Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 111

Topic: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

  1. #61

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ik heb een half jaar met geweekt hooi gewerkt. Voor Amy had het onvoldoende resultaat. Bovendien was ik ook wel bang voor teveel vitamineverlies.
    Ik vind kuil ook veel nadelen hebben, inderdaad kamp ik dit jaar met hardnekkige vetrollen bij allemaal en Troy lijkt het weer helemáál niet goed te doen op kuil. Hij schijt bagger. De tinkers vaak 1 dag bij wisseling van baal, maar Troy is een ramp.

    We zijn dus nog steeds zoekende.

    Momenteel voer ik weer hooi, Troy poept weer gewoon bolletjes in plaats van plasjes, en Amy breng ik iedere ochtend naar de buurvrouw. Daar kan ze de hele dag met buuv's haflinger op wei staan en krijgt ipv 3 hooimaaltijden, nu dus maar eentje. En (afkloppen) ze hoest nog niet. En we hebben de roosters van de hooibakken afgehaald. Nu trekken ze een pluk hooi en komen dan omhoog om het op te eten, met die roosters zitten de neuzen steeds laag, in het hooi.
    Fijne natuurlijk als je de trigger gevonden hebt dat je metéén weet als het overprikkelt raakt. Dus bij het eerst kuchje van Amy... helaas pindakaas.. wordt het toch weer kuil.

    Apart voeren vind ik geen optie. Vind het juist ook zo belangrijk dat ze lekker bij elkaar lopen, elkaar wegjagen en opzoeken bij de hooibakken..

    Blijft enorm lastig hoor. Dit is het eerste jaar sinds we Amy hebben dat ze september en oktober (nog) gezond is.

    Hoewel ik erg blij ben de trigger gevonden te hebben, heb ik ook een enorm rotgevoel bij het idee dat we al die jaren haar volgeduwd hebben met antibiotica en prednison terwijl ze dat helemaal niet nodig had.

  2. #62
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Maar als je vogeltjeshooi hebt, dan kan er toch ook vogeltjesvoordroogkuil zijn? Wij voeren (lees, de stal waar Vash staat) voordroog van de eerste snede. Stevige kost. Maar bij de andere stal hebben ze 2 weken geleden voor het laatst gemaaid, gras van een halve meter hoog, uitgegroeid en al. En dat zou je ook nog nat kunnen voeren als je denkt dat dat lekkerder is (lees: minder droog).
    De cortico's werken idd zowat aan de naald. Paardenmiddel . Krijgt ze nu ook een lage dosering Ventipulmin bij?
    Zou een allergietest zoals we die met mensen doen ook kunnen op stukje kaalgeschoren paardenhuid?

  3. #63
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ze krijgt nu ook inderdaad een lage dosering ventipulmin bij . Hoe het gaat en of het werkt? Geen idee...

    Gisteren was ze helemaal zichzelf qua werklust en tempo, had er zin in en hierdepiep hoera, geen geluiden!!! Vandaag contra, helaas. Twee beste hoesten met veel wit slijm in de rondte en geen tempo in te krijgen. Ze leek ook wat warm en bovenal, geen zin om even haar best te doen aan de longe. Verder eet ze gewoon en is helder als altijd. De graadmeter voor Kaat is en blijft het begroet worden met een heldere en alerte blik plus een flinke hinnik. Dat doet ze wel gelukkig, de rest is afwachten...

    Over allergietesten heb ik het wel gehad met de VA, maar die had er niet zo veel vertrouwen in, op dÃ*t moment. Nu is het belangrijk om het onder controle te krijgen en als deze therapie niet aanslaat, tja... dan prednisolon. En afwachten en vertrouwen hebben, daar ben ik niet zo heel goed in .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  4. #64
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Je kritische blik erop houden zou ik ook doen hoor. Vertrouwen in deze situatie is nog wat vroeg....Het witte slijm is i.m.o. alleen maar fijn dat dat eruit komt. Beter dan een hoest die wel rochelt maar niks produceert!

  5. #65
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Tja... de update van vandaag.

    Kate heeft 8 rondjes linksom en 8 rondjes rechtsom gedraafd, met iets meer enthousiasme als gisteren. Een flinke hoest met wit slijm tijdens het draven, daarna briesen. Helaas voor het werk ook al een slijmhoest...

    Kortom, ik weet niet wat de cortison-spuit hoort te doen, maar het stopt niet het hoesten in ieder geval. Wil ik te snel of teveel? Ik weet het nu gewoon echt niet meer, het lijkt erop dat het eerder slechter gaat als beter. Voordat ik begon met behandelen was het die ene droge kuch tijdens het draven, nu is het een dagelijkse hoest met wit slijm.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #66
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ik blijf bij mij postje . Goed dat je haar lichtjes aan het werk houdt. De overprikkeling wordt door de cortico's snel aangepakt en het lost voor een deel ook het diepere slijm op, en het knijpen van de bronchus/long wordt aangepakt door de ventipulmin. Dat heeft echt allemaal even tijd nodig. Het slijm wordt nu in ieder geval ópgehoest en dat is goed.

  7. #67
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Dit is uit een stukje tekst over corticosteroiden:

    Deze verminderen in het algemeen ontstekingsreacties, dus ook die in de longen. Deze middelen worden voornamelijk ingezet als een allergie de oorzaak is van de luchtwegproblemen. Tevens versterken corticosteroïden de werking van clenbuterol en gaat het gewenning tegen.

    Zou de verklaring kunnen zijn voor het frequentere hoesten sinds injectie. Maar kom op hoor Jo....een beetje vertrouwen houden hoor! Jullei zijn net begonnen met de behandeling, probeer het even de tijd te geven. En ik ben het met Lila eens dat dat ophoesten van het slijm juist positief is.

    Het weer is nu veranderd, het is niet meer zo stoffig en droog, misschien dat dat ook wel scheelt voor Kaat.

    En eerdags kom ik "het boek" brengen, naar mijn idee is het geschikt om door jou gelezen te worden .

  8. #68
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    "het boek"...het geschÃ*kte boek......klinkt spannend???? Gaat het over dit soort luchtwegproblemen of over andere zaken?

  9. #69
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    "Het boek" (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK) gaat eigenlijk over beide, luchtwegproblemen+achterliggende zaken .

    Jossie dorst het niet aan om weer een boek met enge doemscenario's door te worstelen en heel gedemotiveerd te worden . Zodoende lees ik hem nu....en aangezien het toch wel een heel ander boek is dan de meeste medische boeken (als je die hebt gelezen, ga je jezelf echt afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat je paard gezond is ).De invalshoek van het boek is niet alleen een probleem gerichte oplossing, maar betreft ook alle achterliggende zaken van de (luchtweg)ziekte.

  10. #70
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Geloof dat de link van het boek niet werkt , een andere link dan maar: http://www.synthese.ws/index.php?p=boek&n=690

  11. #71
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Jullie zijn lief!!!
    Weet je wat het is, ik kan niet meer objectief kijken . Ik wil maar een ding en dat is dat het stopt. Aangezien dat niet het geval is, maak ik me steeds meer zorgen. Ik had juist begrepen dat de cortico's de prikkel dusdanig zouden dempen dat het hoesten overraakte en dat dit snel zou zijn. Zoals ik nu van Lila begrijp hoeft dat dus niet meteen zo te zijn. Dan nog heb ik nog steeds mijn twijfels over of het nu wel werkt hoor . In ieder geval maken we de kuur ventipulmin gewoon af en zie ik het allemaal gewoon aan tot na de kuur. Ik vraag me alleen inmiddels wel af of het wel zin heeft om haar (als ze na deze kuur nog hoest) aan de prednisolon te zetten. Heb jij daar ervaring mee Lila?
    En wat betreft HET boek... Laura zegt het al... Ik durf niet ! Ik ben bang dat ik daar helemaal van de wapper van raak en daar heeft niemand iets aan. Zodoende heeft Laura het gescreend en als zij zegt dat ik het kan handelen, dan geloof ik dat.

    Zojuist Kate laten lopen, na de eerste 2 drafrondjes een bries, gevolgd door 3 hoesten met flink slijm en daarna nog een bries of wat (ook met slijm). Het slijm is nog steeds wit, Kate oogt helder en alert. Ze had vandaag meer tempo in haar draven en ze herstelde wat ademhaling betreft ook even snel als anders.
    Kortom, haar werklust is gelukkig weer enigszins terug. Haar hoest is gebleven en vergeleken met voorgaande dagen nog even slijmerig. Wel zijn het er nu meer als voorheen .

    Tja... ik had gehoopt dat het gezien het weer beter zou zijn. Niet dus. Blijkbaar maakt het weer geen verschil voor de hoestprikkel, aan de andere kant heb ik nu wel zoiets van als er iedere keer nog zoveel slijm uitkomt, dat het maar goed is dat ze het er nog uithoest.
    Wel wil ik nog even kwijt dat ik blij ben dat ik hier mijn verhaal en zorgen kwijt kan... Manlief snapt eigenlijk niet waarom ik me zo druk maak en mijn kinderen wil ik er al helemaal niet mee lastig vallen . Tuurlijk kan ik ook een groot deel bij Saar kwijt, maar ook zij ziet nog geen verbetering. Dus dan wordt het wat lastig om het objectief te blijven bekijken...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #72
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Dat ze helder is, aler oogt, lekker heeft in de draf en vlot weer op adem komt is een goed teken! Slijm moet eruit da's echt de bedoeling en dus goed dat je haar die lichte arbeid laat doen. Dat stimuleert en is prima! Ollie is door dr. Vestjes behandeld. Hij heeft de bronchoscopie gedaan en een slijmmonster genomen wat is gekweekt op de aanwezigheid van bacteriën. Ze heeft cortico's gehad in de acute fase en daarna dus een aflopende dosering prednison die de overprikkeling aanpakte. Je kan veel van Vestjens vinden, met een kreupel paard zou ik niet naar hem toegaan, maar met longproblemen twijfel ik er niet aan. Weet alleen niet of de beste man inmiddels niet eens met pensioen is......

    edit....handig om de kliniek te vermelden....de Keerhoeve in Leiden, ze hebben een website met veel info.

  13. #73
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Het komt vast goed met Kate Jossie!
    Bij Est was het destijds zo erg dat ze zelfs in stap na elke pas de longen uit haar lijf hoestte......die kreeg overigens alleen ventipulmin en de slijmoplosser waarvan ik de naam even niet meer weer. Op een gegeven moment kreeg Est alleen chlembuterol (schrijf je dat zo ). Dat was eigenlijk verboden middel geloof ik, maar mijn DA zei dat dat de werkzame stof in de ventipulmin was en het was stukken goedkoper en via hem kon ik het krijgen. Est heeft zelfs nog een tijdje bij haar hoesten scheten gelaten en het was echt verschrikkelijk om haar te zien. Daarom vond de DA eigenlijk dat ze uit haar lijden moest worden verlost.

    En Est is nu echt helemaal hoestvrij!

    Ik bedenk me dat ik toen wel op een of andere beurs een stoomzak heb meegenomen met een mentolachtige spray en dat verlichtte super en maakte het slijm goed los.

    Ik snap je bezorgdheid heel goed hoor Kon zelf niet slapen van het hoesten van Est terwijl zij in Mijdrecht stond en ik in Wilnis woonde dus het absoluut niet kon horen

    Bij Est heeft het al met al een half jaar geduurd voor ze hoestvrij was.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  14. #74
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ik meld de update nog maar een keer .
    Gisteren heeft ze iets meer werk verricht als de dag ervoor (op beide handen een paar rondjes extra draven) zónder hoest! Vandaag ook weer ietsjes meer als gisteren gedaan en deze dag alleen een droge kuch. Kate oogt in ieder geval weer als zichzelf, hinnikt weer keihard zodra ze een potentiele voerverzorging ziet en komt dravend naar het hek (zonder kuch of hoest op dat korte stukje). Ook Saar vind haar qua gedrag weer opknappen, dus dat gaat in ieder geval alvast de goede kant op.

    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen Lila en Timbers, ik heb er zeker wat aan! Ik had me eigenlijk niet gerealiseerd dat het zo lang kon gaan duren , geduld is een schone zaak met gehoest (zie daar de levensles van Jossie nog een keer ). Zijn jullie er eigenlijk ooit achter gekomen wat de trigger was bij Ollie en Est? Ik vermoed namelijk dat dat nog wel eens een lastig iets kan zijn om te achterhalen...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  15. #75
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Bij Est was de trigger naar mijn idee de inenting.....de DA zei dat dat niet kon, maar 3 dagen na de enting stond ze ineens te pompen en te hoesten. Moet wel zeggen dat ze op dat moment 24/7 op stal stond in de winter dus wellicht een combi van factoren.........

    Theoretisch zou het misschien niet moeten kunnen, maar toen ik gestopt ben met enten heeft ze niet meer gehoest

    Ik heb haar dit jaar weer laten enten (omdat ik de tetanus wel belangrijk vind) toen ze op het land stonden en ik hou dan elke keer mijn hart vast maar het is goed gegaan.

    Vreemd was wel dat toen Est drachtig was ze nergens last van had.......dus wellicht dat hormonen ook een rol hebben gespeeld Zou in theorie ook niet moeten kunnen maar het was wel vrij apart dat ze toen ook 24/7 op stal stond in de winter en op stro en droog hooi en geen kuch gaf.....
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •