Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Oplossing gezocht.

Oplossing gezocht.

Bij onze twee jarige shetland merrie, loopt een 5 jarige KWPN merrie van een vriendin.
    Deze twee zij erg klef samen, zo klef dat de shet bij de merrie aan de spenen loopt te zuigen.
    De KWPNer heeft nog nooit een veulen gehad, maar vind het niet erg dat de shet dit doet.
    Mijn andere twee paarden lopen appart van dit stel, omdat er anders te veel onrust heerst.
    Wij willen nu dus een oplossing vinden voor dit probleem.
    Nu heb ik verschillende opties:
    1. de shet appart gaan weiden en de KWPNer bij de andere twee paarden zetten.
    2. Een graaskorf omdoen, en hopen dat ze hem ook omhoud
    3. de koppels gaan wijzigen, en de jaarling ruin samen met de shet zetten.(Nadeel is wel dat de ruin heel erg speels is en haar weinig met rust laat.)

Wie heeft er nog bruikbare tips/mogelijkheden, en kan je een goede reden geven waarom je het zo zou doen.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Oplossing gezocht.

Mirel, kan je iets meer uitleggen wat precies het probleem is? Ik ben waarschijnlijk èrg blond... maar als de merrie het niet erg vind.. wat is dán het probleem?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Mirel, kan je iets meer uitleggen wat precies het probleem is? Ik ben waarschijnlijk èrg blond... maar als de merrie het niet erg vind.. wat is dán het probleem?
    Zo zie ik het dus ook. Hier in de buurt bij een vrouw liepen ook 2 ruinen die het zal ik maar zeggen erg gezellig hadden, maar als ze het allebei ok vinden...

De melkklieren van de merrie beginnen zich geleidelijk aan te vullen en ik heb het idee dat dit voor de merrie niet gezond is.
    Ik moet de veearts nog om advies vragen, maar ik dacht misschien is er hier iemand die dit probleem kent.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik ken het probleem (want dat is dit dus wel), niet bij paarden maar bij koeien . Wat de shet doet is niet nadelig voor de shet, wél voor de merrie. De kans is groot dat zij door het zuigen van de shet dusdanig gestimuleerd wordt dat ze melk gaat geven, waardoor ze als niet zogende merrie dus ineens zogend wordt. Stel dat de shet stopt zodra er melk komt (waarschijnlijk is er al melkproductie), dan loop je risico op uierontsteking bij de merrie. Bovendien is als de merrie melk produceert (en die kans acht ik al wel aanwezig) er ook kans op uierontsteking en daar kunnen ze dus doodziek van worden.

De shet is degene die afwijkend gedrag vertoont en helaas is de ervaring dat als dieren ná de zoogperiode dit gedrag vertonen, het er niet meer uit gaat. Deze shet zou ik dus niet meer bij merries zetten, om herhaling te voorkomen. Bij koeien is de oplossing simpeler, de zoger krijgt een neuspiericing . Het koude metaal tegen het uier zorgt ervoor dat het slachtoffer het niet prettig vind en deelt per direct een fase 4 uit. De zoger leert zo het gedrag vaak af, alhoewel je er onverbeterlijke types tussen hebt hoor .

Ik zou dus de shet tussen ruinen zetten en de merrie tussen andere maatjes. Wel de merrie goed in de gaten houden wat betreft haar uier hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Hoi Jossie, bedankt voor de uitleg.
    Wij hebben bij de koeien ook wel eens van die gevalletjes gehad, en een ring helpt dan idd heel goed.
    Ik heb Whinney vanavond bij Arango gezet en tot nu toe gaat dat goed.
    De merries hebben al eerder samen gelopen(toen was Arango nog hengst)dus daar verwacht ik ook geen problemen mee.
    Ik hoop dat dit de oplossing is

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

owkee! NU snap ik het probleem...

Mirel: Hoop dat dit dan de oplossing is...

Dank je , ik hoop het ook.

Bladwijzers

Forum Rechten