Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: wie voert kruiden, welke en waarom?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

wie voert kruiden, welke en waarom?

ik hoor af en toe wel van naturals dat ze ook kruiden voeren,

ik vraag me af welke en waarom? En hoe weet je dat je niet teveel voert? Want teveel kruiden lijkt me ook niet goed.

Soms hoor ik ook: als je paard het niet nodig heeft zal hij het ook niet eten, maar zo is die van mij helemaal niet, die eet echt alles!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: wie voert kruiden, welke en waarom?

Mijn paard krijgt een kruiden/mineralenmengsel van ST Hypolite ( sempermin), de dosering staat op de emmer
    Verder staat ze op de wei, krijgt hooi en een handje brok (meer voor het binnenkomen op stal).

Ik voer haar dit omdat ze geen brok krijgt en mi tekorten zou kunnen krijgen omdat ze alleen gras en hooi krijgt. (hier zijn verschillende visies over).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Ik zou mijn paard niets bijvoeren, maar bij een buitenrit wel alles laten eten. Ik ben van mening dat een paard niet zo snel te korten heeft, maar eerder een overvloed. Een paard is gebouwt om van gras en struiken te leven, dus waarom aanvullen?

@ Diesel: ben je van plan om bij te geven omdat je denkt dat hij tekorten heeft? Zo ja waarom denk je dan dat je paard tekort zou hebben?
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou mijn paard niets bijvoeren, maar bij een buitenrit wel alles laten eten.
    Ik garandeer je met die van mij kom je dan niet ver en je hebt uuuuuuuren nodig en maakt weinig meters!

Ben bang dat onze paarden in Nederland geen natuurlijk bestaan hebben en dat je daardan ook rekening mee kunt houden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2007

Het geen natuurlijke bestaan ben ik mee eens, maar om er dan (even grof gezegd) maar van alles in te gooien lijkt me ook geen goed plan. Hoe kun je bepalen dat een paard extra's nodig heeft? En zolang een paard 24/7 vrij kan bewegen, gras en/of hooi tot zijn beschikking heeft met een (natuurlijke) liksteen, wat zou hij dan nog missen?

Deze discussies blijven mijns inziends moeilijk, zeker omdat de mens heel andere behoefte heeft dan een paard...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

@ Diesel: ben je van plan om bij te geven omdat je denkt dat hij tekorten heeft? Zo ja waarom denk je dan dat je paard tekort zou hebben?
    aangezien mijn pony nu 24/7 buiten blijft, zonder schuilstal, wel hooi maar nog niet onbeperkt dacht ik misschien iets bij te voeren voor een goede weerstand, ik had even via de paardendrogist gelezen en kwam zo snel even uit op brandnetel.

Maar ik zat ook met wat jij al zegt: hoe weet jij of je paard een tekort heeft? En ik ben ook bang dat ik ze er teveel van krijgen..

Ik geef wel eens foenegriek voor een betere weerstand. (geen idee of het echt helpt )
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    En zolang een paard 24/7 vrij kan bewegen, gras en/of hooi tot zijn beschikking heeft met een (natuurlijke) liksteen, wat zou hij dan nog missen?
    Een paard in het wild eet echt wel meer dan alleen gras. Die eet ook allerlei planten en takken en bladeren en wortels. De meeste paarden die in een weiland leven, krijgen alleen maar gras, gras, nog meer gras en misschien een paar verdwaalde onkruidplantjes. Dat er dan geen tekorten zullen ontstaan, lijkt mij onwaarschijnlijk.
    Vandaar dat ik wel krachtvoer geef, eentje dat weinig energie levert maar wel extra vitaminen en mineralen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    ik hoor af en toe wel van naturals dat ze ook kruiden voeren,

ik vraag me af welke en waarom? En hoe weet je dat je niet teveel voert? Want teveel kruiden lijkt me ook niet goed.

Soms hoor ik ook: als je paard het niet nodig heeft zal hij het ook niet eten, maar zo is die van mij helemaal niet, die eet echt alles!!
    Draai het om zou ik zeggen.
    Wat scheelt je paard en wat zou je dan kunnen geven om dit op te lossen?

Zo maar willekeurig kruiden erin duwen is niet zinvol.

Aangemeld
    May 2007

Helemaal eens met Antheman. Dat probeerde ik, misschien in ingewikkelder woorden, ook te zeggen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee klopt, zomaar willekeurig kruiden erin stoppen zou ik ook niet doen, maar ik zou wel een basissupplement geven, of een (kleine) hoeveelheid krachtvoer. Dan weet je dat je paard in elk geval een bepaalde minimumhoeveelheid aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Overvoeren doe je daar niet mee (mits je een goed uitgebalanceerd product kiest) en je voorkomt tekorten, waarop wel degelijk een risico bestaat als je je paard alleen maar gras voert.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nee klopt, zomaar willekeurig kruiden erin stoppen zou ik ook niet doen, maar ik zou wel een basissupplement geven, of een (kleine) hoeveelheid krachtvoer. Dan weet je dat je paard in elk geval een bepaalde minimumhoeveelheid aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Overvoeren doe je daar niet mee (mits je een goed uitgebalanceerd product kiest) en je voorkomt tekorten, waarop wel degelijk een risico bestaat als je je paard alleen maar gras voert.
    Ook met jou volledig eens.
    Ik voer minimaal brok om de vit en min aan te vullen. Maar dat noemde ik niet, omdat daar de vraag niet over ging.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee klopt, daar ging de vraag niet over, maar er werd gesteld dat een paard genoeg heeft aan alleen gras en zelfs dat hij dat in de natuur ook als enige eet, en dat laatste is pertinent niet waar!

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    56

Mijn paarden staan niet meer op gras (na een hoefbevangenheid) en eten voornamelijk hooi, langs de kanten van het land hebben ze wel wat gras en (on)kruidstroken en bomen. De haflinger is van geboorte af aan op de weide opgegroeid, de Noriker heeft zijn eerste jaar nog nooit op gras gestaan en heeft veel binnen doorgebracht (winterveulen).

Als je oplet zie je dat de haf echt opzoek is naar bepaalde planten om op te eten ( bijv. jonge brandnetel en kleefkruid) en andere laat staan. De Noriker denkt dat alles wat groeit eetbaar is, met als gevolg dat hij hele struiken oude brandnetels opeet en vervolgens niet meer weet waar hij het zoeken moet van de brandende mond .

Maar om antwoord te geven op je vraag, dwaal een beetje af . Bepaalde periodes voer ik wel kruiden bij, in de zomer en na de bevangenheid van Jasmijn (de haf) heb ik een weidemengsel bijgevoerd. Hierin zitten o.a. kleefkruid, brandnetel, kamille en zijn bevorderend voor bevangen paarden en komen zomers in een goede weide voor. Op deze manier probeer ik het hooi een beetje te aan te vullen.
    Tevens wied ik altijd samen met de paarden het onkruid op het erf, vinden ze echt helemaal geweldig , en van het "afval" eten ze nog heel wat op aan "onkruid". Ook de rietkragen langs het landje maai ik in etappes om aan de paarden te voeren.

In het najaar en de winter hebben we veel snoeiafval van de bomen en struiken en die krijgen ze ook, oa wilgen, appelbomen, frambozen, bramen. Met name van de wilg zie je dat ze ook de hele bast er aftrekken en helemaal opeten.

Niets gaat uiteraard boven een prachtige weide met kruiden en allerlei wilde planten maar die hebben we bijna niet meer hier in Nederland, eigenlijk alleen voornamelijk koeiengras voor een goede melkproduktie. Niet echt geschikt voor (sobere) paarden dus . Vandaar dat ik het op deze manier een beetje probeer te compenseren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ben het met jullie allemaal eens Ik voer zelf hier en daar een beetje kruidenmueseli om de eventuele vitamine en mineralen tekort aan te vullen en af en toe wat wortels of een appeltje.

Maar wat ik me gewoon afvraag, ondanks dat je paardje niets mankeert en er goed uitziet, kan het toch best zijn dat hij ergens een tekort aan heeft? Ik ben nogal van de perfectie Maar goed, sommige dingen kun je gewoon niet weten, daarom een handje kruidenmuseli hier en daar. Misschien dat ik bij de paardendrogist een zakje natuurmix wil kopen en hier 2x per week een handje van ga geven. Ze zeggen dat kruiden puur veilig zijn, maar ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben eigenlijk. Julie?

Tot nu toe valt het me erg mee, maar het enige wat ik bij Diesel soms mis in de winter is een glanzende vacht. De meeste paarden zien dof in de winter, maar ik heb er ook echt wel glanzende gezien!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten