Ik twijfel of ik dit bij Persoonlijke succes en Probleemverhaaltjes moet posten of hier, maar aangezien het toch over hoeven gaat, toch maar hier.
Na lang wikken en wegen is het dan toch zover.. Pjelk is van de ijzers af. Ik had dit al jaren in mijn hoofd, wetende dat blootsvoets toch echt prettiger en gezonder is voor een paard vanwege het beter werkend hoefmechanisme en niet niet meer uitglijden, geen te grote krachten op de gewrichten en zo nog wat dingen meer. Maar tegen het daadwerkelijk van de ijzers halen van Pjelk zag ik wel op. Met ijzers hadden we immers de vrijheid om wanneer we maar wilden lange buitenritten te maken zonder rekening te houden met te passeren dorpjes, hoefschoenen of bermen.. Maar de afgelopen zomer zat er steeds weer een ander ijzer los en Pjelk`s achterbenen gleden gauw weg op het asfalt . Toen Pjelk ook nog bij een sideways op een stoeprandje zijn achterijzer eigenhoevig lostrok door op zijn andere achtervoet te gaan staan was ik het zat. Weg met de ijzers!
Twee week terug heeft onze oude smid de ijzers er onder weg getrokken en afgelopen vrijdag is Pjelk bekapt door Marco Krul.
De overgang ijzers – blote voeten is echter alles behalve makkelijk. Pjelk liep toen hij net van de ijzers af was al erg zielig en Marco bevestigde dat nog eens door mij op Pjelks stand te wijzen.. Die was echt vreselijk steil! Zijn koten stonden haast dwars op de grond (kaarsrechte beentjes) en Pjelk liep dus letterlijk op zijn tenen. Dat kwam omdat zijn voorhoven beide ontstoken waren door de plotseling doorbloeding die na het verwijderen van de ijzers op gang kwam. Marco heeft toen de zool wat uitgesneden zodat de druk van de ontsteking af ging. Nu staat Pjelk gelukkig wel weer gewoon ! Toch gaat het nog een heel traject worden. De komende twee weken mag ik sowieso niets met Pjelk doen. Hij staat rustig in tegeluitloop en blubberpaddock te wennen aan zijn nieuwe voeten. Na die twee weken mag ik rustig met hem gaan wandelen en dat gedurende zes weken zo af en toe. Daarna kan ik weer met rijden beginnen. Het duurt acht maanden voor de hoef opnieuw gegroeid is en nog eens vier voordat hij ook hard is geworden. Als alles goed gaat tenminste.
We hebben nog een behoorlijke weg te gaan en hoewel ik daar wel rekening mee had gehouden, vind ik het toch best wat. Maar ik heb zoiets van we zijn nu begonnen dus moeten we ook maar door. Ik kan best een paar weekjes niet rijden en EENS zal Pjelk toch op lekkere harde hoefjes door het dorp klepperen.. dat blijft toch mijn ideaal !
Hier wat foto`s om jullie een indruk te geven van Pjelks hoeven en de stand van zijn onderbeen. Marco heeft nog niet heel veel bekapt. In ieder geval niet omdat Pjelk al heel korte hoefjes had, maar ook heeft hij vrijwel niets aan de achterhoeven gedaan want als hij daar ook nog iets aan corrigeerde had Pjelk geen één voet meer gehad waar hij lekker op kon staan.
Stand voorvoeten
Hier is duidelijk te zien dat Pjelk heel lage verzenen heeft.. die moeten echt nog hoger gaan groeien!
Linksvoor
Stand achtervoeten
Linksachter
Wat vinden jullie van Pjelks hoeven?
Oh ja, Beau is ook door Marco gekapt. Beau stond altijd heel steil achter maar zijn achterhoefjes zijn bij de toon wat korter gemaakt zodat daar meer gewicht heen zal gaan. De stand van zijn koot moet dan ook weer wat steiler worden. Ik ben benieuwd!
Bladwijzers