Mijn 5 jarige Arabier is erg stijf in zijn rug/lendenen. Als ik hem bijvoorbeeld rond mij laat stappen (zoals Marijke de Jong; dus met stelling naar binnen en licht aantikken onder de buik wanneer binnenachterbeen ondergebracht wordt) dan buigt mijn paard totaal niet in. Nu ben ik net pas begonnen en verwacht ik ook niet dat dit in een weekje is opgelost, maar ik wil graag wat meer oefeningen doen waar hij losser van wordt. Ik heb met de zoekfunctie al gezocht maar heb nog niet echt gevonden wat ik zocht. Dus vandaar dit nieuwe topic.
Wat ik nu al doe:
1. Paard staat vierkant en ik laat hem mijn hand 'touchen'. Deze hand plaats ik ongeveer ter hoogte van de singel. Hij moet zijn hals dus volledig inbuigen zonder zijn voeten te verplaatsen.
2. Ook het hoofd naar de grond laten brengen door mijn hand plat op de grond te leggen en te laten 'touchen'.
3. Porcupine game; wenden om voor- en achterhand. Op fase 1 en heel soms 2 doet hij dit prima.
(Wellicht moet ik beter op zijn benen letten om te kijken of hij wel goed wend, en dus zijn rug loslaat...tips waar ik op moet letten?)
4. Achterwaarts stappen met hoofd laag door naar de borst te wijzen en 'terug' te zeggen. Dit doet hij goed, maar wel langzaam, vooral in vergelijking met mijn andere paarden. Hij sleept zijn hoeven echt over de grond.
5. Sideways laten lopen, kost hem ook veel moeite. Naar links (dus met rechterstelling) het meeste moeite.
Ik heb zelf ook al gedacht aan balkjes draven en korte wendingen stappen om pilonnen heen. Het is waarschijnlijk ook effectiever om deze oefeningen te doen vanuit zone 3... omdat ik dan meer invloed en zicht heb op zijn schouder. Hij heeft namelijk erg de neiging om op zijn binnenvoorbeen te vallen in korte wendingen.
Alle tips en suggesties zijn welkom!
(Ik werk met het Parelli pakket, maar doe dit wel op mijn eigen manier, sommige dingen vind ik namelijk niet bij mij en mijn paard passen, een soort mengelmoesje dus )
Bladwijzers