Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: onrustig in het midden na bullseye

  1. #1
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    onrustig in het midden na bullseye

    AAAAAH, die Micha heeft weer een nieuw truukske om mijn savvy-level te testen
    Ondertussen ben ik dus gestopt met de cloverleaf en overgegaan naar de bullseye, wat heel goed gaat! Ze vertrekt enkel op life up, ze gallopeert heel rustig (relatief mooie) cirkels, ze is gericht op het midden en gaat bij het minste teken van mij naar het midden en stopt op het midden zonder dat ik aan m'n teugels moet komen. Echt bangelijk! Maar... nu leek het vandaag alsof ze echt geen rust kon vinden in het midden. Tot vorige keer (gisteren) bleef ze gewoon rustig wachten, hoofd laag, likken enz. Vandaag kon ze nog geen 5 tellen stilstaan of ze wou al terug vertrekken. Eerst heb ik gecorrigeerd gewoon door ze terug in het midden te zetten (1 pasje achterwaarts ofzo), maar nadat het na een tijd maar bleef duren heb ik ze elke keer ze weer vertrok veel verder achteruit laten stappen (maar dus ook wel een eind van het midden weg). Vertrok ze dan weer, dan ging ik zijwaarts en zo telkens opnieuw zodat ik uiteindelijk wel weer op het midden uitkwam. Als ze dan wat langer bleef staan vertrok ik weer.
    Iemand enig idee waarom ze nu ineens weer onrustig werd in het midden? Heb ik niet lang genoeg gerust voor ik in de andere richting vertrok? Of te lang gewacht? Of vind ze het nu al saai? Of is dit gewoon haar GO die weer boven komt (alhoewel wanneer ik dus op de cirkel ben, laat ze heel duidelijk weten dat ze wél naar het midden wil en als ze mag staat ze ook boenk stil, maar na 5 tellen wil ze dus weer vertrekken)?
    En is dit de goede manier om het aan te pakken? Of iets anders?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    Ik denk dat als ze nog niet stil wil staan in het midden, dat je dan nog niet genoeg rondjes gemaakt hebt om het stilstaan echt een beloning te laten zijn.

    Hoe lang heb je rond gereden voor ze naar het midden mocht van jou?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    De eerste keren deed ik telkens ongeveer 3 rondjes ofzo. Ik stopte elke keer zo snel omdat ze het goed deed, vooral rustig dan . Gisteren heb ik het een beetje langer proberen te maken, begonnen met 3 rondjes en uiteindelijk 5,5... Dit is blijkbaar niet de normale manier, maar dit leek mij het beste om haar rustige galop te oefenen. Als ze moe wordt, gaat ze sneller galloperen ipv trager.
    Nadien heb ik nog eens de bullseye gedaan op een open veld (dus zonder omheining), maar dan enkel in draf en dan heb ik wel telkens veel meer rondjes gedaan voor het goed was (15 ongeveer). Maar ook hier kon ze geen rust vinden in het midden. En het midden duid ik altijd aan met iets (een touw, een stuk hout, ze weet duidelijk waar ze moet zijn!).

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    3 rondjes is in mijn ogen wel HEEL weinig... het lijkt me dat je dan nog niet echt een mentale verandering bij je paard teweeg gebracht hebt.
    Dat ze vanaf het begin rustig is / langzaam gaat maar in het midden niet stil wil staan, lijkt me er toch op duiden dat ze emotioneel nog niet relaxt genoeg is.

    Dan zou ik haar zodra ze gaat bewegen direct weer op de cirkel zetten (lateral thinking), niet proberen haar stil te houden op het midden.

    Met een goed getraind paardje als de jouwe lijkt het me niet dat ze met 10 of 20 rondjes al moe is, zeker niet in draf...

    Bij mij is nu alleen al het sturen een probleem (dus nog niet eens de impulsion) en dan stop ik na 1 goed rondje zonder teugel gebruik, maar zelfs dat is meestal pas na 10 rondjes binnen een omheinig.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    Mja... wat is moe natuurlijk... ze zal nooit opgeven en kan een half uur aan één stuk galloperen zonder te laten merken dat ze moe is, maar dan gaat ze niet meer in zo'n rustige galop. Volgens mij is die trage galop voor haar nog moeilijk?
    Binnen de omheining moet ik amper sturen en als het nodig is, meestal naar buiten omdat ze naar binnen wil komen. Het is natuurlijk nog geen perfecte cirkel, maar ik vond nu het tempo belangrijker...
    Maar ik zal het in elk geval proberen, volgende keer vertrek ik gewoon opnieuw en ik zal ook veel meer rondjes doen... zien wat het verschil is...

  6. #6
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    Ok, ik heb het gisteren dus zo geprobeerd. Eerst op de twee kanten in draf, en veel meer rondjes dan ik voordien deed. Dat ging wel goed, ze stond ook helemaal relaxt in het midden. Daarna in galop begonnen, ook langer dan voordien, maar waarschijnlijk nog niet lang genoeg, want ze begon weer te stappen in het midden. Dus meteen terug vertrokken naar de andere kant en nog langer volgehouden. Daarna stond ze terug stil.
    Maar... ik vind het toch een beetje verwarrend. De keer daarna vertrok ik weer in galop en Micha loopt meteen 3 rondjes heel mooi, zonder dat ik moet bijsturen aan een rustig tempo... maar ik had nog maar 3 rondjes gedaan. Ik vind het wel verwarrend dat ik dan niet mag stoppen om haar daarvoor te belonen. Want ik ben dus blijven galloperen, waardoor ze volgens mij de bedoeling opnieuw kwijt was, ze begon terug wat sneller te galloperen, en deed geen mooie rondjes meer. Na een tijd kreeg ik er wel terug 1 mooi rondje uit en ben ik gestopt.
    Ze staat nu wel mooi stil in het midden, maar ik heb het gevoel dat ik zo'n 3 mooie rondjes ineens toch ook moet kunnen belonen?
    Misschien is het beter van die toch te belonen als ze zich ineens voordoen? Maar stel dat ze dan geen rust vind in het midden toch weer onmiddellijk te vertrekken?
    Ze werd ook niet moe, misschien is het zelfs die trage galop niet moeilijk voor haar, maar is het meer dat ze het beu wordt? Zo van: wat moet ik nu doen baas? Ik loop toch mooie rondjes, ik gallopeer toch traag, waarom mag ik nu niet stoppen? En begint ze andere dingen te proberen of wordt ze een beetje vervelend omdat ik haar niet op de goede moment beloon?

  7. #7
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    Ik zou inderdaad na drie mooie rondjes wel de beloning aanbieden. Als ze dan weer vertrekt gewoon weer doorgaan en als ze dan weer braaf is weer aanbieden. Zo zal ze wel snel doorhebben dat het stilstaan in het midden lang niet zo erg is. Vergeet ook niet zelf je life down ook echt down te maken he........
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: onrustig in het midden na bullseye

    Ik denk ook dat dat de oplossing is. Toen ik level 1 deed kreeg ik ook de tip om de beloning aan te bieden, maar ik vroeg me toen al af, wat als je paard niet stil blijft staan? Kreeg ik inderdaad ook het antwoord dat je dan dus doorgaat. Tot hij wel stilstaat in het midden. Kwestie van comfort en discomfort.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •