Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Wilgen

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Sint Michielsgestel
    Berichten
    401

    Wilgen

    De paarden zijn hier verzot op wilgen en aangezien er 64 van die boompjes rond het land staan krijgen ze regelmatig een paar takken die ze bewerken tot er slechts kale takken overblijven. Erg vermakelijk om ze zo bezig te zien en ze vinden het echt lekker, maar kunnen ze ook tevéél wilg eten? Het basisrantsoen bestaat uit gras/hooi, en ze krijgen een paar wilgentakken als extra'tje per dag om te bewerken.
    Mijn vraag is: kan teveel wilg kwaad?
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

  2. #2

    Re: Wilgen

    Hier krijgen ze al een jaar lang iedere dag een paar wilgentakken en ik zie nog niks geks aan ze

  3. #3
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Wilgen

    Volgens mij zijn wilgentakken niet schadelijk
    Est kreeg ze op recept van de hoefsmid toen ze kreupel was geweest.....zat natuurlijke pijnstiller in zei hij. Timber vrat ook rustig mee want ze vonden het erg lekker.....en ik zie ook nog steedsniks vreemds aan mijn meiden (het feit dat ze een maf baasje hebben niet meegerekend dan )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Wilgen

    Hier gaat ook alle wilgensnoeihout naar de paarden. Niks schadelijks aan zo te zien.
    Er zit een voorloper van acetylsalicylzuur in, wat ook in aspirine steekt, vandaar de licht pijnstillende werking en vb ook de wilgebastthee die kruidengenezers soms gebruiken bij milde pijnklachten.
    OT: Mmmm, zou dat misschien wat vaker aan Dixie moeten geven bedenk ik nu. Zou ook de doorbloeding wat moeten verbeteren, licht bloedverdunnend en dat kunnen zijn hoeven wel gebruiken denk ik.

  5. #5

    Re: Wilgen

    Bij ons knabbelen de paarden op allerlei takken, hazelaar, wilg, fruitbomen... . Als ik snoeihout in de wei gooi eten ze ervan en ze stoppen vanzelf als ze er genoeg van hebben.
    In de herfst en winter is dit wel een goede afwisseling.

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Wilgen

    Teveel wilg kan idd wel schadelijk zijn: vanwege het acetylzuur kan een paard maagklachten krijgen (net als een mens dat van aspirine kan krijgen).
    Ik weet alleen niet waar de grens ligt en wat dus té veel is...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •