Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Eigen stal,waar aan denken??

  1. #16

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Walter staat nu ook een half uur rijden bij mij vandaan. Maar net als bij Antheman is het daar goed geregeld. Als ik kom ben ik met mijn paard bezig.
    Het voordeel wat jij wel hebt, en wat ik met mijn huurwei niet had, zijn een paar goede gemotiveerde weidegenoten waarmee goed afspraken te maken zijn. Dat scheelt al een hoop, ik heb destijds ongeveer alles alleen gedaan.
    Wat betreft de omheining zou ik er gewoon heel goed naar kijken. Neem een metertje mee zodat je kunt zien of er genoeg stroom doorheen gaat.

    Ik kan me voorstellen dat het lastig is bij jullie in de regio!

  2. #17
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    @auky: een baal per dag? Poeh, dat is 3x zoveel als ze nu krijgen. Een baal kost €4,50 toch, dus dat zou dan een dure hobby worden
    Klopt, is ook prijzig. Wij bestellen een groot aantal balen per keer, betaal je €4,- per baal. Ben je ongeveer €65,- per maand kwijt per paard.
    Oh, dat valt nog wel mee, ik ging uit van €4,50X30 dagen = €135 per maand. Als jouw balen €4 kosten dan heb je voor €65 toch maar 16 balen, dat is toch niet genoeg als je een baal per paard per dag voert?
    Je hebt gelijk, sorry!
    Ze krijgen met zijn drietjes 2 tot 2,5 baal per dag, weet dat we op de vorige stal (waar we ook onbeperkt hooi voerden) eens in de 6-8 weken weer 100 balen lieten komen voor 3 paarden en betaalden toen €133,- de man. Hoelang we met zo'n levering deden, lag voornamelijk aan het weer en de conditie van de wei. Als 't gras echt op was en het werd kouder, was het na 6 weken weer tijd voor nieuw. Voorjaar en zomer deden we vaak 3 maanden met 100 balen.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  3. #18
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Jemig, lastige beslissing! Balen dat ze daar weg moeten zeg, was zo'n mooie plek!

    Maar net als jij zou ik ook niet meer terug willen naar een gewone stal.

    Bij ons krijgen ze ook onbeperkt ruwvoer en wij hebben elke dag 1 vaste voertijd. Het poepscheppen is verdeeld en zo met die beurten zou je niet perse iedere dag hoeven, máár bij ons is toezicht! Dat vind ik heel erg belangrijk, zeker met al die rare verhalen en gebeurtenissen de laatste tijd!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #19

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    @auky: een baal per dag? Poeh, dat is 3x zoveel als ze nu krijgen. Een baal kost €4,50 toch, dus dat zou dan een dure hobby worden
    Hmm ik snap niet hoe het mogelijk is dat jullie zoveel voor een baal hooi moeten betalen In Friesland waar ik woon betaal ik 2.50 per baal het wordt thuisgebracht en zelfs dit is niet goedkoop. Maar omdat ik beslist goed hooi zonder onkruiden zoals jacobs kruiskruid wil voeren bestel ik dit altijd. Je kunt ook van dat stengelige hooi bij voeren dit zit een beetje tussen hooi en sto in. Voor paarden is het natuurlijk gedrag de hele dag te eten het stengelige hooi is niet zo lekker als gewoon hooi en op die manier heb je meer voor minder. Misschien kun je ook eens aan balen kuil gaan denken. Hier zit een baal kuil op 22.50 je kan deze dan droog neerzetten en ze kunnen hier volgens mij makkelijk een week mee toe. Denk er wel om dat je dan paardenkuil voert.

  5. #20
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Kleine pakjes hooi voor 2,5 is denk ik echt iets voor Friesland (noord nederland), weilanden genoeg blijkbaar. In het dichtbevolkte gedeelte van het land betaal je dat misschien in een extreem goed jaar. Zelfs in het gulden tijdperk betaalde je minstens 4 gulden voor een pakje, maar meestal meer.

  6. #21
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Klaziena
    Hmm ik snap niet hoe het mogelijk is dat jullie zoveel voor een baal hooi moeten betalen In Friesland waar ik woon betaal ik 2.50 per baal het wordt thuisgebracht en zelfs dit is niet goedkoop. Maar omdat ik beslist goed hooi zonder onkruiden zoals jacobs kruiskruid wil voeren bestel ik dit altijd. Je kunt ook van dat stengelige hooi bij voeren dit zit een beetje tussen hooi en sto in. Voor paarden is het natuurlijk gedrag de hele dag te eten het stengelige hooi is niet zo lekker als gewoon hooi en op die manier heb je meer voor minder. Misschien kun je ook eens aan balen kuil gaan denken. Hier zit een baal kuil op 22.50 je kan deze dan droog neerzetten en ze kunnen hier volgens mij makkelijk een week mee toe. Denk er wel om dat je dan paardenkuil voert.
    Tja hier in de Randstad is al het paardengebeuren nu eenmaal véél duurder.. Op de camping bij Apeldoorn betaal ik ook maar €2,50 per baal.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  7. #22
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Wij mesten ook iedere dag uit, het waren dan wel 10 paarden ipv drie, maar ik mestte meestal met 2 a 3 personen tegelijk uit. Daarnaast moet je dus voeren en water bijvullen. Dan was ik echt wel 2 uur bezig en had ik niets met mn paard gedaan. Als je dan niet iedere dag tijd hebt, gaan er dus al 2 dagen af dat je moet 'werken' ipv rijden. Vooral in de winter wanneer de avonden kort zijn. Buitenrijden gaat dan lastig (wij deden het toch, maargoed) dus wil je in de bak. Maar ik begrijp dat die daar niet is?
    Uitmesten, water bijvullen en voeren zijn op zich dingen die we nu ook doen, ik heb dat nooit als heel tijdrovend ervaren. Ik heb 2 middagen per week vrij, dat zijn mijn uitmestdagen, ik hou dan altijd nog wel genoeg tijd over voor rijden o.i.d. Er is nog geen bak, maar die komt er dan wel en dat is dan tegelijkertijd de paddock. Zo vlakbij de duinen bestaat de grond voornamelijk uit zand, dus ik vermoed dat de bak wel redelijk bereidbaar zal blijven. Er is op 5 min. afstand wel een manege, maar die is momenteel gesloten (geen idee waarom). Wellicht dat we daar in de winter van de binnenbak gebruik zouden kunnen maken als hij weer open zou gaan.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Verder over de hoeveelheid hooi: voer je een paard 4 keer per dag hooi, dan heeft hij qua hoeveelheid geen hele baal nodig. Maar kan je maar 1x per dag komen (dat was bij ons zo) en je wil dat de paarden er 24 uur van kunnen eten zal je zoveel moeten voeren als ze eten (= meer dan ze nodig hebben, maar anders staan ze uuuuren met een lege maag omdat je maar 1x voert). Dan zit je echt wel aan 1 baal per paard per dag en dat is prijzig.
    Dat meer eten dan ze nodig hebben was ik al bang voor...dat maakt het voeren ingewikkeld. Meer eten= meer poepen= meer werk voor ons, hmmm

  8. #23
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Het voordeel wat jij wel hebt, en wat ik met mijn huurwei niet had, zijn een paar goede gemotiveerde weidegenoten waarmee goed afspraken te maken zijn. Dat scheelt al een hoop, ik heb destijds ongeveer alles alleen gedaan.
    Ja, mijn weidegenoten hoef ik me absoluut geen zorgen over te maken, niet alleen onze paarden kunnen het goed met elkaar vinden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Wat betreft de omheining zou ik er gewoon heel goed naar kijken. Neem een metertje mee zodat je kunt zien of er genoeg stroom doorheen gaat.
    Ehhh, hoedoejedat??

  9. #24

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Het voordeel wat jij wel hebt, en wat ik met mijn huurwei niet had, zijn een paar goede gemotiveerde weidegenoten waarmee goed afspraken te maken zijn. Dat scheelt al een hoop, ik heb destijds ongeveer alles alleen gedaan.
    Ja, mijn weidegenoten hoef ik me absoluut geen zorgen over te maken, niet alleen onze paarden kunnen het goed met elkaar vinden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Wat betreft de omheining zou ik er gewoon heel goed naar kijken. Neem een metertje mee zodat je kunt zien of er genoeg stroom doorheen gaat.
    Ehhh, hoedoejedat??
    Ik heb zo'n metertje (gekocht bij de boerenbond). Dit is een kastje met een antenne en een draadje met een ijzeren uiteinde. De antenne hou je tegen de stroomdraad, het ijzeren uiteinde van het draadje steek je in de grond, en dan kan je op het kastje aflezen hoeveel stroom er op de draad staat. Wil je een goede tik, dan moet het boven de 5 zijn.

    Misschien kan je zo'n apparaatje bij iemand lenen.. ze zijn vrij prijzig.

  10. #25
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Bedankt voor de tip Trea! Boerenbond hebben we hier niet volgens mij, maar nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken.

    We zijn er vandaag nog geweest, na eerst weer naar een ander stuk land te hebben gekeken. Dat andere stuk land was wel dichter bij huis en een stuk groter, maar dat moesten we dan delen met het vee van de boer. Het gras mocht absoluut niet stuk gelopen worden, grond was best drassig, veel minder buitenrij mogelijkheden, geen toezicht en een bak maken was niet mogelijk. Als schuilstal kregen ze dan een afdak over een smalle doorgang... Al met al geen goede optie wat ons betreft.

    De paarden gaan dus volgende maand verhuizen naar de volkstuin, waar, zo bleek vandaag, een vrouw is die nu ook elke dag de paarden voert en uitmest tegen betaling en dit ook voor ons wil blijven doen als we dat willen We hebben nog even gekeken waar het ruiterpad de duinen in begint en dat is echt super dichtbij, heerlijk! De afstand blijft een nadeel, maar eigen baas zijn lijkt me zo fijn. Niemand die zich bemoeit met hoeveel je je paard voert en wat je met je paard doet. Dat ben ik na 14 jaar pensionstallen echt zat.

    Het grootste stuk van het land staat nu vol met onkruid, met her en der wat gras ertussen. Het enige giftige plantje wat ik herken is JKK en dat zag ik daar niet. Is er een site waar je kan zien welke planten giftig zijn of kan je daar iemand voor laten langskomen? Als er geen giftige planten staan kunnen ze het misschien gewoon kaal eten, dan hebben ze eventjes wat doen. Anders laten we het omploegen door een boer uit de buurt.

  11. #26

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    he Madelon.

    Geen tips hier helaas. Wel wil ik jullie feliciteren na maanden zoektocht. Hartstikke goed. Gaat die vrouw ook mest weg scheppen voor jullie?? Zou er eventueel nog paardje bij kunnen

    groetjes eline

  12. #27
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Eigen stal,waar aan denken??

    Ow wat relaxed dat er iemand wil voeren en uitmesten! Dat is al de helft van je zorgen nietwaar. Veel plezier!

  13. #28
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Eigen stal gaat niet door...

    De plannen zijn alsnog veranderd, we hebben namelijk te horen gekregen dat we van de nieuwe eigenaar van het terrein er mogen blijven staan tot ze een bouwvergunning hebben. Aangezien het plekje waar ze nu staan ook erg fijn is èn maar 6 km van huis, hebben we besloten dat de paarden daar blijven. De vorige eigenaar heeft ook jarenlang geprobeerd een bouwvergunning te krijgen, maar zonder resultaat. Hopelijk kunnen ze er dus nog wel een tijdje blijven staan

    Het terrein wat we dus eigenlijk gingen huren is weer te huur. Ik denk nog steeds dat het een geweldige plek zou kunnen zijn voor iemand die daar in de buurt woont (Noordwijk) en op zoek is naar vrijheid&buitenrij mogelijkheden. Ik heb de verhuurster aangeboden om hier voor haar een advertentie te plaatsen, omdat hier veel mensen zitten die hun paarden graag veel buiten willen hebben. Dus mocht iemand interesse hebben, zie vraag en aanbod

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •