Oorspronkelijk Geplaatst door
trea
Oorspronkelijk Geplaatst door
Dorien66
Het spijt me werkelijk, ik heb echt nog nooit zulke onzin gehoord.
Ik heb geleerd naar de perfecte hoef te streven; dat betekent dat je hem recht zet... En zeker bij het Strasseren, waarbij het normaal is iedere 10 a 14 dagen te trimmen, is dat ook best een haalbare kaart.
Maar nogmaals, ik betwijfel ten zeerste of de natuurlijke scheefheid van het paard zo beinvloed wordt door een paar mm afwijking. Zeker bij leven en werk op zachte ondergrond.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. (Zie het stukje van Sandra).
Wat ik daar nog aan toe te voegen heb, is dat ik hier vier paarden heb staan, waarvan er slechts eentje haar hoeven gelijkmatig aan alle zijden gelijk afslijt. De andere drie hebben een manier van lopen waardoor de hoef zonder correctie steeds schever zou komen te staan.
Amy bijvoorbeeld loopt op haar achterhoeven op de buitenkanten. De binnenkanten groeien dus harder, omdat daar minder gewicht op komt. 2 jaar lang heb ik het mbv een natuurlijk bekapper steeds weer "gewoon" recht gemaakt. Terug naar de "perfecte hoef" zeg maar. Het resultaat na 2 jaar, is dat de hoef zichzelf ging roteren, de straal kwam er scheef in te staan.
Toen kreeg ik een andere bekapper (een "normal" bekapper zeg maar) en het eerste wat die deed was de wanden van de
binnenkanten (de onbelaste kant) van de achterhoeven korter en dunner maken. Daardoor zou haar gewricht zich langzaam aanpassen aan deze nieuwe stand. De hoef "zakt" nu een beetje naar binnen, waardoor de binnenkant zwaarder belast wordt. Doordat deze behalve korter ook dunner is, slijt hij harder af. Dit proces moet wel goed begeleidt worden natuurlijk, en binnen een paar maanden was corrigeren steeds minder nodig. De hoeven, benen en het hele lopen van Amy heeft een standverandering ondergaan, is gecorrigeerd.
Troy en Pebbles exact hetzelfde verhaal, alleen hebben zij een scheefstand aan het rechter voorbeen, waarvan zij op de binnenkanten lopen. De buitenkant wordt dus steeds hoger als je er niets aan doet. Corrigeer je de hoef alleen maar terug naar de "perfecte hoef" dan verandert er niets in het "verkeerde" belasten wat het paard doet en doe je slechts aan symptoombestrijding.
Bladwijzers