging? Probeer er iemand anders bij te halen, en zodanig te bekappen dat je paardje weer goed gaat lopen. Laat de hielen weer wat langer groeien en kijk hoe dit gaat. Probeer geen wilde hoef na te bootsen, het gaat er in mijn ogen niet om hoe ze eruit zien, maar hoe ze erop lopen!

  12. #27
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: overgevoelig na maanden NB

    Maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar wat je nu gaat doen...?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •