Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Pushing passenger problemen

  1. #1

    Pushing passenger problemen

    Ik ben nieuw op het forum en net begonnen met parelli level 1.
    Na level 1 en ander parelli materiaal bestudeerd te hebben, ben ik eindelijk met mijn paard begonnen.
    Na 3 dagen hadden we alle games min of meer onder de knie.
    Na 1 week kon ik mijn paard achterwaarts door poorten en de staldeur laten gaan.
    We zijn nu 2.5 week bezig en sinds een aantal dagen heb ik de stap gezet naar het rijden.
    De eerste keer was wel spannend want ik heb nog nooit zonder hoofdstel op mijn paard gereden.
    En nu met een touwhalster en een touw. Het idee klinkt bijzonder gewaagd.
    In ieder geval ging dat bijzonder goed.
    Nu komt mijn probleem.
    Ik vind de pushing passenger methode enorm moeilijk.
    Als ik mijn handen houd zoals Linda dat uitlegt in level 1 en in de success series dvd, zit ik helemaal krom en uit het zadel.
    Ook mijn hand platliggen op de achterhand lukt niet. Laat staan een elleboog erop zetten, dan lig ik helemaal uit mijn zadel.
    Het peddelen is ook nog een probleem.

    Laten we het maar zeggen, het rijden in het algemeen is bijzonder onstabiel.
    Dus wie heeft er tips om deze problemen de wereld uit te helpen.

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: Pushing passenger problemen

    hey!

    leuk dat je aan parelli doet en ook super natuurlijk dat het zo goed gaat. Maar 3 dagen is wel erg weinig. Reageert ze ook echt op fase 1? Want daar zou ik wel eerst naartoe werken, dat ze reageert op fase 1.

    Bv bij de porcupine game. Ik kon mijn pony op dag 1 ook 360 graden draaien, maar ik had wel fase 4 nodig. Dus let er goed op fase 1, 1 stapje is genoeg, dan friendly en dan doe je weer een stapje en zo ga je door tot ze alles op het minimale doet. Begrijp je?

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Pushing passenger problemen

    Misschien kun je een filmpje (laten) maken van jezelf als je aan het rijden bent, zodat je zelf kunt zien wat er niet goed gaat? Is nogal lastig om vanuit een stukje tekst af te lezen.

    Wellicht ook een kwestie van wat meer oefenen?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4

    Re: Pushing passenger problemen

    Amai, op 2,5 week al alles van level 1 doen? Ik doe het u niet na! Voor rijden heb ik geen tips, maar kan wel zeggen dat je voor level 1 rijden belange nog niet met uw hand op het achterwerk van uw paard moet liggen en al zeker niet met uw elleboog. Als iemand in uw buurt zou wonen die dat stuk al van parelli kent, zou die eens naar uw houding kunnen kijken...

    Veel succes en plezier nog!

    Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Pushing passenger problemen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    hey!

    leuk dat je aan parelli doet en ook super natuurlijk dat het zo goed gaat. Maar 3 dagen is wel erg weinig. Reageert ze ook echt op fase 1? Want daar zou ik wel eerst naartoe werken, dat ze reageert op fase 1.

    Bv bij de porcupine game. Ik kon mijn pony op dag 1 ook 360 graden draaien, maar ik had wel fase 4 nodig. Dus let er goed op fase 1, 1 stapje is genoeg, dan friendly en dan doe je weer een stapje en zo ga je door tot ze alles op het minimale doet. Begrijp je?
    Alles op fase 1? Dat is LEVEL 3!

    Werk niet naar perfectie in Level 1, dat is saai voor je paard. Als jij het idee hebt dat je de games kunt uitvoeren en je paard begrijpt jou, dan kun je lekker snel verder naar Level 2!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6

    Re: Pushing passenger problemen

    De games gaan echt heel vlot.
    @Diesel_: Zone 1 is absoluut geen probleem. Soms moet ik wel eens verder door de fases gaan maar dat heeft iedereen.
    Porcupine en driving game gaan zelfs vlotjes at liberty. Ook volgen, stoppen en achteruit gaan.

    In feite gaan alle level 1 oefeningen behalve de pushing passenger.
    Voetjes geven vanaf 1 kant, los blijven staan, zadelen met savvy gaan ook prima.

    Opstappen is ook een beetje een probleem omdat mijn paard vrij groot is in verhouding met mezelf.
    Een stijgblok heb ik niet en een bruikbaar opstapje heb ik nog niet gevonden.
    Opstijgen gaat dus ook nog gedeeltelijk volgens de 'oude' manier.

    Waarschijnlijk is oefenen wel het antwoord.

  7. #7
    Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Den Ham (Overijssel)
    Leeftijd
    35
    Berichten
    91

    Re: Pushing passenger problemen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    hey!

    leuk dat je aan parelli doet en ook super natuurlijk dat het zo goed gaat. Maar 3 dagen is wel erg weinig. Reageert ze ook echt op fase 1? Want daar zou ik wel eerst naartoe werken, dat ze reageert op fase 1.

    Bv bij de porcupine game. Ik kon mijn pony op dag 1 ook 360 graden draaien, maar ik had wel fase 4 nodig. Dus let er goed op fase 1, 1 stapje is genoeg, dan friendly en dan doe je weer een stapje en zo ga je door tot ze alles op het minimale doet. Begrijp je?
    Alles op fase 1? Dat is LEVEL 3!

    Werk niet naar perfectie in Level 1, dat is saai voor je paard. Als jij het idee hebt dat je de games kunt uitvoeren en je paard begrijpt jou, dan kun je lekker snel verder naar Level 2!

    Dit was ook het eerste wat bij mij op kwam! Er wordt tijdens de dvd's van Level 1 de hele tijd gezegd dat het niet om perfectie gaat. Alles hoeft zeker NIET goed te gaan vanuit fase 1. Zo ver moet je niet gaan in level 1.

  8. #8
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Pushing passenger problemen

    volgens mij zegt diesel dat je beter één stapje kan vragen op een lichte fase dan je paard een heel rondje laten draaien op een fase 4. Probeer altijd aan die fase 1 te blijven denken, anders komt er nooit vooruitgang.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: Pushing passenger problemen

    inderdaad sanne! ik heb goed opgelet al zeg ik het zelf

    Ondanks dat alles op fase 1 level 3 is vind ik het niet verstandig om door alle games heen te racen, omdat je vind dat je paardje het allemaal kan/ goed doet.
    Maar dat is mijn mening. Mijn ervaringen zeggen ook dat als het lijkt dat alles goed gaat er toch nog vanalles beter kan, level 1 of level 3. Hoe beter het grondwerk des te beter gaat het rijden..

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Pushing passenger problemen

    Tuurlijk is het beter wanneer je het grondwerk op lichtere fases kunt doen, dat is ook je doel!
    Maar ga daar liever op oefenen met de kennis van Level 2 dan met de kennis van alleen L1...

    Wanneer veiligheid geen belemmering is, blijf dan niet grondwerken in L1 tot je een ons weegt, ga lekker rijden, pak het grondwerk van L2 erbij en leer bij L1 is niet echt leuk...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: Pushing passenger problemen

    Jij bent een snelle leerling !

    De rest is wel al gezegd denk ik.

    even uit nieuwsgierigheid: Hoe lang oefende je gemiddeld achter elkaar?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  12. #12
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Pushing passenger problemen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Daring Dragoon
    Nu komt mijn probleem.
    Ik vind de pushing passenger methode enorm moeilijk.
    Als ik mijn handen houd zoals Linda dat uitlegt in level 1 en in de success series dvd, zit ik helemaal krom en uit het zadel.
    Ook mijn hand platliggen op de achterhand lukt niet. Laat staan een elleboog erop zetten, dan lig ik helemaal uit mijn zadel.
    Het peddelen is ook nog een probleem.

    Laten we het maar zeggen, het rijden in het algemeen is bijzonder onstabiel.
    Dus wie heeft er tips om deze problemen de wereld uit te helpen.
    Voor zover ik mij herinner is het idee van de PP dat je jezelf ìn het zadel duwt. Als je er als het ware uitvalt omdat je je best doet je handen 'goed' te houden gaat er duidelijk iets fout. Krom zitten is een minder groot probleem, maar als ik dan lees dat je je handen niet achter je op de achterhand kunt krijgen vermoed ik dat je eigen (onder)rug niet soepel genoeg is? Als dat klopt ga je dat niet oplossen door naar level 2 te gaan of het grondwerk verder te oefenen. Ik zou eerst eens zonder paard kijken wat je kunt. Kun je, zittend op een draaibare bureaustoel, je handen plat op de zitting voor je kruis leggen en dan de stoel heen en weer draaien? Kun je vanaf diezelfde bureaustoel (eventueel de rugleuning wat omlaag), je handen plat op een tafeltje of krukje (bovenkant op dezelfde hoogte als de zitting van de stoel) achter je leggen en dan de stoel heen en weer draaien? als dat soort dingen niet lukt zonder van de stoel te vallen of zonder spierpijn te krijgen kun je elke dag een kwartiertje oefenen tot het wel lukt. En dan weer verder op je paard.

    Ik weet natuurlijk niet hoe het er allemaal in het echt uitziet dus misschien zit ik er helemaal naast. Maar wie weet heb je hier iets aan.

  13. #13
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Pushing passenger problemen

    Ik zou ook vooral doorgaan met level 2. Al kijk je het alleen maar.
    Het hoeft in level 1 allemaal niet op fase 1, maar ik probeer zelf altijd wel mensen bewust te maken dat er een fase 1 is. Je moet toch zelf leren life up/down, fase gebruik, rb/lb lezen tijdens de games. Voor je paard inderdaad saai, maar anders loop je er later toch weer tegenaan.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #14

    Re: Pushing passenger problemen

    @jasminum: Ik oefende 2 weken online, in het weekend of wanneer ik meer tijd had ongeveer een dik uur.
    Als ik minder tijd had 35-40 minuutjes. En wanneer het echt heel goed ging soms maar 20.
    Met rijden 'speel' ik eerst een kwartiertje ongeveer, dat geeft me ook de tijd om rustig aan te singelen.

    @sannie: Ik zal je methode met de bureaustoel eens uittesten.

    Verder ga ik nu gewoon verder met level 2 grondoefeningen.

    Om nog terug te komen op de fases. Over het algemeen moet ik tot fase 2 gaan.
    Regelmatig is fase 1 ook voldoende.
    Alleen wanneer mijn paard meer rb gaat komt fase 4 nog boven.

    De reden waarom ik nu zo snel door level 1 ga, heeft er wel mee te maken dat ik veel voorbereidend werk heb gedaan.
    Level 1 pakket, de successs series en liberty & horse behavior sets goed bestudeerd alvorens ik naar mijn paard stapte.
    Ik had zelf al mijn gewoontes helemaal losgelaten en alles 'vergeten' wat ik vroeger had geleerd.
    Maw met een schone lei terug begonnen.
    Ik denk dat daar het succes zit. In level 1 is het vooral de mens die moet leren.

  15. #15

    Re: Pushing passenger problemen

    Opstappen is ook een beetje een probleem omdat mijn paard vrij groot is in verhouding met mezelf.
    Een stijgblok heb ik niet en een bruikbaar opstapje heb ik nog niet gevonden.
    Opstijgen gaat dus ook nog gedeeltelijk volgens de 'oude' manier.


    Een houten krukje te koop bij IKEA erg handig bij opstijgen en om gewoon bij je paard te zitten. Je kunt de zijkanten dicht maken en heel handig je carrotstick in het gat bovenin steken. Nooit meer problemen met opstappen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •