Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 48

Topic: dik

Re: Te dik, veels te dik: ronduit ongezond dik!

Maar Nienke toch... longeren mag niet??? Zei hij ook iets over "the circling game"??

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar Nienke toch... longeren mag niet??? Zei hij ook iets over "the circling game"??
    Beetje opjagen een betere omschrijving dan

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O oeps laat ik er vooral even bij zeggen dat ik een LB paardje heb dat van zichzelf geen stap teveel zet.
    Die ik in het begin nog geen 2 stappen bij me vandaan kreeg en waarbij ik dus niet echt bang hoef te zijn dat ze niet graag meer bij me zou komen.

Ik gebruik dus gewon fases en dergelijke en stop als ze loopt, maar ik laat haar dan niet echt terugvallen ik hou de activiteit er in. Na een paar minuten wordt ze dan zelf enthousiast (vooral als ik een beetje gek en enthousiast doe) en hoef ik vrijwel niets meer te doen. Bringback en dergelijk gaan dan zwevend en soepel en ze heeft er lol in.

Volgens mij hè.. hebben de eigenschappen; "LB, aardepaard (de vijf elementen) zó ontzettend veel invloed!
    Ik heb zomaar het vermoeden dat de shetties van Elineke allebei veel LB-kwaliteiten bevatten, net zoals Sterre en Amy. Enya is 99% aardepaard---> dus onwijs VET
    Alleen Troy kan ik niet rijmen. Die is NIET LB, bijlange niet. Uitzondering of lichamelijke afwijking?? Hmmmm

Leuk onderwerp om over te filofiseren.. filosiferen (wat is het nou?? )

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Bewegen is inderdaad de oplossing Eline!

Ik heb met Bonnie (mijn shetter) in augustus twee weken trektocht gedaan: ze had zo'n 150km in de benen met de koets en mij erachter, ge moogt gerust zijn dat ze vermagerd was! (ondertussen zijn er wel weer een aantal kilootjes bij doordat haar hoeven te ver afgesleten waren en ze moest rusten).

Overigens ben je lang geen 700-1000€ kwijt voor een koets + tuig Eline!!! Ik heb voor mijn vierwiel(!)koets én tuigje samen 325€ betaald...

xxx julieke

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Denk niet dat het iets te maken heeft met aardepaard of LB. Shanna was dit voorjaar nog erg op de RBschaal, momenteel gelukkig minder, en had toch zacht uitgedrukt overgewicht. Ondanks haar grote weiland met veel beweging, dagelijkse training en dat het winter was.
    Volgens mij zijn sommige paarden gewoon vraatzuchtiger dan anderen, en staan andere paarden weer meer stil dan dat ze lopen. Als je een combi hebt van die 2 heb je helemaal een probleem vrees ik.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

... zelfs Bruut is VET! En dan hebben we het hier dus over BRUUTJE hè?!! Dé skrielkip van de eeuw!!! Marco Krul was hier een paar weken terug. Hij vertelde dat hij vooral dit jaar enkel te dikke paarden tegen komt... het gras is door het droge voorjaar en de natte zomer gewoon té voedzaam...

Eline.. ik ben het met het merendeel van de posters eens.. het zit em in de combi te veel (rijk) eten en te weinig bewegen (en dan maakt het niet uit of ze dat met jou doen of met elkaar..)
    Ik kan me voorstellen dat het voor jou niet één twee drie opgelost is...maar de enige oplossing zou denk ik zijn: Shets in de paddock met enkel hooi water en liksteen! En dat een flinke periode lang.
    Sterkte ermee...

Jammer dat die link naar het FpF het niet doet.. ik weet niet hoe ik 'm goed moet krijgen.Anywayz, in dat topic zie je een pony van hetzelfde formaat als de jouwe - en die wordt nu voor een kleine sulky gereden door een meisje. Zo'n klein pony-karretje hoeft niet veel te kosten en een tuigje zal ook nog wel te betalen zijn. Misschien eens Marktplaats afschuimen?

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is longeren. Voordat nou iedereen roept dat dit zinloos rondjes rennen is.. dat vet moet eraf en je kunt ook op een goede manier longeren (op z'n Irwin's bv, kun je meteen lichaamshouding en energie oefenen). Wel langzaam opbouwen, dus niet meteen half uur, maar eerst een paar dagen met 10 minuutjes stap,draf-galopje en dan langzaam opbouwen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou, je hebt inmiddels al een hoop tips gekregen zie ik.
    Wat betreft het clickeren en dan belonen met voer: ik zou dat voorlopig even niet doen, zeker niet met degene die net hoefbevangen is geweest. Zeer zuinig zijn met suikers in de voeding!
    Nog even een verhaaltje ter illustratie hoe shetten dik worden van 'niks'.
    Ik weet niet of je bij Mansour de Shetlander hebt gezien, die in de loopstal woont? Alle paarden in de loopstal hebben een chip in de nek, en als ze naar de voerautomatien gaan (hooi of brok) dan weet die automaat hoeveel voer het paard mag hebben. Die Shet staat ingestuld op nul komma nul voer, en tóch is hij te dik! Rara hoe kan dat?
    Wel, hij eet gewoon de restjes die andere paarden laten vallen! En daar wordt hij dan dus nóg dik van...
    Ik denk dat jouw pony's toch ongemerkt veel meer eten dan jij denkt. Iemand anders schreef het ook al: gras groeit gewoon door, maar als de pony's erop grazen lijkt het alsof het voordturend kort is en ze dus weinig binnenkrijgen, maar in feite groeit het dus gewoon hun mond in.
    Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze in die paddock niet eten. Welilcht staat daar gras wat ze minder lekker vinden (mestplekken?), maar zoals je al schrijft eten ze in elk geval onder de randen door en ik denk dat ze ook van dat minder lekkere gras wel gaan eten als ze maar genoeg honger krijgen.

Is het niet mogelijk om de pony's 's nachts op die paddock te zetten en overdag (beperkt!) op de wei?

En als je eens een paar foto's zou kunnen maken van de wei en de paddock, zou dat ook wel leuk zijn. Kunnen we eens zien waar je het over hebt.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

O ja, voor foto's met shetter + koets, ik heb er ook genoeg hoor Marianne, zie hier mijn album, er zitten er heel wat bij met Bonnie mijn shet (de zwarte pony, niet de gevlekte):

http://www.mijnalbum.nl/Album=UA68FXXI

xxx julieke

Wow, wat een mooi koetsje heb je daar ( leuk ook de foto's met de hond achterop!) - mennen met shetties is
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Bedankt allemaal voor de tips! Helaas bevatten bijna alle tips hooi, en dat gaat gewoon niet, daar gaat de SH nooit akkoord mee zijn.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Is het niet mogelijk om de pony's 's nachts op die paddock te zetten en overdag (beperkt!) op de wei?
    Deze avond heb ik ze op de paddok gezet, en ik vind dat er nog voldoende mooi gras staat (maar of zij dat vinden ). Heb wel gezien dat er afgegrazen is, maar volgens mij komt dat enkel omdat Bayard en Gwen daar af en toe eten. De pony's zie ik daar nooit eten eigelijk. Nine was zo een beetje in de gracht waar er amper gras staat aan het grazen . Morgenochtend mogen ze dan weer op de weide, en morgenmiddag tegen 5u zet ik ze dan weer in de paddok (of laat ik ze in de paddok zetten, want ik kan niet gaan). Ik heb ze ook effe laten lopen in hun paddok en Ryona kreeg er op de duur wel zin in om even te rennen. Maarja, echt rennen is niet goed, want daar heb ik ook al problemen mee gehad.

En als je eens een paar foto's zou kunnen maken van de wei en de paddock, zou dat ook wel leuk zijn. Kunnen we eens zien waar je het over hebt.
    Wou ik deze vooravond al doen, nu mijn fototoestel ook eens zin heeft om wat te doen, maar heb ze eerst verzorgd (schuurwondjes) en wat laten lopen, en hoefjes laten vijlen, en zo was de tijd weer om... Eens kijken of ik donderdag foto's kan maken.

Nogmaals bedankt voor de tips! Ik ga weer beginnen met lange lijnen werk, dus als er ooit een koetsje komt, zijn ze dan toch al klaar voor het mennen. En men vrijheidsdressuur boek gaat weer in de kast .

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Julie prachtige foto's!!!

Eline, Jan heeft mijn kar zelf gemaakt, misschien een ideetje?

[size=99px]Kijk hoe trots, net het menbewijs gehaald!!![/size]
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Onze shetjes in Frankrijk zijn dit jaar zo slank dat ik bijna bang was dat ze te mager werden .
    Bij ons staan ze overdag = 9 tot 5 bij de rest van de paarden in het afgegrazen land. Dit land staan de paarden ook in de winter op dus is altijd kaal.
    En dan de rest van de tijd in hun dieet paddock met een flinke arm hooi voor 2. En that's it.
    Ze zien er super uit en verder dan lopen in de wei en samen een beetje spelen doen ze weinig.

Dus ik denk dat de oplossing ligt in het lekker in die paddock laten en hooguit een uur of 6 op de wei..
    als er gras in de paddock staat hebben ze gen hooi nodig hoor...als ze ECHT honger hebben zullen ze wel gaan knagen!

En wat vooral nodig is is een grote portie hardheid....want je ponies zullen wel een tijdje moeten afzien!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Amai Liesbet, zo mooie kar dat Jan gemaakt heeft ! Is het onderstel een oude vanne ofzo die gerecycleerd is? Of volledig met losse stukjes gebouwd?

@ Anroomy: blij om te horen dat ze geen hooi hoeven als er nog gras op staat. Hoe kan je weten of ze wel genoeg eten binnen krijgen zodat hun darmen blijven werken? Naja, ik denk wel dat ze van 's morgens 7u tot 's avonds 5 uur ofzo op de weide staan.
    Voor het afvallen zelf lijkt het toch al een mooi dieetplan te worden. Maar... hoe houd ik ze dan als ze afgevallen zijn slank? Gewoon verder doen met smorgens op weide, savonds in paddok? En wat doe ik indien de paddok toch leeg zou worden als ze ervan eten? Hooi geven lukt niet, mogen ze dan snachts gewoon derop zonder eten (ze staan in de winter snachts ook allemaal op stal zonder hooi, enkel krijgen ze een schepje brok).

Hoe kan ik hun het beste meten? Daar waar de singel zit? Of waar hun buik het dichts bij de grond hangt? (nouja, zo erg is het niet dat ie bijna de grond raakt, maar je snapt me wel )? Zo kan ik ook een beetje bijhouden hoeveel ze kwijt zijn en of het helpt. Ik heb zo een meetlint van pavo of een ander merk, maar zoals ergens in een eerder topic gezegd, is dit vanwege de bouw van shetjes dit niet echt betrouwbaar? Dus ik zou enkel de omtrek van het dikste punt van de buik meten? Of moet ik nog dingen meten waaraan ik kan zien of ze vermageren?

Weer een hele boel vragen ...

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bladwijzers

Forum Rechten