Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: sensibiliseren: doe ik het goed?

  1. #1

    sensibiliseren: doe ik het goed?

    Ik ben bij het hoofdstuk op- en afstijgen en hier moet je oefenen: het touw in een lus over het paard zijn hoofd zwaaien vanaf zone 3 en 1. Vanuit zone 3 gaat goed, maar vanuit 1 vindt hij het eng. Nu ben ik hier al een aantal dagen mee bezig en dat doe ik als volgt: (na dat ik alle 7 games met hem heb gespeeld en veel friendly met stick en string-wat nu hartstikke goed gaat-) begin ik met het slingeren vanuit zone 3 van beide kanten en dan naar zone 2 en zo langzaam naar voren. Maar dan begint hij achteruit van me weg te lopen en blijft ik het ritme houden (en zolang hijblijft bewegen laat ik het touw iets harder slingeren dan wanneer hij stil blijft staan), tot hij voor zijn gevoel buiten mijn bereik staat. Ik blijf slingeren totdat hij zachte ogen krijgt en dan vraag ik hem weer naar me toe. Dat doet hij liever niet dus moet ik een tijd steady druk op het touw houden tot hij besluit wel weer bij me te komen. Als hij dan weer bij me staat doe ik eerst weer friendly met mijn handen en laat ik hem een tijdje stilstaan om het weerkomen (redelijk) goed te houden, dit gaat met andere games wel goed trouwens. Maar als ik dan weer begin te slingeren dan begint het weer van voren af aan. Als ik het over zijn hoofd slinger dan raakt hij ook niet in paniek maar begint achteruit te lopen en ik dacht dat het niet de bedoeling was dat ik dan achter hem aan loop. Ik blijf dit hele spul doen tot hij rustig is, meestal zo'n half uur. Ik heb het op de dvd's al een paar keer bekeken maar dat paard wil steeds 'in' Linda kruipen dus die stuurt hem een stukje van haar af maar die van mijn paard vertrouwt mij dus niet en probeert buiten mijn bereik te komen. Ik doe dit dus al een paar dagen en het wordt niet beter maar ook niet slechter en ik doe het volgens mij niet goed. Wie weet raad: moet ik wel achter hem aan lopen als hij achteruit loopt?
    Don't make or teach assumptions

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    De oefening lukt deels. Misschien verward hij het vanuit zone 1 met yoyo-en? Ik zou zeggen: dóór naar de volgende les, niet blijven hangen.

  3. #3

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Het is hardstikke logisch dat je paard het eng vind vanuit zone 1!
    Je staat (neem ik aan) recht tegenover je paard, of in ieder geval vlakbij zijn hoofd. Je richt daardoor alle energie op zijn hoofd. Jouw energie, komende vanuit jouw zwaartepunt (dat is het punt achter je eigen navel, tegen je ruggengraat aan) richt zich op een zeer gevoelige zone van jouw paard, die daardoor hevig geintimideerd wordt. En toch moet hij blijven staan?? Het zou pas erg zijn als je paard hier helemmaal geen problemen mee zou hebben. Je wilt een natuurlijk instinct (wijken voor jouw energie) dus eigenlijk "doodmaken"?

    Ik zou het helemaal niet doen vanuit zone 1. Blijf lekker doen vanuit zone 5, 4, 3 en eventueel 2.

    O, en het is DEsensibiliseren

  4. #4
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    eeuhh, volgens mij staat jou energie juist uit tijdens desensibilisatie
    dit is juist erg belangrijk voor jezelf, doe zelf erg overdreven life up en life down, zodat je je paard niet verward.
    Loop inderdaad gewoon mee met je paard (met life down), eventueel met andere hand aaiend, tot hij stilstaat en dan gelijk stoppen. Belangrijk dat je paard niet bang is voor gefrutsel boven zich, als je erop gaat
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  5. #5

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    eeuhh, volgens mij staat jou energie juist uit tijdens desensibilisatie
    Ja, en dát is nou precies zo lastig als je staat te zwaaien met je string boven het hoofd van je paard. Ben jij je dan nog bewust van je zwaartepunt?
    Zelfs tijdens "life down" wil het niet zeggen dat je "off" staat. Misschien is je hoofd wel laag, je schouders afgezakt, maar hoe staat het nou met je navel als je je handen omhoog brengt?

  6. #6

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Bedankt voor jullie antwoorden, sorry Trea ik bedoel ook Desensibiliseren. Hebben jullie het ook niet met je paarden geoefend vanuit zone 1?
    Ik ga in ieder geval verder met de oefeningen en doe dit alleen vanuit zone 2&3. Super hulp!
    Don't make or teach assumptions

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Ik heb het gedaan vanaf náást 'm. En niet zo vaak. Ik ben nooit van plan geweest met één teugel gaan rijden, dus ik hoef 'm ook niet om z'n hoofd te gooien om de teugel aan de andere kant te krijgen. Wat daar is het volgens mij voor bedoeld.

  8. #8

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het is hardstikke logisch dat je paard het eng vind vanuit zone 1!
    Je staat (neem ik aan) recht tegenover je paard, of in ieder geval vlakbij zijn hoofd. Je richt daardoor alle energie op zijn hoofd. Jouw energie, komende vanuit jouw zwaartepunt (dat is het punt achter je eigen navel, tegen je ruggengraat aan) richt zich op een zeer gevoelige zone van jouw paard, die daardoor hevig geintimideerd wordt. En toch moet hij blijven staan?? Het zou pas erg zijn als je paard hier helemmaal geen problemen mee zou hebben. Je wilt een natuurlijk instinct (wijken voor jouw energie) dus eigenlijk "doodmaken"?

    Ik zou het helemaal niet doen vanuit zone 1. Blijf lekker doen vanuit zone 5, 4, 3 en eventueel 2.

    O, en het is DEsensibiliseren
    Nog even een vraag aan Trea hierover: Bij deze oefening is het belangrijk dat je zelf goed denkt om je lichaamstaal, dat het een friendly game is en dat je paard moet leren dat hij aan jou moet zien of je friendly of driving doet.(check ME, NOT what's going on) Zij zegt dat het heel belangrijk is dat je paard geen problemen (meer) heeft met dit slingeren vanuit zone 1 maar jij vindt het dus eigenlijk slecht om je paard op deze manier te desensibiliseren? Ik begrijp je tekst, dat je je paard niet moet afleren om voor je energie te wijken maar als ik het zou doen vanuit zone 3,2,4 of 5 dan leer ik het paard ook om niet te wijken voor mijn energie, of zie ik het verkeerd?
    Don't make or teach assumptions

  9. #9

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina

    Nog even een vraag aan Trea hierover: Bij deze oefening is het belangrijk dat je zelf goed denkt om je lichaamstaal, dat het een friendly game is en dat je paard moet leren dat hij aan jou moet zien of je friendly of driving doet.(check ME, NOT what's going on) Zij zegt dat het heel belangrijk is dat je paard geen problemen (meer) heeft met dit slingeren vanuit zone 1 maar jij vindt het dus eigenlijk slecht om je paard op deze manier te desensibiliseren? Ik begrijp je tekst, dat je je paard niet moet afleren om voor je energie te wijken maar als ik het zou doen vanuit zone 3,2,4 of 5 dan leer ik het paard ook om niet te wijken voor mijn energie, of zie ik het verkeerd?
    Nee, nee, nee.. begrijp me niet verkeerd. Het is niet verkeerd om je paard te desensibiliseren, wees enkel goed bewust van je lichaamshouding. Ik vind dat er bij parelli veel nadruk wordt gelet op de gelaatsuitdrukking (smilen, zachte ogen) terwijl je "drijfpunt" zich achter je navel bevindt. Draai bij twijfel je navel gewoon weg van je paard's hoofd.

    Als je het aan- en uitzetten van je zwaartepunt goed beheerst is het heel fijn om daar gebruik van te kunnen maken (Denk aan longeerwerk waarbij je paard kan laten versnellen door enkel je navel iets naar achteren te draaien, vertragen door je navel naar voren te draaien, laten stoppen door je zwaartepunt vóór het paard te laten bevinden)

    Maar als je het niet goed beheerst is het HELL voor het paard en kan je het beter niet doen in de buurt van zijn hoofd. Je geeft daarbij dan namelijk nogal veel tegenstrijdige signalen af.

  10. #10

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    [quote="trea"][quote="jenniferjcristina"]

    wees enkel goed bewust van je lichaamshouding. Ik vind dat er bij parelli veel nadruk wordt gelet op de gelaatsuitdrukking (smilen, zachte ogen) terwijl je "drijfpunt" zich achter je navel bevindt. Draai bij twijfel je navel gewoon weg van je paard's hoofd.

    Als je het aan- en uitzetten van je zwaartepunt goed beheerst is het heel fijn om daar gebruik van te kunnen maken (Denk aan longeerwerk waarbij je paard kan laten versnellen door enkel je navel iets naar achteren te draaien, [b]vertragen door je navel naar voren te draaien,[/b] laten stoppen door je zwaartepunt vóór het paard te laten bevinden)

    Dat wist ik niet, dat je je paard kunt laten versnellen door je navel iets naar achter te draaien (bekken iets achterover kantelen bedoel je toch?) nu zit ik te denken of het dan wel juist is als je bij de bring back je bekken iets achterover kantelt? Ik ken dat kantelen van het bekken eigenlijk alleen van Hempfling, die gebruikt het om zijn paard te laten vertragen als hij erop zit, of achterwaarts te laten gaan of te verzamelen als hij ernaast staat. Wil je daar nog even wat meer over uitleggen?
    Don't make or teach assumptions

  11. #11

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    Nee, ik bedoel niet het kantelen van het bekken (dit gebruik je om je paard naar je toe te laten komen), maar het richten van je zwaartepunt naar de voor- en achterkant van je paard.
    Ik probeer de link te plaatsen van deze theorie. Je vind het onder het kopje; werken op de cirkel, hoofdstuk 2 (vanaf blz. 30).

    http://www.mensenpaard.nl/rijden_in_evenwicht.pdf

    en ook de rest is zéér interesting stuf

  12. #12

    Re: sensibiliseren: doe ik het goed?

    OK trea dank je, ik zal het eens doorlezen!
    Don't make or teach assumptions

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •