Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: even een bedenking

  1. #16
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: even een bedenking

    Willeke, volgens mij heeft discusseren met sommige mensen geen enkele zin, als ze haar mening beter kan onderbouwen dan heb je er ook iets aan.

    Mijn bekapper geeft aan wel rekening te houden met een natuurlijke neiging tot scheef lopen, maar op latere leeftijd dit echt compenseren door bekappen dit doet hij niet omdat in zijn ervaring het paard dan vaakergens anders problemen gaat krijgen omdat bv er ineens veel krachten op de knie komt (ik zeg maar iets).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #17
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: even een bedenking

    Hey Willeke

    Als je voorlopig centjes tekort hebt om Karianne te laten komen kan je misschien eens bij Ellen Martens aankloppen. Ze is ergens van Limburg (dus in je buurt) Tik maar eens in op Google en je vindt haar gegevens wel terug. Ze komt ook bij mij en ik ben er zeeeer tevreden over.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  3. #18
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: even een bedenking

    ooh bedankt! Zal eens googlen. Ik wacht nu eventjes af of die therapie van raf geholpen heeft. Voorlopig loopt ze super. Even afwachten hoe ze vrijdag loopt bij mijn instructrice. Ik gooi het niet weg, 't ligt eventjes aan de kant!

  4. #19

    Re: even een bedenking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Het spijt me werkelijk, ik heb echt nog nooit zulke onzin gehoord.
    Ik heb geleerd naar de perfecte hoef te streven; dat betekent dat je hem recht zet... En zeker bij het Strasseren, waarbij het normaal is iedere 10 a 14 dagen te trimmen, is dat ook best een haalbare kaart.
    Maar nogmaals, ik betwijfel ten zeerste of de natuurlijke scheefheid van het paard zo beinvloed wordt door een paar mm afwijking. Zeker bij leven en werk op zachte ondergrond.
    Hier ben ik het helemaal niet mee eens. (Zie het stukje van Sandra).
    Wat ik daar nog aan toe te voegen heb, is dat ik hier vier paarden heb staan, waarvan er slechts eentje haar hoeven gelijkmatig aan alle zijden gelijk afslijt. De andere drie hebben een manier van lopen waardoor de hoef zonder correctie steeds schever zou komen te staan.

    Amy bijvoorbeeld loopt op haar achterhoeven op de buitenkanten. De binnenkanten groeien dus harder, omdat daar minder gewicht op komt. 2 jaar lang heb ik het mbv een natuurlijk bekapper steeds weer "gewoon" recht gemaakt. Terug naar de "perfecte hoef" zeg maar. Het resultaat na 2 jaar, is dat de hoef zichzelf ging roteren, de straal kwam er scheef in te staan.

    Toen kreeg ik een andere bekapper (een "normal" bekapper zeg maar) en het eerste wat die deed was de wanden van de binnenkanten (de onbelaste kant) van de achterhoeven korter en dunner maken. Daardoor zou haar gewricht zich langzaam aanpassen aan deze nieuwe stand. De hoef "zakt" nu een beetje naar binnen, waardoor de binnenkant zwaarder belast wordt. Doordat deze behalve korter ook dunner is, slijt hij harder af. Dit proces moet wel goed begeleidt worden natuurlijk, en binnen een paar maanden was corrigeren steeds minder nodig. De hoeven, benen en het hele lopen van Amy heeft een standverandering ondergaan, is gecorrigeerd.

    Troy en Pebbles exact hetzelfde verhaal, alleen hebben zij een scheefstand aan het rechter voorbeen, waarvan zij op de binnenkanten lopen. De buitenkant wordt dus steeds hoger als je er niets aan doet. Corrigeer je de hoef alleen maar terug naar de "perfecte hoef" dan verandert er niets in het "verkeerde" belasten wat het paard doet en doe je slechts aan symptoombestrijding.

  5. #20

    Re: even een bedenking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Volgens mij heeft alles met alles te maken en moet je een paard gewoon in zijn geheel bekijken. De hoeven los bekijken van de rest van het lichaam vind ik zinloos!
    Hier ben ik het ZOOOOOOOOOO mee eens!
    En elke goede bekapper uiteraard ook.
    Alles hangt zo enorm samen.

    Oh en als een ostheopaat niets maar dan ook niets gevonden heeft, dan wil ik NOG grager langskomen! Zou het allereerste paard ter wereld zijn, volgens mij

    May the horse be with you!

  6. #21
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: even een bedenking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Het spijt me werkelijk, ik heb echt nog nooit zulke onzin gehoord.
    Ik heb geleerd naar de perfecte hoef te streven; dat betekent dat je hem recht zet... En zeker bij het Strasseren, waarbij het normaal is iedere 10 a 14 dagen te trimmen, is dat ook best een haalbare kaart.
    Maar nogmaals, ik betwijfel ten zeerste of de natuurlijke scheefheid van het paard zo beinvloed wordt door een paar mm afwijking. Zeker bij leven en werk op zachte ondergrond.
    Hier ben ik het helemaal niet mee eens. (Zie het stukje van Sandra).
    Wat ik daar nog aan toe te voegen heb, is dat ik hier vier paarden heb staan, waarvan er slechts eentje haar hoeven gelijkmatig aan alle zijden gelijk afslijt. De andere drie hebben een manier van lopen waardoor de hoef zonder correctie steeds schever zou komen te staan.

    Amy bijvoorbeeld loopt op haar achterhoeven op de buitenkanten. De binnenkanten groeien dus harder, omdat daar minder gewicht op komt. 2 jaar lang heb ik het mbv een natuurlijk bekapper steeds weer "gewoon" recht gemaakt. Terug naar de "perfecte hoef" zeg maar. Het resultaat na 2 jaar, is dat de hoef zichzelf ging roteren, de straal kwam er scheef in te staan.

    Toen kreeg ik een andere bekapper (een "normal" bekapper zeg maar) en het eerste wat die deed was de wanden van de binnenkanten (de onbelaste kant) van de achterhoeven korter en dunner maken. Daardoor zou haar gewricht zich langzaam aanpassen aan deze nieuwe stand. De hoef "zakt" nu een beetje naar binnen, waardoor de binnenkant zwaarder belast wordt. Doordat deze behalve korter ook dunner is, slijt hij harder af. Dit proces moet wel goed begeleidt worden natuurlijk, en binnen een paar maanden was corrigeren steeds minder nodig. De hoeven, benen en het hele lopen van Amy heeft een standverandering ondergaan, is gecorrigeerd.

    Troy en Pebbles exact hetzelfde verhaal, alleen hebben zij een scheefstand aan het rechter voorbeen, waarvan zij op de binnenkanten lopen. De buitenkant wordt dus steeds hoger als je er niets aan doet. Corrigeer je de hoef alleen maar terug naar de "perfecte hoef" dan verandert er niets in het "verkeerde" belasten wat het paard doet en doe je slechts aan symptoombestrijding.
    Ik ben ook voor strasseren, maar hierbij ben ik het toch met jou een Trea. Je moet een voet dan misschien wel recht zetten, maar dat kan niet van de een op de andere keer. Je zal iets anders moeten corrigeren om het recht te krijgen. Niet alleen de voet, maar het hele been gaat namelijk ook scheef staan. Met alleen recht kom je er niet, ds naar de andere kant corrigeren.

  7. #22
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: even een bedenking

    Edit: dit is dus voor Trea

    Op het gevaar af eigenwijs over te komen, maar ik denk dat jij m.n. de bodemomstandigheden voor je paarden wel heel anders (= beter) voor elkaar hebt dan wij allen. Jouw paarden staan meerdere uren per dag op keiharde ondergrond, waardoor scheefstand extra benadrukt wordt. Als ik naar mijn Linnie kijk, die buiten het rijden om alleen maar op een weiland staat dan zie ik dat het niks uitmaakt. Ze staat de ene stap rechtsvoorover, de volgende stap linksachterover, de daaropvolgende stap middenvoorover en ga zo maar door.
    Als jij corrigeert zal dat weldegelijk ‘grote’ gevolgen hebben, als ik dat doe niet.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    2 jaar lang heb ik het mbv een natuurlijk bekapper steeds weer "gewoon" recht gemaakt. Terug naar de "perfecte hoef" zeg maar. Het resultaat na 2 jaar, is dat de hoef zichzelf ging roteren, de straal kwam er scheef in te staan.
    Hoe vaak trimde je?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Toen kreeg ik een andere bekapper (een "normal" bekapper zeg maar) en het eerste wat die deed was de wanden van de binnenkanten (de onbelaste kant) van de achterhoeven korter en dunner maken. Daardoor zou haar gewricht zich langzaam aanpassen aan deze nieuwe stand. De hoef "zakt" nu een beetje naar binnen, waardoor de binnenkant zwaarder belast wordt. Doordat deze behalve korter ook dunner is, slijt hij harder af. Dit proces moet wel goed begeleidt worden natuurlijk, en binnen een paar maanden was corrigeren steeds minder nodig. De hoeven, benen en het hele lopen van Amy heeft een standverandering ondergaan, is gecorrigeerd.
    En blijft nu je die extra 'ingreep' (korter en dunner maken van binnenwand) niet meer toepast dat probleem definitief weg?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Corrigeer je de hoef alleen maar terug naar de "perfecte hoef" dan verandert er niets in het "verkeerde" belasten wat het paard doet en doe je slechts aan symptoombestrijding.
    Je kunt niet anders als je paard zich 95% van zijn tijd op zachte ondergrond bevindt…

    Just my 2 cents
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  8. #23
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: even een bedenking

    nu wil ik niet eigenwijs doen... mijn paard staat ook vrij veel op harde ondergrond hoor... in en voor de stallen liggen klinkers... De momenten dat ze in en rond de stal staan staan ze op harde ondergrond... vooral in de zomer als het warm/zonnig is en er veel dazen rondvliegen, als ze voer krijgen en als ze willen drinken moeten ze altijd over verharde ondergrond...

  9. #24
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: even een bedenking

    Da's top Willeke! Ik wilde dat Linnie zoveel op het harde kon staan ('s winters lukt dat trouwens wel, maar 's zomers komt ze de wei alleen maar uit als we wat gaan doen...)
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  10. #25

    Re: even een bedenking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Edit: dit is dus voor Trea

    Op het gevaar af eigenwijs over te komen, maar ik denk dat jij m.n. de bodemomstandigheden voor je paarden wel heel anders (= beter) voor elkaar hebt dan wij allen. Jouw paarden staan meerdere uren per dag op keiharde ondergrond, waardoor scheefstand extra benadrukt wordt. Als ik naar mijn Linnie kijk, die buiten het rijden om alleen maar op een weiland staat dan zie ik dat het niks uitmaakt. Ze staat de ene stap rechtsvoorover, de volgende stap ]Ja, daarin zou je best wel eens gelijk kunnen hebben. Daarom heeft het waarschijnlijk ook grote gevolgen als ik niet corrigeer, want eenmaal scheef gaat het steeds schever omdat de hoef door het ontbreken van een flexibele bodem nooit gedwongen wordt tot een andere stand. De paarden staan dus altijd in de stand die voor hen het "makkelijkst" en "fijnst" aanvoelt (geen bodem die hen dwingt zichzelf te corrigeren) en daarin zie je natuurlijk al heel snel scheefstand groeien.[/color]

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    2 jaar lang heb ik het mbv een natuurlijk bekapper steeds weer "gewoon" recht gemaakt. Terug naar de "perfecte hoef" zeg maar. Het resultaat na 2 jaar, is dat de hoef zichzelf ging roteren, de straal kwam er scheef in te staan.
    Hoe vaak trimde je?
    Iedere 10 dagen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Toen kreeg ik een andere bekapper (een "normal" bekapper zeg maar) en het eerste wat die deed was de wanden van de binnenkanten (de onbelaste kant) van de achterhoeven korter en dunner maken. Daardoor zou haar gewricht zich langzaam aanpassen aan deze nieuwe stand. De hoef "zakt" nu een beetje naar binnen, waardoor de binnenkant zwaarder belast wordt. Doordat deze behalve korter ook dunner is, slijt hij harder af. Dit proces moet wel goed begeleidt worden natuurlijk, en binnen een paar maanden was corrigeren steeds minder nodig. De hoeven, benen en het hele lopen van Amy heeft een standverandering ondergaan, is gecorrigeerd.
    En blijft nu je die extra 'ingreep' (korter en dunner maken van binnenwand) niet meer toepast dat probleem definitief weg?
    Ik bekap momenteel nog maar 1x in de maand. En het frappante is dat die aangebrachte "correctie" er nog zit. De hoef houdt nu meer zichzelf in de juiste stand. Het probleem wordt dus steeds minder. Definitief weg is het nog niet, maar ik kan merken dat door het extra corrigeren Amy haar achterhoeven anders neerzet waardoor het gelijkmatiger afslijt. Ik ben heel benieuwd of ik ooit kan stoppen met corrigeren.. geen idee.
    Da's hetzelfde als je afvragen of iemand die 5 jaar op steunzolen heeft gelopen zonder zou kunnen. Hebben de spieren, pezen en botten zich aangepast aan de nieuwe stand en houden ze zichzelf in die stand zónder de steunzool, of zal het geheel weer inzakken?


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Corrigeer je de hoef alleen maar terug naar de "perfecte hoef" dan verandert er niets in het "verkeerde" belasten wat het paard doet en doe je slechts aan symptoombestrijding.
    Je kunt niet anders als je paard zich 95% van zijn tijd op zachte ondergrond bevindt…
    Ja, dat denk ik ook.

    Just my 2 cents

  11. #26
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: even een bedenking

    ze heeft gelijk hoor, stel je even voor: je bent je leven lang al scheef, zo ben je, je spieren, je weefsels, je pezen alles is daar naar gegroeid. En trek dan morgen even een stel schoenen aan met een flinke hak. Wedden dat je ergens last van krijgt!

    Maar: die scheefheid is natuurlijk langzaam en snel aan te passen. Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat men bij Strasser de scheefheid volledig aanpast en het paard dus wel degelijk last krijgt van spieren en pezen. Breng je deze verandering echter heel langzaam aan, en dan praat ik over maanden (maar dat ligt natuurlijk ook aan de mate waarin de hoeven scheef zijn) dan is het wel te verhelpen en zullen de spieren en pezen zich ook gaan aanpassen.

  12. #27
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: even een bedenking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat men bij Strasser de scheefheid volledig aanpast en het paard dus wel degelijk last krijgt van spieren en pezen. Breng je deze verandering echter heel langzaam aan, en dan praat ik over maanden (maar dat ligt natuurlijk ook aan de mate waarin de hoeven scheef zijn) dan is het wel te verhelpen en zullen de spieren en pezen zich ook gaan aanpassen.
    Hmmm, vreemd. Mijn persoonlijke ervaring met Strasser is precies tegenover gesteld (rustig an, zodat het paard kan wennen). Ook in het eerste boek van Strasser, wat in het NL is vertaald, zegt Strasser zelf dat het op die manier moet. Alleen bij paarden die zwaar in de problemen zitten (lees: stikken van de pijn) kun je in 1x naar de meest gewenste stand gaan, want dan maakt het geen moer uit, pijn of pijn...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  13. #28
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: even een bedenking

    ik hou trouwens gewoon de zool aan. Dus als de zool aangeeft dat de hoefwand ergens te lang is haal ik dat eraf, moest dit veel zijn dan haal ik de helft eraf en de andere helft een week later.

  14. #29

    Re: even een bedenking

    Als paarden na hun derde jaar nog in stand gecorrigeerd worden, worden de gewrichten in de benen overbelast. Ook als je dat langzaamaan doet. De gewrichten kunnen zich niet anders aanpassen dan (uiteindelijk) door slijtage. Ik heb een paard die is wat koehakkig en heeft daarom ook wat scheve hoeven. Ik rasp elke twee weken de hoeven en hou daarbij altijd de zool aan. Paard heeft nog nooit problemen gehad. Hij is ook een keer door een osteopaat/chiropractor betast en hij bleek geen blokkades in de rug te hebben. Er zijn veel tegenstrijdige meningen over dit onderwerp. Bekap je zelf, en twijfel je, raadpleeg dan eens een ervaren bekapper... die bij jou op stal komt kijken.
    Dat moet ik trouwens zelf ook eens doen.
    Tja, hoe pik je die eruit ?
    Dat is mijn twijfel.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •