Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Pjelk van de ijzers af - foto`s

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Pjelk van de ijzers af - foto`s

Ik twijfel of ik dit bij Persoonlijke succes en Probleemverhaaltjes moet posten of hier, maar aangezien het toch over hoeven gaat, toch maar hier.

Na lang wikken en wegen is het dan toch zover.. Pjelk is van de ijzers af. Ik had dit al jaren in mijn hoofd, wetende dat blootsvoets toch echt prettiger en gezonder is voor een paard vanwege het beter werkend hoefmechanisme en niet niet meer uitglijden, geen te grote krachten op de gewrichten en zo nog wat dingen meer. Maar tegen het daadwerkelijk van de ijzers halen van Pjelk zag ik wel op. Met ijzers hadden we immers de vrijheid om wanneer we maar wilden lange buitenritten te maken zonder rekening te houden met te passeren dorpjes, hoefschoenen of bermen.. Maar de afgelopen zomer zat er steeds weer een ander ijzer los en Pjelk`s achterbenen gleden gauw weg op het asfalt . Toen Pjelk ook nog bij een sideways op een stoeprandje zijn achterijzer eigenhoevig lostrok door op zijn andere achtervoet te gaan staan was ik het zat. Weg met de ijzers!
    Twee week terug heeft onze oude smid de ijzers er onder weg getrokken en afgelopen vrijdag is Pjelk bekapt door Marco Krul.

De overgang ijzers – blote voeten is echter alles behalve makkelijk. Pjelk liep toen hij net van de ijzers af was al erg zielig en Marco bevestigde dat nog eens door mij op Pjelks stand te wijzen.. Die was echt vreselijk steil! Zijn koten stonden haast dwars op de grond (kaarsrechte beentjes) en Pjelk liep dus letterlijk op zijn tenen. Dat kwam omdat zijn voorhoven beide ontstoken waren door de plotseling doorbloeding die na het verwijderen van de ijzers op gang kwam. Marco heeft toen de zool wat uitgesneden zodat de druk van de ontsteking af ging. Nu staat Pjelk gelukkig wel weer gewoon ! Toch gaat het nog een heel traject worden. De komende twee weken mag ik sowieso niets met Pjelk doen. Hij staat rustig in tegeluitloop en blubberpaddock te wennen aan zijn nieuwe voeten. Na die twee weken mag ik rustig met hem gaan wandelen en dat gedurende zes weken zo af en toe. Daarna kan ik weer met rijden beginnen. Het duurt acht maanden voor de hoef opnieuw gegroeid is en nog eens vier voordat hij ook hard is geworden. Als alles goed gaat tenminste.

We hebben nog een behoorlijke weg te gaan en hoewel ik daar wel rekening mee had gehouden, vind ik het toch best wat. Maar ik heb zoiets van we zijn nu begonnen dus moeten we ook maar door. Ik kan best een paar weekjes niet rijden en EENS zal Pjelk toch op lekkere harde hoefjes door het dorp klepperen.. dat blijft toch mijn ideaal !

Hier wat foto`s om jullie een indruk te geven van Pjelks hoeven en de stand van zijn onderbeen. Marco heeft nog niet heel veel bekapt. In ieder geval niet omdat Pjelk al heel korte hoefjes had, maar ook heeft hij vrijwel niets aan de achterhoeven gedaan want als hij daar ook nog iets aan corrigeerde had Pjelk geen één voet meer gehad waar hij lekker op kon staan.

Stand voorvoeten
    Hier is duidelijk te zien dat Pjelk heel lage verzenen heeft.. die moeten echt nog hoger gaan groeien!

Linksvoor

Stand achtervoeten

Linksachter

Wat vinden jullie van Pjelks hoeven?

Oh ja, Beau is ook door Marco gekapt. Beau stond altijd heel steil achter maar zijn achterhoefjes zijn bij de toon wat korter gemaakt zodat daar meer gewicht heen zal gaan. De stand van zijn koot moet dan ook weer wat steiler worden. Ik ben benieuwd!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Pjelk van de ijzers af - foto`s

Ik vind het super dat je deze grote stap hebt gemaak, je zegt het zelf al dat je nog een lange weg te gaan hebt en ik weet zeker dat je daar voor beloont zult worden!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Goh, wat goed!
    Het zal nog best wel moeilijk worden, de komende tijd.. daar moeten jullie écht even doorheen.
    Eigenlijk een voordeel dat Pjelk zo steil staat en zijn tenen meer belast nu.. dan kunnen de verzenen beter aangroeien

Heel veel succes ermee.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Super dat je die beslissing genomen hebt! Veel succes de komende tijd en hopelijk loopt Pjelk niet zo gevoelig!

Super dat je de beslissing hebt genomen.

Zoals de anderen ook al zeggen zal het z'n tijd wel even nodig hebben voordat jij en je paard er voor worden beloond.

Ik vind wel dat ie een mooie grote straal heeft, dat is in ieder geval al weer een groot plus punt.
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door quinoa
    Super dat je de beslissing hebt genomen.

Zoals de anderen ook al zeggen zal het z'n tijd wel even nodig hebben voordat jij en je paard er voor worden beloond.

Ik vind wel dat ie een mooie grote straal heeft, dat is in ieder geval al weer een groot plus punt.
    Pfew, fijn te horen dat er nog wel IETS goed is aan Pjelks hoeven! Bedankt voor de succeswensne . Ik ben erg beniewuwd hoe zijn voeten zich verder gaan ontwikkelen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Wauw wat goed dat je het toch gedaan hebt
    Pjelk gaat je er erg dankbaar voor zijn. Nu nog niet meteen, maar wel als hij over een paar maandjes weer helemaal gewend is aan zijn ijzerloze voetjes ! Met de hulp van Marco denk ik dat het helemaal goed gaat komen. Succes.

*nieuw*
    Aangemeld
    Aug 2007

Goed van je dat je de stap hebt durven nemen!!
    Ik heb dit ook ongeveer 4 mnd. geleden gedaan. Ook voor mijn paard was de overgang niet zo makkelijk. Ik heb nog steeds niet gereden en alleen maar gewandeld. Maar ik zie nu echt wel erg veel vooruitgang. Alleen het ene paard doet er wat langer over dan de ander!
    Ik heb ook Marco als bekapper!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ziet er lang niet slecht uit voor een paard wat net van de ijzers af is!
    Ik duim voor je dat het goed gaat. Hier is het altijd vlot en geod gegaan, behalve bij Dixie. Inderdaad nog niet te veel doen zodat de doorbloeding heel geleidelijk toe neemt, denk dat het daardoor bij Dixie fout is gegaan, die was zelf toen direct nadien zo vrolijk en liep zo veel...
    Succes en houd ons op de hoogte!

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

heej!

hoe gaat het nu?

Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kellybelly
    heej!

hoe gaat het nu?
    Even een updateje:
    Pjelk moet nog steeds vreselijk wennen aan zijn nieuwe voeten. Eergisteren heb ik het eerste kleine wandelingetje met hem gemakt. In de berm liep hij wel lekker maar op de weg absoluut niet. Hij nam vreselijk kleine stapjes met zijn voorbenen en vond het duidelijk niet prettig. In de wei heb ik het idee dat hij vaak zijn achterbenen heel ver onder zich zet, waarschijnlijk om zijn voorhoeven te ontlasten ofzo. Nou ja, we doen maar erg rustig aan. Gelukkig is de wei nu nog mooi droog en kan Pjelk veel op het gras in plaats van op de tegels staan. Het wandelen wil ik heel geleidelijk aan opbouwen. Zaterdag maakten we een wandeling van zo`n 20 minuten en halverwege de week wil ik net zoiets weer doen. En dan wel steeds zo dat Pjelk zoveel mogelijk in de berm kan lopen.

Goh, ninapean, wat duurt het bij jou dan lang voordat je weer kan rijden! Gaat rijden op zachte ondergrond zoals in de bak, dan ook niet? En hoe loopt je paard nu op de weg?

Bladwijzers

Forum Rechten