Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Onder het zadel

  1. #1
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Onder het zadel

    Na aanvang van Neapir haar vraag...wat kan je nou uiteindelijk met Parelli onder het zadel?
    Je kan bv na L3 je paard op grote afstanden laten galoperen,naar je toe laten komen enzo..maar wat heb je daaraan als je op het paard zit?
    Moet je ook werken met stemhulpen als je met Parelli/de games bezig bent,dat je die hulpen ook geeft bij het rijden?
    Ik snap dat je een beter band krijgt met je paard en hij respect krijgt voor je ed,maar verder?
    Groetjes Angelique

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Onder het zadel

    Je kunt al vrij gauw weer gaan rijden hoor. In het level 1 pakket begin je met grondwerk om zo je paard vanaf de grond te kunnen voorbereiden op het rijden. In L1 bereid je je paard vanaf de grond zo ver voor dat hij de basishulpen voor het rijden begrijpt. Als alle 7 games goed gaan kun je beginnen met rijden. je bent daarmee een paar weken bezig meestal. Sommige getalenteerden doen zoiets in een week of zo...
    Dan kun je voor L1 beginnen met rijden. eeerst de one-rein-stop, dan het stappen, sturen en halthouden. Dan achterwaarts. Dan draven, etc. Tot Level 3 werk je niet (of nauwelijks) met stemhulpen. Dit omdat je in het begin moet leren alles met lichaamstaal te doen. Pas later mag je je stem gaan gebruiken ter ondersteuning.
    de achterliggende gedachte van bijvoorbeeld de circlinggame en de variaties daarop, zoals je hierboven beschrijft, is dat je paard leert dat JIJ het rustpunt bent. dat het bij jou comfort krijgt. Als je paard dit weet dan zal hij onder het zadel ook rust zoeken bij jou. Jij staat dan niet op grote afstand. Je zit zelfs bovenop hem. Zodoende zal je paard dus stil blijven staan inplaatsvan te vluchten naar een betere plek. (hm, sorry voor de vage omschrijving, als je me niet begrijp gil je maar)

  3. #3
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Onder het zadel

    Foeifoeifoei!
    Het is Naepir, geen Neapir
    Eigenlijk zelfs Næpir, maar dat is zo lastig op forums

    Sorry voor deze off topic, maar ik kon het niet laten.

  4. #4
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Onder het zadel

    Oke nee dus hij moet zeg maar leren dat hij bij jou moet blijven (onder je als je erop zit dus),en dat het niet eng is als je op hem zit en hij dus niet weg hoeft (onder je weglopen,bokken ed).
    Dus de eerste dagen/weken rij je niet,..pas als je goed en weg de principes van Parelli kent (van beide kanten) mag je erop?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Neapir
    Foeifoeifoei!
    Het is Naepir, geen Neapir
    Owh sorry hoor,ik dacht dat ik het nog zo goed had over getyped...vergeef je het me?
    Groetjes Angelique

  5. #5
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Onder het zadel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angelique
    Owh sorry hoor,ik dacht dat ik het nog zo goed had over getyped...vergeef je het me?
    Tuurlijk

  6. #6
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Onder het zadel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angelique
    Na aanvang van Neapir haar vraag...wat kan je nou uiteindelijk met Parelli onder het zadel?
    Je kan bv na L3 je paard op grote afstanden laten galoperen,naar je toe laten komen enzo..maar wat heb je daaraan als je op het paard zit?
    Moet je ook werken met stemhulpen als je met Parelli/de games bezig bent,dat je die hulpen ook geeft bij het rijden?
    Ik snap dat je een beter band krijgt met je paard en hij respect krijgt voor je ed,maar verder?
    Wat er staat in Naepir haar topic onder het kopje freestyle en finesse is wat je onder het zadel doet. Is dat genoeg voor je?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  7. #7
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Onder het zadel

    Ohw dat doe je dus onder het zadel...achja nee nu valt het kwartje haha...ja dat is genoeg hoor
    Nog één vraagje;gebruik je de carrot stick ook nog terwijl je op je paard zit?
    Groetjes Angelique

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Onder het zadel

    soms wel. Je CS kan je gebruiken als teugel. je kunt ermee sturen, ermee inhouden (drivinggame). In L1komt dit nog niet zoveel voor, maar in L2 ga je wel rijden met carrotsticks. Je kunt de friendlygame doen met de CS, sideways. Soms gebruik je hem als ondersteuning bij het rijden met 1 teugel.

  9. #9
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Onder het zadel

    Nou ik ben benieuwt,ik zal het allemaal wel leren...heb hem namelijk besteld

    Edit/ Nog een vraagje waar ik geen heel topic aan wou wijden...ik las ergens dat er 10 Levels zijn; 1t/m3 voor de mensen en 4t/m10 voor het paard...vallen die 10 nou onder Partnership/harmony en Refinement,of zijn dat apparte Levels of klopt deze info niet?
    (pfoe je zou maar 10 paketten van zo'n 200 euro moeten betalen )
    Groetjes Angelique

  10. #10
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Onder het zadel

    Haha, nee tot level 3 zijn er pakketten te koop. Voor L4 is er een in de maak geloof ik. De eerste 3 levels heten partnership, harmony en refinement. Hier leer je vooral zelf hoe je moet communiceren en zo. Hierna zijn dus nog 7 levels. deze geven aan hoe goed je bent in het trainen van moeilijke paarden, of in het rijden in topsport en zo. level 10 heeft nog niemand gehaald. Dus je kunt nog even voort. Enne, L2 is al een stuk duurder dan 200 euro hoor...

  11. #11
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Onder het zadel

    Nee oke,maar ik zat zo te rekenen 10 levelsX *gemiddelt* 200 euro= 2000 euries...oei,maargoed dat is dus niet zo
    Groetjes Angelique

  12. #12
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Onder het zadel

    haha, nee, reken daar nog maar wat duizenden euro'tjes bij. Want vanaf L4 kun je alleen nog les nemen bij pat parelli zelf, in Amerika.

  13. #13

    Re: Onder het zadel

    Op parelli.com staan niete cht de eisen van level 4, maar wel zoiets: is echt berecool.

    May the horse be with you!

  14. #14
    Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Vva. del Trabuco, Málaga, Esp.
    Berichten
    17

    Re: Onder het zadel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    haha, nee, reken daar nog maar wat duizenden euro'tjes bij. Want vanaf L4 kun je alleen nog les nemen bij pat parelli zelf, in Amerika.
    Tis maar wat je wil bereiken. Voor 200 Euro per week kun je bij Solinski op zijn Mas-du-Malibuad terecht. Als hij je je accepteert.
    Voor een beetje, maar niet veel, meer kun je in Portugal écht Hoge School leren rijden.
    Voor véél minder kun je de beginselen van Doma Vaquera en Doma Rejoneo hier in andalusië leren. Hoe je ook over het gesol met de stieren denkt: het werken met dit soort vee is al duÃ*zenden jaren de basis van alle Hoge School en is weer gebaseerd op het gedrag van de leidhengst; het NIET vluchtdier, maar de vechtjas van de kudde.
    Allemaal paardgericht en een knap stuk meer op gymnastiseren en praktische rijvaardigheid gericht. Minder op vrijwilligheid van het paard, wel op samenwerking. Tis maar wat je wil en Parelli is één, marketing-technisch knap uitgebouwde methode.

    De basis-niveaus geven je unieke kant-en-klare handvatten voor paardgericht denken.
    Met zelf 'Level 2' bewustzijn op zak zul je volgens mij hier in Europa aanmerkelijk meer grootmeesterschap aantreffen dan in verweggistan over de plas. Elders hier is de combinatie met Steinbrecht al eens genoemd.
    Vergeet verder niet dat hier op het iberisch schiereiland al sinds >1000 BC 'a-la-brida' gereden wordt, 'western' ook hier vandaan komt en paardgericht trainen al 1345 BC in anatolië door Kikkuli in klei gebikt werd, inclusief de 'friendly game'........ Het enige wat in de Amerikas is uitgevonden is de marketing van methodes Maak gebruik van wat die methodes te bieden hebben maar vergeet niet wat de europese basis te bieden heeft!!!

    Oh, en op ebay zijn de pakketten een knap stuk goedkoper verkrijgbaar. Level 2 voor 100 - 130 Euro incl. verzenden. Ook alle spullen, zowel origineel als repro. Ik heb hier, naast eigen-makelij, beiden en repro is soms net zo goed en daarbij fraaier want in kleur naar keuze bijvoorbeeld
    Verwijder dit profiel svp; ik kan beter een boek lezen.

  15. #15
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Onder het zadel

    Persoonlijk kan het me eigenlijk geen donder schelen waar het vandaan komt,dus of het nou amerikaans,spaans,nederlanders zijn die het hebben uitgevonden...als ik er maar mee kan werken en een beter band mee krijg met mijn paard,dan vind ik het best
    Ik zal eens op ebay kijken,maar misschien heeft eveline tegen die tijd ook wel weer een aanbieding voor me voor L2
    Groetjes Angelique

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •