Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Oogkleppen verplicht?

  1. #1

    Oogkleppen verplicht?

    Binnen kort zou ik heel graag mijn paardje (Fjorden merrie) in de kar willen spannen.
    Ik heb pas nog een karretje gekocht en tuig heb ik allanger.
    Maar nu was mijn vraag als men op de weg gaat rijden zijn de oogkleppen dan verplicht? Ik weet dat het bit niet verplicht is maarvan de oogkleppen weet ik niet veel.
    En de reden waarom ik geen oogkleppen bij mijn paard zou zetten is dat ze heel nerveus wordt als er achter haar iets blijft rijden dat ze niet kan zien. Ze heeft al vaker geprobeert om zich om te draaien om te kijken wat er achter haar zat maar als ze in de kar zit is dat nog al moeilijk en gevaarlijk.
    (Toe ze als veulen ooit een ontsnapt is, heeft er een auto haar proberen naar de wei te drijven en vandaar die angst. Maar van auto's heeft ze geen schrik zo lang ze maar voor bij haar rijden.)

    Dus mensen die hier ervaring mee hebben of gewoon weten als je zonder oogkleppen op de weg mag rijden, laat het maar weten.

    Alvast bedankt,
    Ronjaar
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

  2. #2
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Ik men zelf niet maar bij mij op stal wordt veel gemend en worden ook mencursussen gegeven (1- tot 4-span). Oogkleppen zijn in principe niet verplicht, maar ik weet wel dat ze voor veel paarden een enorm verschil maken. Ik vraag me dan ook af of dit:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ronjaar
    En de reden waarom ik geen oogkleppen bij mijn paard zou zetten is dat ze heel nerveus wordt als er achter haar iets blijft rijden dat ze niet kan zien. Ze heeft al vaker geprobeert om zich om te draaien om te kijken wat er achter haar zat maar als ze in de kar zit is dat nog al moeilijk en gevaarlijk.
    met of zonder oogkleppen is? Als ze zich mét oogkleppen probeert om te draaien dan zou ik idd zonder kleppen gaan rijden (wel altijd les nemen en sowieso nooit alleen gaan mennen). Maar als ze nooit met kleppen heeft gelopen dan zou ik haar toch eens oogkleppen aandoen, er zijn veel paarden die juist een soort zekerheid aan die kleppen lijken te ontlenen. Voor de wagen schrikken ze nergens van, ga je met ze wandelen zonder tuig dan zijn ze bang voor elke grasspriet die boos kijkt.

  3. #3

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Ik men wel...
    Oogkleppen kunnen makkelijk zijn. Hoeft niet. Dit is per paard afhankelijk.
    Oogkleppen kunnen voor rust zorgen omdat ze niet kunnen zien wat er achter hun zit, wagen, wapperende jas van de menner, verkeer enz..enz..
    In twee of meer span kan het handig zijn om dmv je zweep het ene paard wat aan te zetten en het andere paard niet, zonder oogkleppen zien beide paarden de zweep en kan aanleiding zijn om daar reactie op te geven. Met oogkleppen heb je individueel een tikje zonder dat de ander het direct door heeft.

    Zonder oogkleppen hoeft dit voor een ander paard helemaal niet eng te zijn maar juist rustgevend, deze moet zijn of haar omgeving kunnen zien, is het zicht weg dan worden ze zenuwachtig en lastig te besturen, de aandacht gaat ergens anders naar uit dan de menner.

    Ik heb altijd met oogkleppen gereden, dit omdat het aan het hoofdstel vast zat en de vorige eigenaar het ook zo deed.
    Nu is het beestje van mij en ben ik bitloos gaan mennen, dit gaat super goed, ook in het verkeer. Toen dacht ik laat ik eens zonder oogkleppen gaan mennen. Eerst lange lijnen, dit ging goed, ook langs de weg, ging ook goed.
    Toen de wagen er achter, toen werd het minder. Zijn aandacht ging elke keer ergens anders heen, opeens was het stukje papier op de weg heel eng, de fietser die inhaalde was een vreselijk spook. En werd rennerig.

    Afgestapt, oogkleppen weer op en direct over..geen afleiding meer en aandacht was weer op mij. Spanning weg..
    Dit nog een aantal malen herhaald, want ja je doet iets nieuws en moet je proberen om te kijken of het echt niet gaat..
    Doe je als je gewoon onder het zadel rijdt ook.
    Beide keren geen succes en heb besloten gewoon met oogkleppen te rijden. Weer rust in het geheel. En beide erg gelukkig.

    het is gewoon proberen wat je paard het fijnste vindt.

  4. #4

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Oké ik zal eens gaan zien wat zij het liefste heeft. Maar het mennen zal nog niet voor morgen zijn want ik ben nog bezig met studies.
    Maar toch hartelijk bedankt voor de reactie.


    Ronjaar
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

  5. #5

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Annet moest in het begin enorm wennen aan de oogkleppen, ze was toen erg onzeker. Door veel tegen haar te praten werd ze rustiger en ging ze ook meer focussen op mijn doen en laten. Na een aantal keer was ze aan de kleppen gewend en sindsdien mennen we altijd met kleppen. Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt voor haar (dat zal per paard verschillend zijn) maar ik heb dus wel de indruk dat ze haar aandacht meer op mij gericht houdt. Dat vind ik in het verkeer wel een positief iets.
    Oogkleppen zijn in NL niet verplicht trouwens.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  6. #6
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Oh ja, als je voor kleppen gaat dan kun je ook nog wat experimenteren met welke vorm en grootte van kleppen en of je ze wijd hebt staan of wat korter op het oog. Ook hier weer, even advies inwinnen bij je lesgever of een ervaren menner uit de buurt.

  7. #7

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Ook hier weer, even advies inwinnen bij je lesgever of een ervaren menner uit de buurt.
    Misschien wel met mijn lesgever. Maar bij een menner bij mij in de buurt zal ik niet vlug gaan want alle menners die ik hiet al gezien heb rijden niet echt hoe ik het zou doen. (Veel te veel met te hogen signalen ne vooral met veel stress bij de paarden.) Er kunnen er misschien ook wel andere zijn maar ik denk dat die heel moeilijk te vinden zijn. Maar iik heb wel nog 2jaar om die te zoeken.

    Maar toch in ieder geval bedankt voor de reacties.

    Ronjaar
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

  8. #8
    Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Krommenie
    Berichten
    168

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een hoofdstel met fijne oogkleppen. Eerst mende ik mijn fjord droog met een leren hoofdstel waarvan de kleppen best dicht op zijn oogjes stonden. Daar werd hij erg nerveus van. Echter nu heb ik een kunststof tuig met bijbehorend hoofdstel. Deze kleppen staan veel vrijer om het oog heen en vind hij totaal niet erg. Ik kan je op verzoek wel een foto mailen.

  9. #9

    Re: Oogkleppen verplicht?

    hmm ja das ook waar dit speelt idd ook mee de afstand van de oogkleppen. Die van mij staan vrij ver van het oog af, mijn pony kan veel zien van de omgeving maar niet naar achteren. In de draf sport gebruiken ze ook wel oogkleppen maar dan halve maantjes en zo, er zijn heel veel soorten te vinden. Halve, hele, dicht bij het oog, verder er vanaf staand.
    nog een hele zoektocht hoor, maar ja je hebt te de tijd las ik..
    succes..

  10. #10

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Ik men nu alleen nog met tuigje ik heb nog geen kar. Maar Saskia heeft precies hetzelfde, die moet gewoon weten wat er om haar heen gebeurt, ze is sowieso al bang maar met oogkleppen is ze zo zenuwachtig als het maar kan.

    Ik doe het dus ook gewoon met een normaal hoofdstel zonder oogkleppen.

  11. #11

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Oké bedankt voor de tips.
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

  12. #12
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Volgensmij zijn oogkleppen vooral handig als je met een twee of meerspan ment. Met je stem kan je dan geen onderscheid maken in welk paard je aanmoedigt. Met de zweep kan dat wel maar dat effect is natuurlijk weg als alle paarden de zweep zien. Dus zijn oogkleppen handig als het ene paard vlotter is dan de ander. Zo trekken ze allebei toch evenveel. En vaak zijn paarden, ook enkelspan dus, minder schrikkerig als ze wel oogkleppen hebben omdat ze dan niet kunnen schrikken van onverwachte bewegingen op de bok zoals een jas aantrekken, paraplu opsteken etc.
    Met Beau ben ik begonnen te mennen met oogkleppen maar dat werkte niet zo. Ik ben namelijk slechtziend en Beau zag met de oogkleppen ook heel weinig dus stonden we op een dag pal voor een sloot. Dat was echt een enge situatie want Beau had niets in de gaten en was rustig verder gelopen als mijn bijrijder hem niet bijgestuurd had..
    Sindsdien mennen we lekker zonder oogkleppen en dat gaat prima. Maar Beau was dan ook altijd al heel verkeersmak. Of je paard dat wel of niet is zal ook wel erg uitmaken voor of je er wel of niet voor kiest oogkleppen te gebruiken.

  13. #13

    Re: Oogkleppen verplicht?

    Er zijn trouwens ook halve oogkleppen, zie je nog wel eens in de draverijen, misschien een tip??

  14. #14

    Re: Oogkleppen verplicht?

    ah dat is misschien ook een goede tip. (Ik heb dat nog niet gezien, ik kom ook nooit in een draverij.)
    Maar toch bedankt voor de tips.
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •