Donderdag is Amiro weer bekapt. Amiro heeft geen ijzers, maar wordt ook niet natuurlijk bepakt. Mijn traditionele bekappen doet Amiro nu al een aantal jaren en Amiro loopt helemaal goed, dus ik wilde er eerst niks aan veranderen.
na een tijdje begon ik toch veel te lezen over natuurlijk bekappen. Veel van wat ik las klonk zo logisch. Ik wilde eigenlijk meteen wel overstappen op een NB-er voor Amir, maar had hier nog nooit echt de tijd voor genomen.
Donderdag dus even met mijn bekapper gepraat over wat hij van natuurlijk bekappen vond. Zijn mening: Een goede traditinionele bekappper bekapt al zo natuurlijk mogelijk. Het is niks nieuws, maar het is opeens een eigen leven gaan leiden. Veel paarden van nu, hebben zulke slechte hoeven dat ze in de natuur dood waren gegaan. Ze kunnen hier overleven omdat ze hulp krijgen aan hun hoeven. Natuurlijk is dat niet nee, maar in sommige gevallen is natuurlijk niet de beste oplossing.
Vond het erg leuk om met hem te praten hierover. Hij had er een heldere kijk op. Vooral omdat hij zelf eigenlijk voor natuurlijk bekappen is als de hoef het toelaat.
Amiro staat van nature heel hoog op zijn hoeven. Zijn straal zit diep in zijn hoef. Vooral bij zijn voorhoeven is dit goed te zien, zijn straal raakt bijna nooit de grond. Mijn bekapper probeert de hoef zo laag mogelijk te maken, hij vind het het beste als de straal de grond raakt, maar Amiro's hoef is niet op die manier gebouwd. Hij legde uit dat hij dan liever de natuurlijk vorm van de hoef van een paard volgt dan de hoef in een positie te dwingen die wilde paarden hebben. Waarschijnlijk is Amiro zo'n paard die het in het wild niet zou overleven...
Wat is jullie mening? Moet de hoef er perse "natuurlijk" uitzien, of moeten we rekening houden met de natuurlijke vorm van de hoef?
Ik vond alles wat hij zei erg logisch en duidelijk. Maar weet ook wel dat hij zijn manier van werken natuurlijk aan wilt prijzen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jullie hierover denken..
Bladwijzers