Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Probleem met longe range circling game

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Probleem met longe range circling game

Ik was gisteren aan het grondwerken met Aspen tot we op een probleem botsten. Short range circling gaat prima(send en bringback gaan op fase 1/fase 2). The send bij long range gaat ook vlot,maar eenmaal hij stapt,zie ik dat zijn vertrouwen laag is en na nog geen halve cirkel draait hij zich naar me toe. Ik laat hem dan binnen komen en stuur hem weer weg,maar hij doet het weer. Ik heb het al op verschillende plaatsen en aan beide kanten geprobeerd,maar altijd stopt hij. En het gekke is hij stopt voor mij ipv zoals in de pocket guide staat dat de meeste paarden achter je stoppen.
    Volgens mij ligt het probleem dat Aspen niet echt veel zelfvertrouwen heeft en graag begeleid wordt,want als ik meestapte tijdens de long range was er niets aan de hand,maar dan is het ook niet meer de circling game.

Heeft iemand dit probleem ook al gehad?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Re: Probleem met longe range circling game

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen

Heeft iemand dit probleem ook al gehad?
    Ja, helaas niet gehad maar heb

En het voor je stoppen herken ik ook.
    Ik blijf maar gewoon senden en senden en senden en senden, en zodra we dan op anderhalf rondje zitten bring back en iets heel leuks gaan doen. (eten )
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Wat leuk is om op te merken is dat Chris Irwin dit demonstreert op zijn longeer video en het uitlegt als 'niet kunnen' omdat je paard dan jou 'lijnen' moet kruisen en dat van nature nooit zou doen bij de leider...zeker niet in de situatie dat de leider het paard 'iets' wil laten doen...weg bewegen of hoe je het wilt noemen...

De onzekerheid is dus niet zo gek en dat het wel lukt als je meedraait ook niet....

Misschien niet zo handig als PP zegt dat je niet mag meelopen maar wel zo eerlijk voor je paard om te weten wat er gebeurt en waarom

Wim had daar een leuk trucje voor hoorde ik en dat is het meedraaien in je heupen....dus daar waar het paard zijn hoofd is maak je je hol zodat je in elk geval met je 'lijnen' passief bent en ruimte maakt.

Je lijnen lopen trouwens door de zijnaad van je broek en door je centrum van voor naar achter.

En het heup dansje ziet er natuurlijk nog leuker uit dan alleen maar stilstaan
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Klopt helemaal. De circling game is eigenlijk iets wat niet met paardentaal te maken heeft. Niet leiden, niet drijven maar 'allow'. En hij moet door jou energiebaan door. Dit is echt iets wat ze moeten leren en niet natuurlijk.
    Je kan hem een paar keer naar je toe laten komen en steeds sneller terug sturen. En na een paar keren, als je het ziet aankomen dat hij gaat stoppen, direct beginnen met 'send' wijzen en daarna je carrotstick (fase 2, 3, ..). Hij gaat dan wel leren dat het minder energie kost en comfortabeler is als hij gewoon zijn cirkel verder zet.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Sluit me totaal aan bij Anna. Als je je lichaam mee draait en zorgt dat je hol blijft naar het paard toe wil het wellicht iets beter. En aan de andere kant. Als het met mij lopen wel lukt, dan doe je dat toch fijn. Niemand zegt dat je moet cirkelen a la Parelli. Succes.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

je hoort "uit" te staan tijdens de allow van de circling game. Je vraagt dus helemaal niets van je paard, dus moet je paard ook nergens op reageren. Veel paarden vinden meelopen makkelijker omdat het zekerheid geeft. Het paard moet niet alleen vertrouwen in jou hebben, maar ook in zichzelf. Ik zou dus langzaam de lengte van het touw wat opvoeren, steeds iets verder weg. Dingen op de cirkel neerleggen zodat het paard heel even aan andere dingen moet denken ipv aan jou. Als hij stil staat elke keer netjes weer in stap vragen, niet perse elke keer naar je toe halen. Jij leert hiermee je paard verantwoordelijkheid te geven en niet constant iets te willen doen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

je hoort "uit" te staan tijdens de allow van de circling game.
    Je 'lijnen' kan je niet uitzetten. Die zijn er altijd. (ot; met behulp van die lijnen kan je zelfs zien of je paard scheef of recht is )
    Een onzeker paard zal hier dus van nature meer last van hebben en je lijnen niet zo makkelijk doorkruisen. Door consequent herhalen en belonen met goede timing kun je dit doorkruisen een paard wel aanleren, maar het gaat tegen de natuur in, tegen de paardentaal in. Waarom zou je dit willen? we willen ons toch afstemmen op het taalgebruik van het paard? Toch niet andersom? Ik zou gewoon meedraaien. Lees je paard, zie en constateer dat hij het moeilijk vind en pas je aan. Je paard zal je dankbaar zijn.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna kon ook nooit de circlinggame naar behoren uitvoeren. Of ik nou UIT stond of AAN.
    Inmiddels is Shanna een halve meter in zelf vertrouwen gegroeid en nu probeerde ik onlangs maar weer eens uit hoe ze de circlinggame zou doen, á la parelli, en voila, geen probleem meer. Uiteraard maak ik mijzelf wel hol richting mn paard
    Ik zou dus gewoon verder werken aan het zelfvertrouwen, dan komt die circlinggame á la parelli vanzelf wel.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Bedankt! Ik zal jullie tips zeker proberen en het resultaat dan hier vermelden!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    je hoort "uit" te staan tijdens de allow van de circling game.
    Je 'lijnen' kan je niet uitzetten. Die zijn er altijd. (ot; met behulp van die lijnen kan je zelfs zien of je paard scheef of recht is )
    Een onzeker paard zal hier dus van nature meer last van hebben en je lijnen niet zo makkelijk doorkruisen. Door consequent herhalen en belonen met goede timing kun je dit doorkruisen een paard wel aanleren, maar het gaat tegen de natuur in, tegen de paardentaal in. Waarom zou je dit willen? we willen ons toch afstemmen op het taalgebruik van het paard? Toch niet andersom? Ik zou gewoon meedraaien. Lees je paard, zie en constateer dat hij het moeilijk vind en pas je aan. Je paard zal je dankbaar zijn.
    er werd gevraagd naar de circling game en ik vind dat lijnen verhaal eigenlijk totale kul, dus vandaar
    Een paard stopt altijd wel ergens, dat is naar mijn mening onzekerheid.
    Ook bij chris zie je dat hij het paard sensiteert op de aanwezigheid van zijn "lijnen", dus het is maar wat je je paard wilt aanleren.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten