Moet je wel weer uitkijken met die "zwaai" hè, je hebt geen idee wat de straps aan een westernzadel allemaal van de schappen kunnen trekken
Moet je wel weer uitkijken met die "zwaai" hè, je hebt geen idee wat de straps aan een westernzadel allemaal van de schappen kunnen trekken
Nog een optie: hang het zadel op en laat je paard er onder gaan staan, touwtje doorknippen, singel vast en klaar
Ook geen omvallende schappen en hernia's (alleen voor het paard misschien)
Surrender to fun!
Whuhahahaha.. jij wint!
Heb eens een ingenieuze oplossing hiervoor gezien. men neemt een steekwagen met goede rubber banden. maak er een zadelsteun aan en klaar is kees. Op het metalen "steek" gedeelte had ze een kist gemaakt voor spulletjes die ook zorgde voor het tegengewicht. (zadelsteun hing dus aan de andere kant).Oorspronkelijk Geplaatst door trea
En als je die swung om hem op je paard te krijgen door hebt, dan krijg je zelfs een zadel van 40 kg nog op je paard. (is dat niet in nieuwe level 1 dat Pat opzadelen laat zien?)
Maar Jarno we willen wel snel foto's van het zadel op je paard en natuurlijk liefst ook nog met jou erop
Men persoonlijke fotografe zit nu in Frankrijk, maar over een week ga ik ook naar Frankrijk met paard en zadel, dus daar zullen dan wel foto's getrokken worden
Horses and Live, It's all the same to me...
Mooie zadels! Maar ben het eens met Hester, ik vrees dat ik dan ook eerst 15 kg af zou moeten vallen, eer ik het op m'n paardje leg
Ben heel erg benieuwd hoe die op je paard staat. Vast heel mooi!
Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!
Het gewicht van het zadel doet er weinig toe voor het paard. Vooral zo zadels zijn gemaakt om een hele dag te gebruiken. De druk wordt heel goed verdeeld zodat het veel beter is voor het paard dan bv een barefoot of dergelijke (bij lange ritten toch, bij ritten van een uur of minder maakt het weinig uit). Voor onze rug (vooral als je het overal moet meesleuren) is het natuurlijk minder
Horses and Live, It's all the same to me...
Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
Hoe kom je daar nu weer bij?? Het paard moet het wel degelijk sjouwen hoor!!
Mijn paardje is 1.48 .. met mijn (normaliter ) 70kg vind ik dat ik echt op de grens zit qua gewicht.. het maakt dan WEL DEGELIJK uit of er een zadel van 3 of van 15 kg bij komt!
Gewicht is idd niet de enige factor die meeweegt als het gaat om comfortabel voor je paard, verdelen van druk is er ook één, net als o.a. de ruiter'skills' , bouw/bespiering van het paard... maar het is echt onzin om één van die factoren bij voorbaat te schrappen als 'weinig toe doende' ...
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
En toch is het gewicht van het zadel niet te vergelijken met lichaamsgewicht. Stel jij weegt 70 kg en je zadel weegt 15 kg dan voelt dat voor het paard beter dan dat je een zadel rijdt van 5 kg en 80 kilo weegt. Je hebt het dan namelijk wel over 80 kg die beweegt, uit balans is en dergelijke en die 15 kg zadel is passief en over een groter oppervlak verdeeld.Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
Toch kan ik me goed voorstellen dat als je vind dat je op de grens zit qua gewicht dat je dan het liefst een zo licht mogelijk zadel wil.
Maar nu heb je het over belasting Funnygirl.Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
Da's iets anders dan gewicht.
Het gewicht, zijn de kilo's die het paard met zich mee moet dragen, want door het "mee te slepen gewicht" vind wel grotere slijtage aan wervels, pezen, botjes, dan bij een lichter gewicht.
Ben het wel met je eens dat het gewicht zo goed mogelijk verdeeld moet zijn, maar minder gewicht goed verdeeld is m.i. toch echt beter dan veel gewicht goed verdeeld
Ja natuurlijk, maar hoeveel heel lichte zadels zijn er die echt goed het gewicht verdelen. Wat weegt bijvoorbeeld jouw equiflex en je pegaso?Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Je equiflex zal niet ver onder die 15 kg zitten en je pegaso misschien de helft van het gewicht. Je hebt het dan over een verschil van 7 1/2 kilo.
Natuurlijk is het 7 1/2 kilo meer, maar ik vind het verschil wel minimaal hoor op het totaalgewicht.
Mijn equiflexje weegt zo'n 5 kg. Even ter info.
Enige dat ik weet is dat zadels zoals de western, equilfex, ect. beter het gewicht verdelen dan dressuurzadels omdat ze een groter oppervlak hebben om dat gewicht te verdelen. Maar daar stopt mijn verstand van zadels en gewicht. En dat weet ik dan ook nog omdat de zadelmaker het me heeft verteld
Het gaat mij ook echt om het GEWICHT... dit is 1 van de factoren die belasting bepalen.. .. dus mi niet iets waar je van kan zeggen dat het er NIET toe doet
En los daarvan.. als je van mijn situatie uitgaat... een zadel van 15 kg is bij mij 20% van het totale gewicht wat Bruut moet dragen.. Als ik de ghost erop leg... (totaal 4 kg) hebben we het over 5% van het totale gewicht... (correct me if I'm wrong.. want zo'n rekenwonder ben ik nou ook weer niet ) Waarbij je dan dus idd maar gedeeltelijk wat zegt over de totaliteit van BELASTING...
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Ja, die! Die van mij Zadel kon juist wel aan dezelfde kant hangen door gewicht in bak eronder. Ideaal ja.Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
May the horse be with you!
Jij ook al zo creatief. Het was iemand op de stal waar ik samen met Brenda heb gestaan. Geloof dat je gelijk hebt en dat zij hem ook aand e kant van die bak had hangen.Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
Is toch wel ideaal, toch maar eens eens steekwagen zien te scoren.
Bladwijzers