Hallo allemaal,
Ik had nooit gedacht, dat ik hier een vraag over zou stellen, maar ik ben zowaar aan het twijfelen gebracht.
Mijn vorige paard stond op een wei met inloopstal. Hij had nooit een deken om en werd daar ook nooit ziek van o.i.d. Ik gebruikte ook nooit een zweetdeken, ik reed niet op hem.
Nu heb ik een nieuw paard gekocht. Hij staat alleen nog op stal en ik heb zo gauw geen natuurlijk plekje gevonden. Iedereen daar kijkt mij vreemd aan, omdat hij de enige is, die nog zonder deken staat. Gisteren was ik met hem bezig geweest en hij was wat bezweet. Ik stapte hem uit, aan de hand op het terrein. Toen kwam zijn vorige eigenaresse naar mij toe, of ik wel uit wilde kijken dat hij niet ziek wordt.
Ik heb daar eigenlijk nooit zo over na hoeven denken. Mijn paard stond niet op stal. Ik vraag me dan ook af, hoe dat nu werkt, nu dit paard wel op stal staat.
Ten eerste ben ik natuurlijk dringend op zoek naar een meer natuurlijke plek, maar ja, tot die tijd...... Hoe werkt dat bij paarden op stal? Hij staat lang stil in die stal. Krijgt een paard die stil op stal staat het sneller koud? Hij krijgt niet onbeperkt kuil, ook al doet hij er wel heel lang over om het op te eten. Kan hij ziek worden, als ik hem zonder zweetdeken uitstap en daarna weer op stal zet? Of werkt het allemaal het zelfde als bij een paard die in de wei loopt met een schuilstal?
Echter, als ik hem nu een deken op doe, dan kan ik de hele winter niet verhuizen naar een wei. Dan zal hij dus de hele winter op stal moeten blijven staan. Ik weet niet wat nou slechter voor hem is. Nu zonder deken staan, of de hele winter op stal.... Zijn ijzers zijn er net afgehaald, ga beginnen met laten bekappen, maar zolang hij op stal staat werkt zijn hoefmechanisme ook niet optimaal. Ik wil hem dus eigenlijk zo snel mogelijk verhuizen naar een wei met inloopstal o.i.d.
Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben op mijn vragen. Ik heb altijd bijna alleen op een stalletje gestaan. Ik moet er erg aan wennen, dat ik nu ineens op een pensionstal sta, met allemaal mensen waar ik me voor moet verantwoorden.
Groetjes, Sarah
Bladwijzers