Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: zachte hoeven

  1. #1

    zachte hoeven

    De hoeven van mijn pony zijn niet bepaald sterk.

    Mijn pony moet regelmatig over steen, en daardoor brokkelen de hoeven snel.

    Is daar wat aan te doen? Een middeltje? vaker over steen?

  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: zachte hoeven

    Word je pony natuurlijk bekapt, of traditioneel? Heb je foto's van de hoeven?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3

    Re: zachte hoeven

    Traditioneel

    Ik heb geen fotos.

  4. #4
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: zachte hoeven

    Dan heeft je pony waarschijnlijk geen mustangroll, mooie afgeronde hoeven. Als je dan op steen loopt kunnen de hoeven idd sneller afbrokkelen. Misschien een idee om eens een natuurlijk bekapper te laten komen? Zorg dan wel dat het niet iemand is die eens zo'n een-dags-cursus gedaan heeft en zich nu 'natuurlijk bekapper' noemt
    Verder zullen de hoeven vanzelf harder worden
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  5. #5
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: zachte hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Dan heeft je pony waarschijnlijk geen mustangroll, mooie afgeronde hoeven. Als je dan op steen loopt kunnen de hoeven idd sneller afbrokkelen. Misschien een idee om eens een natuurlijk bekapper te laten komen? Zorg dan wel dat het niet iemand is die eens zo'n een-dags-cursus gedaan heeft en zich nu 'natuurlijk bekapper' noemt
    Verder zullen de hoeven vanzelf harder worden
    Daar ligt het niet aan hoor Rianne. Mijn paardjes hebben allebei geen mustangrol en wel hard voeten.
    Het ligt er allereerst aan watvoor soort paard je hebt. De een heeft van nature hardere voeten dan de andere. Wat ook van belang is, is waarop je je paard conditioneert. Als hij meer op het harde komt, heeft hij hardere voeten.

    Brokkelen heeft ook niet zozeer met de mustangroll te maken. Met een mustangroll heb je het inderdaad niet, maar het probleem komt door een te lange hoefwand.

  6. #6
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: zachte hoeven

    Ahh okee Dit was wat ik wist, dusja Maar nu ben ik weer wat wijzer
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  7. #7
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: zachte hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Ahh okee Dit was wat ik wist, dusja Maar nu ben ik weer wat wijzer
    Je wist in ieder geval al een heleboel.

    Maar er zijn meer dingen goed dan een mustangroll.

  8. #8
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: zachte hoeven

    Nou..ik betwijfel of de hoeven van je pony gaan brokkelen omdat hij vaak over het harde moet.

    De hoeven van mijn paard brokkelen óók af, maar dat komt omdat de hoefwand te lang is en de straal niet in contact komt met de grond. Als de straal niet in aanraking komt met de grond, 'denkt' ze dat de hoef te lang is (wat dus meestal ook écht zo is) en gaat de hoef zachter materiaal produceren. Materiaal dat gemakkelijker afslijt, zodat de hoef snel weer korter wordt. Zodra de hoef kort genoeg is, en de straal de grond dus kan aanvoelen zal hij 'stoppen' met brokkelen en ook weer harder weefsel aanmaken.

    Brokkelhoeven zijn eigenlijk pogingen die een hoef maakt om korter te worden. Ze zijn te lang, dus gaan ze zichzelf' trimmen'.

    Het beste wat je kunt doen is de hoefwand gelijkmaken aan de zool, zodat ook de straal in contact komt met de grond. En het is goed dat je pony vaak over steen moet! Dan slijten ze sneller en worden ze dus ook vlugger hard.

    Ik begrijp dat je zelf niet zomaar de hoefwand van je paard wil inkorten. Mss kun je het eens vragen aan je smid of, als hij daar niet voor openstaat, op zoek gaan naar een Natuurlijk Bekapper.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: zachte hoeven

    Inderdaad, wat hier boven al gezegd is, en geduld.
    Conquistador had vroeger ook zachte hoeven, zijn al een pak harder geworden.
    Al zullen ze nooit zo hard worden als die van Piablo denk ik, 't is inderdaad voor een groot stuk aanleg.
    Maar ook binnen die aanleg kan je een pak verbetering krijgen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •