Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Juiste stelling vragen

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Juiste stelling vragen

Mijn 5 jarige Arabier is erg stijf in zijn rug/lendenen. Als ik hem bijvoorbeeld rond mij laat stappen (zoals Marijke de Jong; dus met stelling naar binnen en licht aantikken onder de buik wanneer binnenachterbeen ondergebracht wordt) dan buigt mijn paard totaal niet in. Nu ben ik net pas begonnen en verwacht ik ook niet dat dit in een weekje is opgelost, maar ik wil graag wat meer oefeningen doen waar hij losser van wordt. Ik heb met de zoekfunctie al gezocht maar heb nog niet echt gevonden wat ik zocht. Dus vandaar dit nieuwe topic.

Wat ik nu al doe:
    1. Paard staat vierkant en ik laat hem mijn hand 'touchen'. Deze hand plaats ik ongeveer ter hoogte van de singel. Hij moet zijn hals dus volledig inbuigen zonder zijn voeten te verplaatsen.

2. Ook het hoofd naar de grond laten brengen door mijn hand plat op de grond te leggen en te laten 'touchen'.

3. Porcupine game; wenden om voor- en achterhand. Op fase 1 en heel soms 2 doet hij dit prima.
    (Wellicht moet ik beter op zijn benen letten om te kijken of hij wel goed wend, en dus zijn rug loslaat...tips waar ik op moet letten?)

4. Achterwaarts stappen met hoofd laag door naar de borst te wijzen en 'terug' te zeggen. Dit doet hij goed, maar wel langzaam, vooral in vergelijking met mijn andere paarden. Hij sleept zijn hoeven echt over de grond.

5. Sideways laten lopen, kost hem ook veel moeite. Naar links (dus met rechterstelling) het meeste moeite.

Ik heb zelf ook al gedacht aan balkjes draven en korte wendingen stappen om pilonnen heen. Het is waarschijnlijk ook effectiever om deze oefeningen te doen vanuit zone 3... omdat ik dan meer invloed en zicht heb op zijn schouder. Hij heeft namelijk erg de neiging om op zijn binnenvoorbeen te vallen in korte wendingen.

Alle tips en suggesties zijn welkom!

(Ik werk met het Parelli pakket, maar doe dit wel op mijn eigen manier, sommige dingen vind ik namelijk niet bij mij en mijn paard passen, een soort mengelmoesje dus )

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Juiste stelling vragen

Mijn eerste gedachte: hoe ver wil je dat je paard inbuigt?
    Je hebt het over buigen met zijn hoofd tot aan de singel, korte wendingen stappen...

Misschien kun je eerst eens denken aan GROTE cirkels, LANGZAAM en RUIME bochten en ontspanning daarin (hoofd iets onder de schofthoogte) voor je gaat werken aan sterkere buiging.

Gevaar is nu namelijk, dat je paard alleen in zijn hals gaat buigen om te compenseren voor de buiging die hij niet in zijn rug kan maken (deed mijn araabje ook, en nog steeds wel als ik teveel vraag) waardoor je niet datgene bereikt wat je graag wilt, namelijk algehele lengtebuiging.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    May 2006

Grote bochten in stap gaat wel goed, zolang de stelling niet te ver is kan hij zijn binnenbeen redelijk onder brengen.
    Maar als je tips hebt voor oefeningen met GROTE bochten dan zijn die ook welkom!
    Het is niet zo dat ik mijn paard helemaal dubbelvouw, maar mijn inspiratie voor de stap NA de grote bochten is een beetje op.

Yvonne

Ik lijk zo langzamerhand wel het PR-buro van Karianne (mafhaf) maar ik zou zeggen: laat die rug eens door haar nakijken!
    Als daar iets verkeerd zit kan je oefeingen doen zoveel als je wilt maar dan blijft het resultaat nihil.
    Dus; http://www.lodash.nl
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als het wel lukt om je paard te laten buigen op een grotere cirkel, dan kun je deze cirkel langzaamaan gaan verkleinen. Probeer daarbij telkens net op de grens we werken van waar het paard het nog makkelijk kan, en waar het iets moeilijker voor hem wordt. Als je dit regelmatig doet, zou het wel moeten verbeteren. En zoniet: de rug eens laten nakijken kan idd geen kwaad.

Verder is schouderbinnenwaarts ook een goede oefening, maar ik vind het gevaarlijk om die via het forum uit te leggen want het is wel belangrijk dat hij correct uitgevoerd wordt, je kunt dat echt beter van een irl instructeur leren.

Aangemeld
    May 2006

Ik lijk zo langzamerhand wel het PR-buro van Karianne (mafhaf) maar ik zou zeggen: laat die rug eens door haar nakijken!
    Als daar iets verkeerd zit kan je oefeingen doen zoveel als je wilt maar dan blijft het resultaat nihil.
    Dus; http://www.lodash.nl
    Mijn paard is pas nog nagekeken door een osteopaat. Hij zou nu dus weer losser moeten zijn. En dat klopt ook zeker, maar juist dit soort oefeningen blijft hij moeilijk vinden.
    Kent iemand misschien nog instructeurs die hier in de buurt lesgeven? (Hellevoetsluis, Spijkenisse, Tinte, Rockanje)
    Ik ken wel iemand die grondwerk lessen geeft in combinatie met centered riding. Zij heeft ook de opleiding bij Emiel Voest gevolgd. Helaas heb ik haar nummer niet meer, dus daar ga ik ook even achteraan.

Mijn corige instructrice vond ik persoonlijk ook erg fijn, maar dat was echt rijden a la Orun-opleiding. en aangezien ik bitloos rijd is dat niet altijd even handig lesgeven voor haar.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Yvonne

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Helaas, in die omgeving ben ik niet zo thuis.
    Ik ben zelf groot fan van Wim Vonck en hij geeft wel door het hele land les. Maar ik heb geen idee of hij ook wel eens bij jou in de buurt komt. Misschien weet iemand hier dat? Of anders kun je het hem zelf ook vragen natuurlijk. http://www.horsefeelings.nl

Is Roosendaal te ver weg voor je? Daar zit Alona ( http://www.alona.nl) - misschien moet je hen eens bellen, eventueel voor kontaktpersonen dichter in je buurt.

(PS: ik wil niet eigenwijs zijn hoor maar een chiro behandeling heeft bij mijn paarden een veel beter resultaat gehad dan de osteopate - ook al was die laatste een hele goede)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2006

(PS: ik wil niet eigenwijs zijn hoor maar een chiro behandeling heeft bij mijn paarden een veel beter resultaat gehad dan de osteopate - ook al was die laatste een hele goede)
    Helemaal niet eigenwijs hoor! Ik sta juist open voor alle suggesties en tips. en ik vroeg me al af of er een groot verschil zit tussen chiro en osteo.. daar ga ik me eens even in verdiepen. En even rondbellen voor meer info over instructeurs.

Yvonne

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

misschien kan je informeren of degene van http://www.klassiekedressuur.nl bij jou wil komen, ze zit in Den Haag/Rijswijk. Ze is een leerlinge van Marijke de Jong.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

hahaha Marianne, je kan misschien vragen of karianne je niet in dienst neemt voor haar Public Relations
    Ik heb me zopas verdiept in wat osteo is chiro en er zit wel wezenlijk een héééééééél groot verschil in!

mss wel eens een ideetje om ergens een sticky te maken over die verschillende behandelingen? ik heb, ook toen ik info vroeg voor mijn paardje, de indruk gekregen dat veel mensen zomaar wat raak praten zonder eigenlijk echt te weten wat wat is...

Bladwijzers

Forum Rechten