Omdat de titel anders een beetje lang wordt heb ik er maar 1 van de drie dingen ingezet waar ik mee zit.
Ik weet niet of het hier goed staat, maar kon niks vinden waar het anders had gemoeten.
Ik verzorg inmiddels 3 jaar een hele lieve haflingermerrie. Een beetje een lang verhaal maar ik heb er de eerste jaren veel problemen mee gehad. Ik was nog niet (serieus) begonnen met parelli, maar zolang je er niet op zat ging het redelijk. Zodra ik wilde rijden kon je er helemaal niks meer mee, en was bij wijze van spreken met nog geen 20 kilo aan hulpmiddelen te stoppen. Dit heb ik nooit gewild, en haar altijd op een watertrensje gereden, maar het rijden bleef 1 groot drama. Op het moment ben ik wel serieus bezig met parelli.
Om eerst maar even terug te komen op het probleem, ik krijg haar alleen met veel moeite uit de wei. Bijvoorbeeld vandaag, ik loop de wei in en ze kijkt even op waarna ze weer verder gaat met eten. Als ik dichter in de buurt ben draait ze om en loopt een paar stappen door om verder te gaan eten. De ene keer loopt ze nog verder door als ik bijna bij haar ben en de andere keer blijft ze staan. Opzich kan ik haar dus wel pakken. Vandaag kwam ze nadat ik me omdraaide toen ze wegliep wel naar me toe lopen. Meestal blijf ik dan eerst even staan om te aaien en knuffelen voordat ik haar meeneem de wei uit. Maar zodra ik haar mee wil nemen blijft ze staan, ze wil absoluut niet mee. Ik heb een beetje yo-yo game gedaan, al was het alleen yo achteruit, en porcupine game in de wei. Ook hierna wilde ze niet mee, en krijg ik haar alleen met getrek de wei uit. Hetgene wat op een van de dvd's van level 1 is verteld, dat je als je paard blijft staan de hoeveelheid spanning op de lijn moet zetten waarmee je paard tegenhangt laat maar zeggen. Hierdoor loopt ze telkens een stap of 2 -3 en dan stopt ze weer. Ik ben bang dat ze het gewoon niet leuk (meer) vind wat ik met haar doe, maar ik zou niet weten wat ik anders kan doen.
Juist omdat ze geen zin had vandaag ben ik een keer dingen gaan doen die zij leuk vind/vond. Een beetje vrijheidsdressuur dat ze leuk vind alleen voor de beloning volgens mij maargoed. Dat doe ik ook eigenlijk nooit meer met haar. Daarna ben ik aan de hand gaan grazen wat ze altijd zo graag wil, maar na 2 minuten had ze er al genoeg van en probeerde me richting de wei te trekken. Ik weet het nu even niet meer, wil zo graag verder met haar maar volgens mij heeft ze er gewoon geen plezier in .
Okee, dit was probleem 1. Voor degenen die het eerste stuk al lang vonden om te lezen, ik ben al blij als daar wat tips over komen. En voor de rest die wel tijd over heeft hier het volgende probleem.
Naast parelli doe ik ook af en toe een beetje freestylen met haar. Hier reageert ze echt heel erg goed op, en veranderd op lichte commando's al van snelheid. Na het freestylen kan ik de hele bak doorlopen en loopt ze los achter me aan. Op elke volte of draai die ik maak volgt ze me, vaak met haar neus vlak achter me. Als ik het idee heb dat ze eraan toe is spring ik zonder zadel op haar rug met alleen de leadrope aan 1 kant van 't touwhalster. Nu lukt het meestal wel om haar een rondje in stap te krijgen maar daarna stopt ze gewoon. Aandrijven doe ik als het op de gewone manier niet lukt door haar lichtjes omstebeurt aan 2 kanten te raken met de leadrope, stond me iets van bij uit een dvd. Hierop reageert ze dan ook niet.
Volgens mij is het verhaal inmiddels wel erg lang geworden. Nu even heel kort. Ik zit nog met een derde probleem dat ze het op de een of andere manier niet accepteerd als ik op haar wil gaan zitten of zelfs haar wil zadelen. Heb het saddling with savvy al geprobeerd, maar denk dat er een fout bij mij ligt. Zodra ik erop wil gaan zitten loopt ze door en wil me niet laten opstappen. Met rijden (wat ik eigenlijk alleen buiten doe) luistert ze ook nauwelijks naar mijn hulpen, met name stoppen.
Iemand, die het hele veels te lange verhaal heeft gelezen, enig idee hoe ik dit allemaal aan moet gaan pakken?
Ik weet het even niet meer, heb al zoveel geprobeerd. Zit erover te denken om les te gaan nemen.. dus stel dat er mensen in de buurt van arnhem wonen en zou kunnen helpen dan hoor ik het graag
Bladwijzers