Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: hoe meer zielen..?

  1. #1

    hoe meer zielen..?

    goedndag,
    Ik wil Wien graag (als dat mag van de eigenaar) hier thuis hebben staan. Ze staat nu nog gewoon in het land, maar binnenkort staat ze weer van 7 tot 7 in de bak te vervelen en 'snachts op stal. Is nog maar de vraag trouwens, de halve bakrand ligt eraf en voor dat gemaakt is zijn we weer een hele tijd verder.
    Bij mij thuis zou ze ook in de winter dag en nacht op de wei kunnen, bij veel regen kunnen we hier vrij makkelijk een beton-paddock maken. Verder hebben de buren een hele goede buitenbak, en op een km wandelen ligt een binnenbak. Hooi & stro hebben we zelf, en 10 hect goed gedrainneerd land zal wel voldoende zijn, de loods om in te schuilen/stallen, en ook niet onbelangrijk; wir haben einen große scheisse-bult!

    Nadeel. Wien zou hier samen met Karin kunnen staan. Alleen; Wien is altijd gewend om met een kudde van min. nog 3 paarden te staan.. hier zou dat dus een herd of 2 worden. Is dat wel eerlijk? Word ze dan niet helemaal gestoord? Is een paard gelukkiger met meer kudde-genoten? Hoe meer zielen hoe meer vreugd? Zijn de voordelen wel groter dan 't nadeel? En denk ik er mss te makkelijk over, zijn er veel meer nadelen?
    Wat zeggen jullie?

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: hoe meer zielen..?

    een paard verhuizen brengt altijd stress met zich mee, maar volgens mij maakt het niet zoveel uit hoeveel weigenootjes je paard krijgt op zijn nieuwe plek. Ik denk dat het zelfs voor karin wel een vooruitgang zal zijn, niet meer alleen te staan. Als het mag van de eigenaar zou ik er niet langs over na hoeven denken.

  3. #3

    Re: hoe meer zielen..?

    Pfjewww ik weet het niet.
    Eerst was Enya er alleen, en ze vond het prima. (Ze kwam uit een heel grote kudde)
    Toen kwam Amy, Enya werd gelijk hengstig en was meteen vriendinnen met Amy (die ook uit een heel grote kudde kwam). Samen hebben ze het heel wat jaartjes fijn gehad met z'n tweeën. Hadden nooit mot, stonden altijd samen met alles wat ze deden, maar apart meenemen was ook geen probleem.

    Toen kwam Pebbles en dat vonden ze beiden maar niks. Maar Pebbles was een doorzetter en toen stonden ze met z'n drieën heel gelukkig te wezen.

    Tenslotte kwam Troy.. die was het moeilijkst. Is lang het lulletje geweest in de kudde. Pas sinds kort (heeeeey is Troy niet sinds kort veranderd??) wordt hij volledig geaccepteerd.

    Het is nu een gezellig kuddetje van vier. Troy en Pebbles zijn erg gehecht aan het hele gezeschap. Als er eentje weg is, vinden ze dat niet leuk, zijn er twee weg dan is dat een ramp.

    Van Enya en Amy heb ik het gevoel dat ze het het fijnst vonden toen ze samen stonden. Geen drukte om hen heen en onverdeelde aandacht van de mensch.. dat beviel hen erg goed.

    Dusssssssss ik weet het niet.

  4. #4

    Re: hoe meer zielen..?

    Ik heb mijn paarden verdeeld in twee koppels van twee, als ik ze met z'n vieren zet dan lopen ze alleen maar te jagen.

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: hoe meer zielen..?

    mijn pony kan echt niet zonder een paardenvriendje. Hij staat nu in een kudde van 1 soortgelijke pony en 2 shetlanders. Dit gaat echt perfect, dikke vriendjes. Hij heeft ook in een kudde gestaan die van 5/6 opliep naar toch wel een stuk of 10. Dat ging niet al te goed. Op de shetlander na was hij de kleinste en hij was altijd de pineut zeg maar. Ook had hij daar minder ruimte dus zocht hij de problemen steeds op. Ik denk dus dat het heel erg per paard verschilt.

  6. #6

    Re: hoe meer zielen..?

    Ik denk dat het veel te maken heeft met het 2e paard. Of Wien daar genoeg steun en gezelschap aan heeft.

    Ik heb hier een andalusier die niet kan functioneren in een grote kudde maar samen met m'n merens gaat het prima, dus een grote kudde hoeft niet altijd een voordeel te zijn.

    Maar goed ik denk dat het gewoon een kwestie is van uit proberen.
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: hoe meer zielen..?

    Als ik zou moeten kiezen tussen paard op gras de hele winter, en dat samen met 1 ander paard, of de hele dag op zand en de hele nacht op stal maar dan met meer paarden, nou dan wist ik het wel hoor: het gras! Onderschat niet hoe belangrijk gras is voor een paard.

    Atli stond eerst op een manege met 2 andere IJslanders, een ruin en een merrie. Met die ruin was hij dikke vriendjes. Maar ze stonden daar de hele winter op een paddock en alleen in de zomer hadden ze overdag weidegang. Ik heb hem toen verhuisd naar een plek waar hij 24/7 op gras kan, zomer en winter. Alleen de merrie verhuisde mee, zijn grote vriend de ruin bleef waar hij was (en kreeg daar wel ander gezelschap). Nou Atli knapte er enorm van op! Hij was zó blij met het gras en de ruimte dat hij de ruin niet leek te missen.

    Inmiddels is de merrie vertrokken en zijn er 2 ruinen voor in de plaats gekomen, en dat vindt hij nóg veel leuker!

    Wien is een merrie, toch? Als ze nu bij een andere merrie komt te staan, zie ik zéker geen probleem (tenzij het echt niet klikt, maar dat merk je dan wel). Als je slechts 2 paarden bij elkaar zet, dan bij voorkeur van hetzelfde geslacht.

    Is het trouwens alleen voor de winter, en zal ze elke zomer weer teruggaan en dan van kudde veranderen? Dat vind ik dan weer minder, als ze elk half jaar van plek moet veranderen en ook van gezelschap.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: hoe meer zielen..?

    om vriendjes zou ik me inderdaad niet zo druk maken, al deed ik het zelf ook. Diesel had 1 dikke vriend op zijn vorige plek (in de grote kudde) speelde de hele dag met elkaar alsof het nog veulentjes waren, zo lief!! Ik kon wel janken dat ik wegging daar, omdat ik me zo schuldig voelde dat ik hem zijn dikke vriend afnam maarr, daar kreeg hij kuil waar hij niet goed tegen kan en werd hij veel gebeten door de anderen. Hij is nu met de shettie ook dikke vriendjes, hij galopeerd altijd de wei in als ik hem los laat Ik hoop nog steeds ooit mijn eigen wei te hebben, heerlijk lijkt me dat (ondanks dat je natuurlijk alles zelf moet doen) en dan zou hij ook een nieuw vriendje krijgen. Een betere huisvesting gaat bij mij toch echt voor alles!

  9. #9

    Re: hoe meer zielen..?

    Oh vergeten te vertellen: Karin is er gewoon eentje uit Wiens kudde, is een jaar jonger dan Wien dus die 2 staan al 5 jaar bij elkaar. Echt bestfriends zijn het niet, maar wat rang betreft staat Karin maar eentje lager dan Wien (al verandert dat nog wel eens). Verder heeft Wien in de kudde niet echt een vriendje, Karin ook niet.

    Maar eh.. zou dat echt zo weinig uitmaken, van 6 maatjes naar 1? En Wien word dan leider.. Karin is een koele kikker, ik denk dat ze daar redelijk veel steun aan heeft.
    Pff 't lijkt mij zo sneu voor Wien

    Marja, als het aan mij ligt dan is 't gewoon voor eeh.. altijd, gaat er ook een beetje van afhangen hoe 't gaat en hoe vrolijk mijn ouders er mee blijven enzo. Mijn vader moet nog een beetje aan het idee 'wennen' zegmaar, dus wat op dit moment met ouders is afgesproken is dat ze alleen winter blijven. Maar ach.. tegen de tijd dat het weer zomer is dan zijn ze wel verkocht. Enige wat er dus rest is of ik het wel wil vanwege Wien, en natuurlijk of de eigenaar het ziet zitten.

  10. #10
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: hoe meer zielen..?

    Aspen stond op de vorige stal in een kudde van 7 of 8,hij was een tijd de enige ruin en zat qua rangorde ergens in het midden.
    Op de huidige stal staat hij samen op de weide met max . 3 paarden,momenteel met een ruin en merrie. Dat gaat erg goed,hij is open gebloeid en is nu de leider van de kudde en dat vindt hij heel fijn!
    Zolang Wien gezelschap heeft,zie ik geen probleem,want jou plek klinkt heel leuk! Hopelijk gaat de eigenaar akkoord!

  11. #11
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: hoe meer zielen..?

    Casandra heeft als veulen in een opfokgroep gestaan. Allemaal merries met veulens, jaarlingen, tweejarige, driejarigen en vierjarigen. Ze stonden met ongeveer 12 paarden in een wei. Als twee-en-half jarig paard is casandra samen met nog een paard dat haar leeftijd was naar mijn tante haar wei gekomen om de winter door te brengen. Na het afspenen zijn die twee jonge paarden altijd bij elkaar gehouden geweest. Daarna is ze terug naar die grote kudde verhuisd om de zomer door te brengen. De winter erna is ze opnieuw gekomen en was ze al 3,5. Op de wei van mijn tante kregen ze een ouder paard als gezelschap die ook metteen de hoogste in rang was. Ze heeft er altijd héél gelukkig uit gezien. Op het einde van die winter (november) is ze dan alleen naar een manège gegaan waar ze 3 maanden gestaan heeft. Daar had ze geen enkel contact met andere paarden. Ze zag vanuit haar stalletje wel andere paarden, maar mocht er niet bij (allemaal paarden in opleiding). Als ze werd uitgelaten was dat in een binnenbak. Daar kon ze welliswaar als ze over de muur heen keek de manège paarden zien staan.

    Ik kan je zeggen, ik heb haar nog nooit zo ongelukkig geweten als toen! Daarna is ze verhuisd naar de ardennen (op het moment dat ik ze kocht woonde ik in de ardennen) waar ze overdag weidegang had en samen met een shet stond en er telkens tussen groepen paarden een draadje gespannen was zodat ze wel konden ruiken, en 's nachts op stal. Bij het stallen uitmesten mocht het paard wiens stal uitgemest werd vrij rondlopen in de gang. Ze konden dan gaan ruiken bij andere paarden. Hier was casandra eigenlijk ook vrij gelukkig, maar omdat ik vertrokken ben uit de ardennen (een maand later) moest ze alweer verhuizen. Ze is toen naar mijn tante haar wei gekomen waar ze met een oudere schimmel stond (diezelfde oudere schimmel waar ze als 2,5 en 3,5 jarige bij gestaan heeft) en daar is ze eigenlijk net zo gelukkig als ze in de ardennen was.

    Casandra heeft het laatste jaar véél moeten verhuizen, maar echt stress heeft haar dat niet opgeleverd, zo heb ik de indruk. Ze heeft van zodra ik erover kon beslissen altijd sociaal contact gehad. Ze is er niet slechter van geworden. Mijn indruk is dat het paarden niet uitmaakt met hoeveel ze samen staan, als ze maar sociaal contact hebben.

  12. #12

    Re: hoe meer zielen..?

    Wien loopt haar hele 6jarige leven al in dezelfde kudde, altijd gemengd met oudere paarden (tot 22j) en jongere (vanaf veulen). Zo nu en dan worden die opgesplitst, maar de kuddes zijn eigenlijk nooit kleiner geweest dan 3 Ã* 4 paarden. Toevallig gaat ze vanaf volgende week samen met Karin (5 jaar, zelfde achtergrond) in een andere wei, als dat goed gaat kijken we wel weer verder en zo niet, eeh.. dan ook.
    'T plan begint iig aardig te groeien

  13. #13
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: hoe meer zielen..?

    Weet je, ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken. Karin en Wien kennen elkaar al en het gaat goed tussen die 2, een paard neemt iets zoals het is zolang er wel ander fijn gezelschap is en de leefomstandigheden goed zijn. Het enige is misschien dat ze een paard mist wat de leiding heeft. Dat miste Fenna wel wat toen ze met 3 op de huidige boerderij aankwamen en zij bovenaan stond, ze gaf die leiding graag over aan Netam toen die kwam. Maar ze heeft er nooit onder geleden of minder gelukkig uit gezien, voor mij was ze toen zelfs makkelijker want ze was blij dat ik elke dag de leiding even overnam

    Het enige lastige zou ik vinden als je 2 vreemde paarden bij elkaar zet, dan kunnen ze neit hun eigen vriendje kiezen uit een groep maar moeten ze het met die ene doen. Dat is mij ooit flink tegen gevallen, gelukkig kwamen er snel meer paarden bij.

    Maar de omstandigheden bij jou klinken zo goed dat ik er voor zou gaan als ik jou was!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  14. #14

    Re: hoe meer zielen..?

    Ben het eens met Marja. Gras is wel erg belangrijk voor ze. Verder heb ik geen ervaring met groepsdynamiek. Maar op een of andere manier heb ik er wel alle vertrouwen in dat Wien in de door jou geschetste situatie gelukkig kan zijn.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #15
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: hoe meer zielen..?

    Ja ik denk ook dat Wien en Karin best wel eens een hele mooie oplossing zou zijn.
    Misschien ook wel omdat Wien een merrie is (?), merries spelen over het algemeen toch minder dan ruinen (als ik het wel heb).
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •