Het is achter de rug én het onderzoek zelf viel mee voor Kate. Ze kreeg een licht roesje, de prik werd uiteraard niet in dank afgenomen, maar deze VA weet altijd in een keer in het vat te prikken , zo ook deze keer.
De scopie was zeer interessant om te zien, manlief en ik hebben ademloos toegekeken. Helaas is de uitslag toch een (lichte) chronische bronchitis... Haar keel was duidelijk geïrriteerd en lichtjes ontstoken. Toen de scoop verder in haar luchtpijp kwam begon Kate te hoesten, maar de VA had hier al voor gewaarschuwd dat ze dat de eerste 10-20 cm zou doen. Kate bleef echter tot de vertakking in haar luchtpijp hoesten, wat ook duidde op enorme gevoeligheid van de luchtpijp. Onderweg kwamen we ook heel wat witte vlokken tegen, niet geel of groen, wel iets schuimig. Ofwel, het kwam van dieper en geen actieve ontsteking. Haar luchtpijp was over het geheel genomen wel te rood en geïrriteerd.
Het probleem speelt dus al langer en ze heeft wel degelijk dieper troep in haar longen zitten. Qua verzorging kán ik niets verbeteren, zodoende ook meteen een fikse therapie ingezet met 10 dagen Ventipulmin en daarbij ook 10 dagen antibiotica. Het hoesten moet dan over zijn, zo niet, dan bepalen we verder beleid. Wel moet ze licht bewegen, dus aan de longe stappen en wat draven om het diepere slijm in beweging te krijgen. De oorzaak is niet te achterhalen, de VA en ik vermoeden dat ze in haar jeugd wellicht ooit een longontsteking oid heeft gehad die nooit behandeld is en daardoor nu zo extreem gevoelig is. Ze mag in ieder geval nooit binnenstaan, dat zou funest kunnen zijn. Waar ook deze toename van hoesten in zou kunnen zitten, is een mogelijke allergie tegen gras en/of pollen. Als dit in het voorjaar gespeeld heeft en in combinatie met haar reeds verworven gevoeligheid, is er irritatie geweest met slijmvorming tot gevolg. Als dat slijm al die tijd is blijven zitten, kan dat ook resulteren in dit soort dingen.
Kortom... balen dat het dus toch iets chronisch is... Aan de andere kant is dit onderzoek wel een bevestiging van mijn gevoel dat er toch echt meer aan de hand was als een verslikking. Ik hoop dat deze medicijnen hun werk goed gaan doen en dat Kate beter wordt en in ieder geval stabiel blijft. Ik hou jullie op de hoogte!
Bladwijzers