Pagina 6 van de 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 111

Topic: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

  1. #76
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Bij Ollie was het waarschijnlijk stro in combinatie met de vaak geziene fout.....slechte ventilatie én toen nog te warme dekens.
    Moest van de eigen DA zelfs een schotje in de voorkant van haar box maken omdat ze op de tocht stond......"TOCHT" zei dr. Vestjens, die me meteen een plattegrond van de stal liet maken, "tócht is een luchtstroom van meer dan 7 meter per seconde, ventileren moet je!" Bij ons hebben we een stalgangetje met aan weerszijden 2 boxen, die vanaf borsthoogte "open" zijn. Aan de ene kant zijn de buitendeuren die altijd open staan, die opening is net zo breed als de stalgang. (Ollie's box grenst aan die buitendeur dus ik had het idee dat dat prima was. Maar..... zo koud als het soms op de gang was, in de box was het warmer. Het waaide wel óp de gang, maar het ventileerde niet!) Aan de andere kant is een gewone deur die uitkomt in een ruimte van 8 x 6; een garage. Deze heeft ook 2 overdag openstaande deuren én een klein deurtje wat altijd op slot zat. Goed. De tussendeur was eigenlijk altijd dicht, behalve hoogzomer. Dit voor de "tocht". Vestjens legde het venturi systeem uit. Dat begrip kende ik vanuit de anesthesie, maar hij was op dreef, dus lekker laten babbelen. Enfin. De tussendeur moest openblijven en dat kleine deurtje in de garage staat nu 24/7 op een haakje open (15 cm). Hierdoor ontstaat er een luchtstroom op de stalgang, die de warme, vochtige (laag plafond) en vieze lucht vanuit de boxen aanzuigt en afvoert. Het wááit echt af en toe op de gang, en in de box is het prima.
    Verder zei hij dat een paard beter te koud kan staan dan te warm, en vond hij dat een geschoren paard (dat deed ik toen nog) voor de gemiddelde ruiter uit luiheid is. Omdat ze te lang moeten stappen, of het paard nog een half uur na de training onder een fleece moeten laten staan voor het dek er weer op kan (vooropgesteld dat je paard onder een dek staat natuurlijk). Dus daar zijn we ook mee gestopt. Maar Kate wordt niet geschoren natuurlijk. Enfin. Ze moest in ieder geval tijdelijk van het stro af. Je weet soms niet 100% zeker wat de trigger is, maar er zijn duidelijke zaken in de omgeving die de kans verhogen: té warm staan, op stro staan, opstrooien met paard Ã*n de box, hooi. Alle beetjes zijn als druppels en op een dag is het bÃ*ngo. Het was bij haar denk ik niet één trigger. Want er was in járen niets veranderd aan de manier van huisvesting/voer/deken/scheren, alle jaren altijd hetzelfde gedaan en nooit last. Ja....die bekende kuchperiode (achteraf bezien) als we geschoren hadden (lekker dachten we dan...ze staat gelukkig onder een dek . Ze stond toen 's ochtends een paar uur buiten en dan weer "lekker" naar binnen, want buiten is het KOUD . Het was op een dag de druppel die de emmer deed overlopen. En dan is er een gevoeligheid die snel op kan vlammen en die helemaal tot rust moet komen. Al die bekende risico factoren wegnemen is belangrijk, in ieder geval tijdelijk, omdat ze hyperreactief zijn geworden. En ieder uur nadat de behandeling is gestart en je maatregelen hebt genomen die werken ben je er één verder van een aanval af en is de kans dat het terugkomt kleiner geworden. Dat proces van desensibiliseren duurt soms lang. Maar er kómt een einde aan. Vást hoor!!
    hihi...zie dat Timbers ook al heeft geschreven. Ik heb er me toch weer een verhaal van gemaakt, moet maar eens op cursus: samenvatten.
    Nu ga ik Timbers verklaring even lezen!

  2. #77
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Die veel te warme deken herken ik trouwens ook lila Est heeft het al snel warm en ik had haar onder een mega dikke deken staan.....gelukkig had ik op een gegeven moment zelf een warme jas aan en kreeg het daar benauwd van dus toen heb ik die afgegooid. Omdat ik me bedacht dat dat ook wel eens mee zou kunnen spelen. Arm paard krijgt een vacht als een ijsco en dan een hele dikke niet ademende new zeeland deken op

    Stro heb ik dus een winter wel gedaan, maar de winter erop niet meer toen ben ik op krullen overgegaan en dat beviel prima. Na het afspenen van Bo begon ze ook weer te hoesten. Est is wel een binnevetter en die schijnen sneller last van de longetjes te hebben energetisch gezien

    Klopte bij Est wel, want afspenen was geen probleem, geen kick gegeven, maar niet dik te krijgen en enorm hoesten.......

    Het is toch altijd moeilijk om de trigger te achterhalen. Maar het komt vast goed met Kate! Het klinkt in ieder geval al een stuk positiever!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  3. #78
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    mmm het enten....ja, dat kan toch óók een trigger zijn? Vind het niet zo gek gedacht hoor.

  4. #79
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Mmm... moeilijk hoor. Kate staat zoals bekend niet binnen, dus geen muffe stallucht oid wat de oorzaak kan zijn. Wel bomen in de buurt, een 100gr deken die overdag af gaat én dat bedachten we gisteren ineens, vele machines die rondrijden. De voerbak voor hooi staat tegen het pad aan waarop zowiezo de trekker en shovel rijden als de koeien/jongvee gevoerd worden. Ook staat de voermengwagen nog wel eens te draaien voor het hek én dus de voerbak. Misschien dat de uitlaatgassen het kuchen wel hebben doorgezet naar hoesten? Vandaar dat ik de dames vandaag gevoerd heb op een plek verder van het pad af, eens kijken of dat scheelt .

    Maar ergens denk ik toch dat het achteraf bezien al in het voorjaar met het vele briesen en neus overal aan jeuken begonnen is. Ik denk dan ook dat ik voor de zekerheid wel iets anti-pollenachtigs ga geven.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #80
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Waarom gaat de deken overdag af? En idd: de uitlaatgassen zijn allicht niet lekker voor de geirriteerde luchtwegen. Da's al een goeie maatregel genomen.

  6. #81
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Mja... waarom gaat ie af? Voornamelijk omdat het overdag nog wel aardig warm is én madam ondanks tijdig opdoen van de deken alsnog een mega-vacht heeft gecultiveerd. Overigens blijft de deken wel op als het regent of dreigt te gaan regenen, aangezien ze anders op haar natte vacht een deken krijgt.

    De enige reden dat ze nu een deken krijgt is omdat ze vorig jaar zo spierbevangen is geraakt, mede door de kou en nattigheid op haar spieren. Dus preventief zeg maar .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #82

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Poca heeft ook de neus-jeuk toestand. Ik ga vaak met haar wandelen en lekker dingen uit de berm laten eten. Maar daar krijgt ze onherroeplijk jeuk van dus dat doen we maar niet meer.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  8. #83
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Tja...ik zou 'm dan denk ik op laten. Als een tweede (goed wind/waterdicht) huidje zeg maar. Een gewone wintervacht kunnen ze ook niet uittrekken als het zonnetje gaat schijnen. Het lijkt me constanter en stabieler voor d'r om 'm óp te laten. Dan is het een gegeven en meer als onderdeel van haar vacht. Zoiets.

  9. #84

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Voordeel van deken af doen is dat er allerlei delen van het lijf direct zonlicht kunnen krijgen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  10. #85
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Voor beiden vind ik wat te zeggen hoor . Ik neig ook naar het idee van Lila, minder wisseling van temp lijkt me prettiger. Aan de andere kant heb ik ook wel iets met Roos' visie...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #86
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    De update van vandaag is wat mij betreft een domper na gisteren en eergisteren, wéér na enkele rondjes draven een slijmhoest, gevolgd door een kuch. Jammer, ik had zo gehoopt dat het ook vandaag beter zou zijn ...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #87
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ik weet hoe je je voelt Jossie! Dat drama heb ik met Est ook meegemaakt. Keep the faith, het komt vast goed maar het kost gewoon even tijd.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  13. #88
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Naja, tijdens het mestruimen kwam Saar nog even langs om met Wick aan de slag te gaan en heeft Kate ook nog een keertje meegedraafd (zo gaaf om te zien, Saar in het midden van de bak met 2 dravende dames, gestuurd met lichaamstaal van Saar ). Helaas ook vanavond weer een hoest, een diepe en nare deze keer. Balen dus!

    Vraagje nog aan Lila en Timbers (en alle andere ervaringsdeskundigen ), reden jullie nog als ze hoestten? Dit omdat Kate het gelongeerd worden zo ongeveer spuugzat is en ze wellicht meer plezier heeft in het moeten draven als ik erop zit. Zowiezo vraag ik me af wat jullie nog met de paarden deden toen ze nog hoestten tijdens het draven en in de periode erna (dus zonder gehoest)... Ik vrees dat ik mezelf weer eens danig in de weg zit met mijn gepieker en kan amper genieten van Kate op deze manier. Overal zie ik spoken zeg maar, klinkt dat bekend en hoe gingen jullie daarmee om?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  14. #89

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Vraagje nog aan Lila en Timbers (en alle andere ervaringsdeskundigen ), reden jullie nog als ze hoestten??
    Ik niet.
    Ik word werkelijk verscheurd door schuldgevoel als ik erop zit, lekker aangesingeld zadel en Amy begint te hoesten........................................... ...... Aaaargh. Nee, naar mijn idee kan ze ook veel beter "uitzetten" tijdens het hoesten als er geen belasting is in de zin van zadel, singel en ruiter. Bovendien had Amy ook de zgn dubbelslag en geen conditie. Kon het niet verantwoorden naar mezelf.

    Wel lekker veel wandelen dus..

  15. #90
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Verdorie... Kate zegt geen uch, maar hoest!

    Ik heb destijds wel gereden maar alleen in stap en veel buitenritjes (geen uren hoor).

    Achteraf met singel om misschien inderdaad niet zo aardig van mij
    Ik heb trouwens ook zonder zadel gereden want dat kon met Ester makkelijk Ook veel gewandeld en stukkies gegraasd tijdens die wandelingen (hihi deed 12 jaar geleden dus al onbewust aan mosyen met Essie ).

    Als ik Est los liet in de bak.....was ze aan het bokken en rennen. Mafketel, en in de tussentijd maar hoesten maar gewoon doorgaan met gekdoen

    Weet nog wel dat ik (toen ze weer hoestvrij was) heel rustig heb opgebouwd met longeren. Mega trutterig begonnen met instappen, 1 minuut draven op elke hand, en dan weer uitstappen, dag (of een paar dagen dat kan ook, weet ik niet meer psies)erna 2 minuten draf en zo door tot de 5 minuten draf en dat weer een tijdje 2x op een dag (in mijn zomervakantie ). Met de stopwatch er echt bij (hoezo zag ik ook spoken hahaha)

    Dat beviel uitstekend want ze kreeg er een hele goede conditie door en ik merkte dat ze zo haar longeninhoud ook rustig kon vergroten en ik zeg maar daardoor net stopte voordat ze weer ging hoesten.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Pagina 6 van de 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •