Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

  1. #1

    grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    hallo
    ik lees vanalles van verschilende methodes op het forum. zelf ben ik met het natuurlijk bekappen bezig en heb mijn vraag tekens er soms een beetje bij!
    ik weet dat ze een tijdje gevoelig kunnen lopen nadat ze hoefijzers hebben gehad. nu heeft mijn pony nog nooit hoefijzers gehad en hij loopt over d waar hij eerst nooit problemen mee had nu moeilijk.
    de hoefstand was goed maar nu is het net of is het hoefbeen naar beneden gezakt. de stand is veranderd, ik hoor echter nog steeds dat ik het redelijk goed doe. omdat hij nog moeilijk loopt zit ik er aan te denken om ermee te stoppen of een andere manier van het natuurlijk bekappen te gaan doen.zodat ik wel kan gaan rijden zonder dat ik me er nog meer schuldig over moet voelen .
    toch ben ik er nu een 9 mnd mee bezig. dus het zou nu onder hand beter moeten zijn dacht ik zeker omdat hij al een goede stand had. de holling die al in zijn hoef aanwezig was is verdwenen. het is nu dus net een plat voet.

    ik geloof best dat strasser een goede methode is maar of het voor ons(mijn pony en mij ) de ideale oplossing is weet ik nog niet. de reguliere hoefsmid heeft hem gezien en zegt dat door deze manier van bekappen de stevigheid uit de hoef verdwijnt. daar kan ik inkomen omdat de steunsels zo worden weg gesneden. hij ziet het niet als verkeerd deze methode maar geweldig vind hij het ook zeker niet.
    het is een steeds groter wordende onzekerheid. dit omdat er weinig mensen zijn die je steunen en bevestiging geven.
    dus hebben jullie informatie van de witte lijn methode zodat ik kan kijken of dat iest is (meer als op paard natuurlijk?) zou ik het graag horen. groeten greet

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Hoe laat je hem nu bekappen?
    En door wie? Of doe je het zelf?

    Komt Marco toevallig bij jou, want die woont wel in de buurt he...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Ja dat was ook mijn vraag, wie houdt nu de hoeven van je pony bij? Als hij altijd goed heeft gelopen zonder ijzers en als hij toen ook goede hoeven/juiste hoefstanden had en hij loopt nu al 9 maanden niet lekker, dan zou ik ook zo mijn vraagtekens hebben bij de manier waarop hij bekapt wordt...

  4. #4

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    hij wordt nu bekapt door yolande en die advieseerd me door te gaan het zal over een tijdje wel beter lijken(die plat voeten) en want het hoef mechanisme moet er eerst ook aan wennen dat moet eerst sterk worden. is wel waar misschien maar ik zou het heel jammer vinden dat ik de zomer door niet zou kunnen rijden omdat hij bv wel kreupel word. (als ik dit nl van te voren zou weten zou ik zeker niet doorgaan.)
    tussen door heb ik hem steeds(elke week) zelf bekapt. op aanwijzing van yolande. het bekappen op zich gaat ook niet zo slecht hoor het lukt wel aardig.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Hmmmm over Strasser hoor ik voornamelijk goede verhalen, maar als ik dit zo hoor, klinkt dat toch minder goed...
    Dus je pony had geen hoefproblemen voor je met strasser begon? Zijn hoeven waren gezond, de hoefstanden juist, hij liep niet gevoelig? En sinds je met strasser begonnen bent loopt hij wel gevoelig en zijn zijn voeten platter geworden? Dan vraag ik me af wat Yolande daar dan voor verklaring voor heeft, want dat lijkt me toch allemaal niet de bedoeling...
    Misschien kun je er eens een andere hoefsmid/bekapper naar laten kijken?

  6. #6
    Forumlid cincindy's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Berichten
    17

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Hoi Allemaal!
    Mijn paard wordt ook op de Strasser methode bekapt maar nu heb ik toch een vraagje.
    Petra doet de hoeven van mijn paard Quela en de hoeven zien er netjes uit, het is nog niet perfect maar na de zomer zouden ze er toch een heel eind perfect uit moeten zien.
    Ik ben er tevreden over en Quela heeft nergens last van, alleen wel op de achterste hoeven beetje rotstraal (had ze voorheen niet) maar de straal wordt weer steeds wat beter. Ik sta achter de methode, meer als die van een traditionele hoefsmid.
    Nu krijg ik wel een hoop commentaar, diverse mensen vinden dat Quela scheef staat op 2 hoeven. Ze zeggen dat Quela daar op de lange termijn last van kan hebben. Volgens iemand die Quela pas voor de spijsvertering heeft behandeld gaat het maar om een klein randje, ik zou dat zelfs zelf bij kunnen vijlen (als ik er beetje verstand van heb, niet dus) en dan zou er niks aan de hand zijn. Maar Petra komt om de 4 a 5 weken dus zo'n ''randje''zou zij zelf moeten zien en er evt. af moeten halen.
    Omdat iedereen er steeds hetzelfde over zegt (die laten wel allemaal door een traditionele hoefsmid bekappen) begin ik een beetje te twijfelen.
    Ik wil natuurlijk niet dat Quela last kan gaan krijgen van dr gewrichten doordat er niet goed bekapt zou zijn, maar aan de andere kant wil ik Petra ook niet voor het been stoten. Ik neem aan dat zij er verstand van heeft en weet wat ze doet. Het is gewoon vervelend omdat andere mensen me er een beetje bang voor maken en ik met mijn leek ogen niet zie of er idd iets niet goed zou zijn. En een traditionele hoefsmid kan een hoef er goed uit vinden zien terwijl diezelfde hoef er helemaal niet goed uit kan zien vlgs strasser.
    HELLUP! Wat vinden jullie!?
    Gr. Cindy

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Als Petra vindt dat de hoeven er goed uit zien en een goede stand hebben, waar maak je je dan druk om? Je kan haar natuurlijk altijd vragen hoe het komt dat ze er scheef uit zien...

    Het kan heel goed zijn dat de hoeven van buitenaf scheef lijken te zijn, terwijl het bot binnenin juist recht staat. Dan kun je wel de buitenkant recht zetten, maar komen de gewrichten scheef te staan en dat is juist veel erger.

    Vraag dus Petra even om advies, zij heeft er niet voor niets een jaar op gestudeerd om hoeven te bekappen. En als je ze hebt, kun je dan hier fotootjes plaatsen? Het is uit een verhaal namelijk niet op te maken 'hoe' de hoeven scheef staan. EN ik ben wel nieuwsgierig
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Forumlid cincindy's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Berichten
    17

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Goh foto's plaatsen.....daar ben ik niet zo goed in! Maar ik wil het wel proberen, ik zal vanavond eens foto's nemen en dan kijk ik ff of het lukt om ze erop te zetten.

    Ikzelf vertrouw Petra erop dat het goed is maar als iedereen tegen je zegt dat de hoeven zo een ''gevaarlijke'' stand hebben omdat de gewrichten een flinke opdonder zouden krijgen dan moet je je methode constant verdedigen en dat kan ik niet omdat ik er de ballen geen verstand van heb. Ik heb me uiteraard wel in de theorie verdiept over bekappen en derg. maar ik de praktijk ben ik een leek. Als iemand me iets uitlegt snap ik wel wat ze bedoelen of ermee willen zeggen maar of dat slecht of goed is weet ik niet. Wat Petra mij verteld, daar sta ik achter, de strasser methode vind ik perfect en Quela doet het er goed op dus er is geen enkel probleem zou ik zeggen! Het is alleen dat iedereen mij constant waarschuwt omdat hun het geen goede stand vd hoeven vinden. Maar ja, wat is wijsheid?!
    Ik wil niet de eigenwijze gaan uithangen wat betreft de hoeven van mijn eigen paard, ik neem aan dat iedereen die mij advies wil geven dit goed bedoelt dus als er verschillende mensen mij zeggen dat ik moet opletten vanwege de ''onjuiste'' hoefstand dan zullen ze dat vast niet voor niets doen!? Afijn, ik weet het ook niet meer, ik vraag het gewoon aan Petra en dan zie ik wel. Het zou wel zonde zijn als werkelijk blijkt dat Quela d'r hoeven niet goed zijn, het is een duur grapje om ze op strasser manier te laten bekappen, iedere 4 wkn 50 eurie dus dat is niet niks.
    Ik zal zelf een keus moeten maken maar dat is niet makkelijk want hetgeen waar ze me voor waarschuwen dat klinkt ook allemaal niet best


    Greeeeetz Cin

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Maar ik vraag me wel af wat ze dan als 'scheef' bestempelen hoor.

    scheef in de zin van "hele schuine haarlijn"? (door de lage hielen)
    of scheef van voren gezien, binnenkant korter of langer dan buitenkant?
    Of zijn de hoefballen scheeft tov elkaar?
    Of slijt de voorkant van de hoef schuin af?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cincindy
    Goh foto's plaatsen.....daar ben ik niet zo goed in! Maar ik wil het wel proberen, ik zal vanavond eens foto's nemen en dan kijk ik ff of het lukt om ze erop te zetten.

    Ikzelf vertrouw Petra erop dat het goed is maar als iedereen tegen je zegt dat de hoeven zo een ''gevaarlijke'' stand hebben omdat de gewrichten een f]/images/smilies/sad_smile.gif[/img]


    Greeeeetz Cin
    Hoi
    In het paardenwereldje heeft altijd en iedereen commentaar en advies. De 1 zegt dit en de ander weer dat.
    Vaak erg vermoeiend en zekers dat advies waar je nog geen eens om gevraagd hebt

    Het natuurlijk bekappen en de strasser methode is nog niet heel erg bekend bij iedereen. Het is een heel ander soort methode als het traditionele bekappen en wat anders is wordt nog weleens afkeurend bekeken. Bij het natuurlijk bekappen wordt er voornamelijk bekapt door van de binnenkant van de hoef uit te gaan.

    Volgens mij heb je aan Petra echt een hele goede hoor en ik zou zekers voor haar advies gaan en de rest maar laten lullen.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  11. #11
    Forumlid cincindy's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Berichten
    17

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Het natuurlijk bekappen en de strasser methode is nog niet heel erg bekend bij iedereen. Het is een heel ander soort methode als het traditionele bekappen en wat anders is wordt nog weleens afkeurend bekeken. Bij het natuurlijk bekappen wordt er voornamelijk bekapt door van de binnenkant van de hoef uit te gaan.

    Dat ondervind ik ook regelmatig, net hetzelfde als met Parelli. Dat kennen ze niet dus hebben ze bij voorbaat al twijfels of dat allemaal wel ok is. Maar daar trek ik me allemaal echt niks van aan. Normaal gesproken wat betreft de hoeven ook niet (omdat ik voor strasser heb gkozen) maar omdat dit iets lichamelijks is wil ik wel zeker weten dat ik geen risico's neem.
    Ik overleg gewoon even met Petra de reacties die ik op Quela d'r hoeven krijg en als zij vindt dat alles er netjes uitziet dan vertrouw ik haar. Niemand is perfect en kan wel eens een fout maken, misschien is ze de vorige x wel vergeten die ene hoef wat bij te vijlen of misschien hoort het wel zo, ik hoor het wel.
    Iemand die geen strasser kent kan er eigenlijk ook niet over oordelen dus ik ga gewoon weer op m'n eigen gevoel af en al dat commentaar neem ik maar voor lief.
    Thanx!!! Groetjes Cin

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Wat is de achternaam van Petra? Komt zij uit Oostburg?

  13. #13
    Forumlid cincindy's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Berichten
    17

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Petra van langevelde, ze komt uit Oostburg ja. Nog even over de stand vd hoeven:

    >of scheef van voren gezien, binnenkant korter of langer dan buitenkant?
    Zo dus! Volgens mijn (hahaha) commentaargevers.....

    Het is niet meer gelukt om gisteren foto's te nemen. Ik zal het binnenkort wel doen en proberen ze hierop te zetten.

    Groetjes Cindy

  14. #14

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    moet je ze zelf niet bijhouden dan? Dat leert Jolande je in elk geval wel. dan kan je meten en dan weet je gelijk of ze scheef zijn. je kan toch zelf wat bijvijlen dan? mensen om je heen zeggen altijd dat het slecht is voor de pezen en dergelijke omdat ze het niet gewend zijn dat paarden laag op de hielen staan; dit is echter veel natuurlijker!!! als je paard goed loopt nergens zorgen over maken!!!

  15. #15
    Forumlid cincindy's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Berichten
    17

    Re: grote verschil tussen strasser witte lijn methode????

    Ik heb nog nooit iets aan een hoef gevijld ofzo. Dus het lijkt me niet slim om zelf wat aan de slag te gaan. Aan de andere kant, diegene die me zei dat de hoef scheef stond adviseerde mij om zelf met een vijl er even langs te gaan. Het was maar een klein randje dus dat zou je zelf kunnen doen. Maar ikke, met mijn leek ogen, vind dat maar beetje eng. Volgende week is Petra er toch weer dus kan zij het doen en als ze me uitlegt hoe ik het evt. zelf beetje kan bijhouden is dat ook weer opgelost.
    Het ging er bij mij ook maar om waarom Quela nu scheef stond...ze wordt om de 4 wkn bekapt dus dan zou ik er toch eigenlijk niks maar aan moeten doen!?
    Afijn, ik hoor het wel. Ik houd jullie op de hoogte!

    Groetjussss

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •